Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Europese Grondwet afgewezen, wat nu?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: do 02 jun 2005 12:30    Onderwerp: Europese Grondwet afgewezen, wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Europese Grondwet is afgewezen door Nederland en Frankrijk, wat zijn de gevolgen voor de Europese Unie?
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 02 jun 2005 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We krijgen oorlog, een slechte economie, JP staat voor gek en we hebben veel zaklampen nodig! Pray (kon het niet laten)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 02 jun 2005 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moest even nadenken over die zaklampen Smile.

Maar wat nu? We behouden onze identiteit! Ben alleen bang dat we die tussen de 3 en 4 jaar geleden al zijn kwijtgeraakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2005 2:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar zit wat in, Bona Fides. Smile

Vandaag op nova kwam deze vraag ter sprake, de naam van degene die reactie gaf heb ik gemist doch wat hij beknopt aangaf niet:

Wat zijn de gevolgen voor de Europese Unie?

Structurele stagnatie van de voortgang van het integratieproces.


Mijn inziens juist. Echter, welke positieve en negatieve effecten dit teweeg zal brengen is naar mijn idee nog moeilijk te overzien.

Van belang vind ik voor zover de inzet van Nederland betreft, dat de burgerij meer bij dit alles wordt betrokken. Van een kloof tussen de vertegenwoordiging en het volk is op dit vlak zeker sprake. Het zou goed zijn als men meer op 1 lijn komt alvoor verdere besluiten worden genomen. Dit vergaande besluit moet naar mijn idee op democratisch fundament berusten, wat dat betreft vond ik het referendum een goede zaak. Wel stuit ik meer in het algemeen op iets problematisch, een meer directe democratie. Enerzijds ben ik daar voorstander van omdat ik vind dat de mening van de burgers grotendeels bepalend moet zijn, anderzijds is voor het besturen van een land de nodige kennis vereist die naar mijn idee maar moeilijk en soms niet (denk bijvoorbeeld aan staatsgeheim) aan de burger kan worden overgedragen. Kennis die nodig is om zaken juist te beoordelen. Ook kan de slagvaardigheid in het geding komen.

Het mandaat welke normaliter om de 4 jaar wordt gegeven, biedt erg veel ruimte om te regeren. Ruimte die ook zeker nodig is wil men een duurzaam plan tot uitvoering kunnen brengen. Het lijkt mij dat er tevens plaats moet zijn voor minder populaire maatregelen om dit plan in zijn geheel te kunnen doen slagen (niet alles kan mooi zijn). Het probleem wat ik eerder al aangaf, zie ik ook hier. Deze ruimte kan namelijk als negatief verschijnsel met zich meebrengen dat de politiek draagvlak van de burgerij verliest, wanneer het zaken betreft waar de burgerij niet achter staat. Een referendum zou hier nu wellicht waardevol zijn doch het gevaar bestaat dat zulks een negatieve uitwerking heeft tav deskundigheid en slagvaardigheid.

Een stap verder is, een tussentijds referendum bij duurzame onvrede vanuit de burgerij ten opzichte van de gevestigde orde, welke inzicht moet geven in of er nog democratisch draagvlak bestaat. Ik vraag me af of er draagvlak onder de burgers is voor dat type referendum. Lijkt de werking van de controle functie van de kamer, als men stelt dat er sprake is van monistische verhoudingen soms te beperkt? Zal de band tussen politiek en burger op deze manier versterken? Of, worden we eerder een bananen republiek?

Wellicht zou de politiek (wanneer er sprake is van onbekendheid met de wens van het volk), alvoor er veel energie en geld wordt besteed aan het maken van beleid kunnen toetsen wat er leeft onder de burgers. Neem de kwestie Turkije, informeer de burger zo volledig mogelijk en geef inspraak dmv een referendum. Bepaal daarna of het überhaupt zinvol is om te gaan onderhandelen. Minister Zalm zou zeggen, wanneer je op deze manier open kaart speelt dan kan dat een nadelige positie opleveren wanneer men daadwerkelijk om de tafel gaat zitten. Toch lijkt mij geen van beide absoluut, een gulle middenweg is wellicht mogelijk.

Kort samengevat: Hoe evenwicht te vinden tussen enerzijds de burgerij meer betrekken bij besluitvorming en anderzijds, deskundigheid en slagvaardigheid te behouden / verkrijgen?


Voorgaande had betrekking tot de participatie tav de EU vanuit Nationaal perspectief. Ik ben me bewust van een gebrek aan pluriformiteit nu ik dit vraagstuk niet vanuit Europees of mondiaal perspectief heb beschreven. De oorzaak hiervan is echter tijdgebrek.
Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2005 4:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Abraxes schreef:
Wellicht zou de politiek (wanneer er sprake is van onbekendheid met de wens van het volk), alvoor er veel energie en geld wordt besteed aan het maken van beleid kunnen toetsen wat er leeft onder de burgers. Neem de kwestie Turkije, informeer de burger zo volledig mogelijk en geef inspraak dmv een referendum.

Niks ten nadele van Turkije of de Turken, maar als de huidige Europese lidstaten allemaal een referendum houden over de toetreding van Turkije en er een unaniem besluit moet vallen zal Turkije NOOIT toegelaten worden.
In Nederland bestaat al vrij veel tegenstand tegen de uitbreiding met Turkije laat staan dat landen met een actieve nationalistische stroming gaan stemmen.
Ik durf je bijna te garanderen dat België voor meer dan 70% zal tegenstemmen.
De gehele achterban van Vlaams Belang (het voormalige Vlaams Blok) zal tegen stemmen en een behoorlijk gedeelte van de achterban van de VLD, CD&V en de N-VA.

VLD: Vlaamse Liberalen en Democraten
CD&V: Christen-Democratisch en Vlaams
(vanouds de CVP, de Christelijke Volkspartij (Vlaanderen) )
NVA: Nieuw-Vlaamse Alliantie


En dan spreek ik nog niet eens over Frankrijk, Italië en een aantal van de nieuwe lidstaten.
In al deze landen is het woord nationalisme geen vies woord in de politiek Exclamation
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2005 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:

Van belang vind ik voor zover de inzet van Nederland betreft, dat de burgerij meer bij dit alles wordt betrokken. Van een kloof tussen de vertegenwoordiging en het volk is op dit vlak zeker sprake. Het zou goed zijn als men meer op 1 lijn komt alvoor verdere besluiten worden genomen. Dit vergaande besluit moet naar mijn idee op democratisch fundament berusten, wat dat betreft vond ik het referendum een goede zaak. Wel stuit ik meer in het algemeen op iets problematisch, een meer directe democratie. Enerzijds ben ik daar voorstander van omdat ik vind dat de mening van de burgers grotendeels bepalend moet zijn, anderzijds is voor het besturen van een land de nodige kennis vereist die naar mijn idee maar moeilijk en soms niet (denk bijvoorbeeld aan staatsgeheim) aan de burger kan worden overgedragen. Kennis die nodig is om zaken juist te beoordelen. Ook kan de slagvaardigheid in het geding komen.
Smile


Het jammere vind ik dat veel mensen niet al te snugger zijn en hun stem baseren op 1 criterium: het kortetermijneffect op hun eigen portemonnee.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2005 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alleen schijn dat niet te mogen zeggen. Ik ben erg verbaasd over mensen die met droge ogen beweren dat ze het belachelijk vinden dat gezegd wordt dat ze niet genoeg kennis bezitten om de gevolgen van de invoering van de EGW te overzien. Hoe arrogant ben je dan?! Niet wordt er gezegd 'het volk is dom' (tenminste niet met zoveel woorden Puh) maar er wordt gezegd 'het volk is onwetend.' Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Het is ook een kunst te weten wat je we weet en wat je niet weet.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2005 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En dan wordt er gezegd dat dit alleen maar komt doordat de regering niet goed informeert, en de burger er niet bij betrekt. Dit is enerzijds zeker waar, maar anderzijds bestaat er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid, als het je niet voldoende intereseert om je er in te verdiepen, moet je er maar mee leven dat je niets of weinig te zeggen hebt... vind ik...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2005 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De regering verdedigt zich nu door te zeggen dat de Grondwet sowieso volkomen kansloos was, met of zonder een goede ja-campagne. (Men geeft nu dus wel toe dat het een slechte ja-campagne was.) Verder is Zalm nu vreselijk blij met de afwijzing, want een sterker wapen bij de begrotingsonderhandelingen is immer niet denkbaar.

Arrogante grapjassen? Moeilijk om het boeltje serieus te nemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: za 04 jun 2005 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van nu.nl:

Belgische minister laakt Nederlandse EU-campagne

Uitgegeven: 4 juni 2005 10:13
Laatst gewijzigd: 4 juni 2005 12:08

BRUSSEL - België heeft scherpe kritiek op de Nederlandse regeringscampagne voor de Europese grondwet. "Hoe slecht die grondwet in Nederland is verkocht, dat tart toch elke verbeelding?", zegt minister De Gucht van Buitenlandse Zaken zaterdag in de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws.

Hij vindt dat de voorstanders nooit de nadruk hebben gelegd op alle voordelen die de grondwet bood. "Hun campagne was negatief en speelde op het gevoel, niet op het verstand", zegt hij. "Zo overtuig je de mensen niet. Dan hadden Verhofstadt en ik het wel anders aangepakt. Zeker weten dat België ja had gestemd."

Helaas kan ik die Belg niet anders dan gelijk geven...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: za 04 jun 2005 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:

Helaas kan ik die Belg niet anders dan gelijk geven...


Op welk vlak: "Zeker weten dat België ja had gestemd" Question
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 04 jun 2005 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regio's met een sterke onafhankelijkheidswens, zoals bijvoorbeeld Spaans Baskenland, zijn in het algemeen voor een sterker Europa. Vlaanderen is ook zo'n regio, dus ik kan me een Belgisch vóór goed voorstellen.

In Friesland heeft een soort Friesland-boven partij ook actief vóór de Grondwet campagne gevoerd. Zie hier.

Voor België is een sterk Europa ook zonder meer de enige redding. Op nationaal niveau valt daar niets meer klaar te maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 04 jun 2005 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, wat betreft Spaans Baskenland en de Europese Grondwet zit ik er toch naast zie ik. Slechts 62% van de Basken was voor Smile. (Gemiddelde in Spanje was 76% voor.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: za 04 jun 2005 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wekkel schreef:
MiriamvL schreef:

Helaas kan ik die Belg niet anders dan gelijk geven...


Op welk vlak: "Zeker weten dat België ja had gestemd" Question


Ik doelde op de kritiek op de Nederlandse campagne Wink
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2005 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat geldt echter ook voor de NEE-campagne. En ook voor meer neutrale voorlichting voor wat dat betreft. Eigenlijk is de gehele maatschappelijke discussie over de EGW voor het grootste gedeelte bedroevend geweest.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds