Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 18 apr 2024 4:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Europese Grondwet - voor of tegen?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 1 van 13 Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Referendum Europese Grondwet, ik stem
Voor!
51%
 51%  [ 25 ]
Tegen!
48%
 48%  [ 24 ]
Niet!
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 49

Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 18:24    Onderwerp: Europese Grondwet - voor of tegen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumgenoten, we schrijven een hoop over de Nederlandse grondwet, het EG-recht, toetsing etc. de laatste tijd. Ben echter nog geen discussie tegengekomen over het op handen zijnde referendum Europese Grondwet.
Dus: wat gaan we stemmen? Voor of tegen?

Ikzelf ga vóór stemmen. Ook al vind ik het verdrag niet perfect, het is de volgende stap in de integratie van de EU. Daar sta ik in principe zeer positief tegenover. Ik zie in dat er nog heeeel veel moet gebeuren voordat dit 'bureaucratisch monster' dat zo vaak getergd wordt door interne conflicten een solide eenheid is (tot hoe ver die integratie moet gaan laat ik even in het midden). Juist daarom denk ik dat het belangrijk is dat deze Grondwet er komt, een nieuwe ontwikkeling in samenhang en een sterk Europa.

Graag jullie mening!

Liefs, Michèle
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 22:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe minder macht voor Balkenende, hoe beter. Dus voor Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eens met bona fides Wink
Toevallig heb ik juist nu Inl. Europees Recht, echt mega interessant op dit moment!! Ik moet zeggen dat ik 3 weken geleden echt nog geen idee had waar het over ging, maar dat ik nu toch wel echt voor ben... Wat erg leuk is de kieswijzer van Eurodusnie http://www.referendumstemwijzer.nl/ de meeste mensen komen met het argument dat ze niet willen dat alles door "Europa" geregeld en bepaald wordt, en die stemwijzer van Eurodusnie die mekkert over dat er van alles *niet* door de grondwet geregeld wordt... heel bizar Very Happy
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, het is teleurstellend dat er eigenlijk nergens een goed overzicht wordt gegeven van wat er zou veranderen door de Europese grondwet. En waar het gedaan wordt klopt het niet, zie bladzijde 6 van de samenvatting: punten 3 en 4, subsidariteitsbeginsel en EU-recht-gaat-boven-nationaal-recht, gelden nu al. Vooral dat EU-recht-gaat-boven-nationaal-recht zal veel mensen laten schrikken, terwijl dat dus al ruim 40 jaar geleden is vastgesteld. Geeft wel aan dat het hoog tijd is om 'het publiek' eens goed voor te lichten.

Overigens heb ik het gevoel dat er eigenlijk ook maar bar weinig zal veranderen, afgezien van wat beter gestructureerde wetteksten en Europese procedures. Grondrechten erin is leuk, maar we hebben het EVRM al.

De titel 'Grondwet' en het referendum zijn m.i. onnodig. Het is wel goed dat het veel aandacht voor en daarbij toch wel betere voorlichting over de EU genereert.

Hehe, volgens de eurodusnie stemwijzer ben ik 50% voor, dus volkomen neutraal.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ja, het is teleurstellend dat er eigenlijk nergens een goed overzicht wordt gegeven van wat er zou veranderen door de Europese grondwet. En waar het gedaan wordt klopt het niet, zie bladzijde 6 van de samenvatting: punten 3 en 4, subsidariteitsbeginsel en EU-recht-gaat-boven-nationaal-recht, gelden nu al. Vooral dat EU-recht-gaat-boven-nationaal-recht zal veel mensen laten schrikken, terwijl dat dus al ruim 40 jaar geleden is vastgesteld. Geeft wel aan dat het hoog tijd is om 'het publiek' eens goed voor te lichten.

Overigens heb ik het gevoel dat er eigenlijk ook maar bar weinig zal veranderen, afgezien van wat beter gestructureerde wetteksten en Europese procedures. Grondrechten erin is leuk, maar we hebben het EVRM al.

De titel 'Grondwet' en het referendum zijn m.i. onnodig. Het is wel goed dat het veel aandacht voor en daarbij toch wel betere voorlichting over de EU genereert.



Inderdaad!! Ik vind het echt schandalig hoe slecht er geinformeerd wordt, de meeste mensen hebben echt geen idee waar het over gaat... en wat de boer niet kent eet ie niet, dus iedereen roept bij voorbaat al nee... je zou toch verwachten dat de overheid wil dat we ja stemmen, en dus de burger goed zou inlichten.... blijkbaar niet...
Het is waarschijnlijk niet heel ideaal geweest voor de benaming grondwet te kiezen, want blijkbaar schrikt dat mensen behoorlijk af...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 4:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je het over een slechte vraag hebt;
http://www.referendumstemwijzer.nl/ schreef:

Stelling 8 :

Het recht op huisvesting is een grondwettelijk recht.

Het IS een NATIONAAL SOCIAAL grondrecht, dit heeft dus niets met de Europese Conventie te maken...
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 8:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even niet om heel flauw te zijn hoor, maar de voorrang van het Europees Recht over nationaal recht is weldegelijk nieuw. Dat het Europese Hof dat op een creatieve zondagmiddag heeft bedacht (40 jaar geleden) doet daar niet aan af. Op geen enkele verdragsbepaling kan namelijk wordne gebaseerd dat er zoiet zou bestaan als voorrang.

Nog zoiets met betrekking tot voorrang: Ik vind het schandalig dat de Nederlandse regering uiterst manipulatieve info verspreid. Je kunt het bv. niet als fabel afdoen dat de NL GW ondergeschikt zou worden aan de EGW. Dat is namelijk gewoon waar (op basis van de voorrangsregel). Ja het is waar, technisch gezien hebben beide documenten een positie naast elkaar, maar zelfs de laagste Europese regeling kan de NL GW opzij zetten. Die is dus ondergeschikt en dat zou niet ontkend moeten worden.

Ikzelf ben enorm tegen. Ik zou voor een EGW kunnen stemmen die op punten foutjes of vervelende punten bevat. In deze versie echter is het Hof als een soort joker gebruikt in alle gevallen waar ze er niet uit kwamen, met als gevolg dat het Hof absurd veel macht krijgt. Je kan het gerust een card blanche noemen. En dat het Hof er niet voor terugschrikt om het Europese recht een beetje te 'stimuleren' door creatieve oplossingen heeft Costa - Enel en vele andere arresten ons wel geleerd. Vreemd dat niemand begrijpt dat je ook de rechter met een gezonde portie wantrouwen moet aanschouwen. Ik vind het institutionele evenwicht in de EGW zo vreselijk slecht dat ik niet voor kan stemmen. Ik stem dus tegen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
saar

saar

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De voorang van het europees recht is helemaal niet nieuw.
En nu spijt het mij dat ik niet weet om welk van de twee het gaat.
Maar lees de arresten van Gend en Loos of Costa/Enel maar eens door.
Een van die twee gaat over voorrang van het europees recht boven het nationaalrecht.

Dussss
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
STEEF
Redacteur
STEEF

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 268


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Costa-Enel: voorrang
Van Gend en Loos: directe werking

Ik ga voor stemmen, mede omdat de EU dan lid wordt van het EVRM (als alle EU-landen tenminste het EVRM bekrachtigen) en het Grondrechtenhandvest dan wordt opgenomen in de "Grondwet" (een grondwet die eigenlijk gewoon een verzameling is van alle bestaande EU/EG-Verdragen + wat extra's) Exclamation

Ciao, Stefhanie Cool
_________________
When it is too good to be true, it is not true! (Oprah)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iedereen die lid is van de EU is toch ook automatisch daardoor al verplicht tot EVRM?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
STEEF
Redacteur
STEEF

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 268


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'Iedereen die lid is van de EU is toch ook automatisch daardoor al verplicht tot EVRM?'

Het EVRM is een 'landenverdrag', dat betekent dat ieder land het voor zichzelf moet bekrachtigen; tenzij er een speciale regeling voor de EU is???? Of zit ik nu helemaal verkeerd Think
_________________
When it is too good to be true, it is not true! (Oprah)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb mij nog niet heel erg verdiept in de Europese Grondwet, maar één dezer dager zal ik dat gaan doen. Vooralsnog stem ik voor. Al was het alleen maar omdat Geert Wilders tegen is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik stem voor, mijn motieven zijn hiervoor al grotendeels genoemd. In mijn omgeving stemt vrijwel iedereen tegen (behalve degenen die rechten studeren) omdat de voorlichting veel te onduidelijk is: wat moeten burgers met de tekst van de Ontwerp-Grondwet??? Ze willen gewoon weten wat er veranderd en welke gevolgen dat voor hen heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
Als je het over een slechte vraag hebt;
http://www.referendumstemwijzer.nl/ schreef:

Stelling 8 :

Het recht op huisvesting is een grondwettelijk recht.

Het IS een NATIONAAL SOCIAAL grondrecht, dit heeft dus niets met de Europese Conventie te maken...


Dat bedoelde ik inderdaad, en die stelling over abortus.. echt een aantal van die stelling zijn volkomen absurd...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

saar schreef:
De voorang van het europees recht is helemaal niet nieuw.
En nu spijt het mij dat ik niet weet om welk van de twee het gaat.
Maar lees de arresten van Gend en Loos of Costa/Enel maar eens door.
Een van die twee gaat over voorrang van het europees recht boven het nationaalrecht.

Dussss


Dussss... als je goed leest wat Duch geschreven heeft, is zijn conclusie dat voorrang wel nieuw is in het opzicht dat voorrang nergens vastgelegd is, alleen in Costa v ENEL jurisprudentieel door het Hof bepaald is... het is dus voor het eerst dat voorrang officieel vastgelegd wordt, en daarmee is voorrang wel nieuw in de verdragen...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 1 van 13 Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds