Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 14:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Essay
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Janne

Janne

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2004 11:03    Onderwerp: Essay Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allemaal,

Ik ben al een dag of twee bezig met een essay voor het vak strafprocesrecht II over de volgende stelling:
" Wie een dictator, of iemand die zich dreigt te ontwikkelen tot dictator, om het leven brengt kan zich beroepen op het ontbreken van materiele wederrechtelijkheid van de daad."
(Ik heb 'm overigens niet zelf verzonnen, hoor...) Omdat ik een beschouwing schrijf met zowel pro- als contra argumenten zou ik graag jullie mening willen horen. Jullie opinie zou me vast en zeker heel erg helpen, want jullie hebben vast argumenten waar ik zelf dan weer nooit opgekomen zou zijn...
Alvast hartstikke bedankt!

Groetjes,
Janne
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2004 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er bestaat volgens mij sinds Magna Carta of misschien al eerder de regel dat een volk rechtmatig in opstand mag komen tegen een tiran. In Witteveen De geordende wereld van het recht is daar meer over te vinden.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2004 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In opstand komen ok, maar iemand om het leven brengen omdat je het niet eens bent met zijn zienswijze gaat toch echt te ver.
Materiele wederrrechtelijkheid ontbreekt alleen in geval van zelfverdediging, dus een directe dreiging. En dan nog moet je wel heel duidelijk aan zien te tonen dat een mindere ingreep niet toereikend was.
Vooral die zinsnede 'die zich dreigt te ontwikkelen tot dictator' is een gevaarlijk criterium. Wie bepaalt dat? Wanneer voldoet iemand aan die eis?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2004 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het meer een stelling rechtsfilosofie, want zou je hitler eind 1939 hebben mogen vermoorden als je toen wist wat je nu weet?
Ik denk dat er in het geval van een dictator die nog niet aan de macht is dus geen sprake kan zijn van afwezigheid van de materiële wderrechtelijkheid.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Janne

Janne

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: za 14 feb 2004 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Kafka en mtewes,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben het met jullie eens dat het bedenken van contra-argumenten bij deze stelling een stuk logischer (en makkelijker) is dan het bedenken van pro-argumenten.
Op het eerste gezicht vind ik het eigenlijk ook een belachelijke stelling. Zeker de kwestie van een potentiële dictator is nogal hypothetisch. Hoe kun je nu bepalen of iemand een potentiële dictator is of niet? En als je dat dan hebt vastgesteld, geeft dat dan het recht om hem te vermoorden? Ik zou zeggen van niet...lastige is alleen dat ik een beschouwing moet schrijven en dus ook argumenten voor de stelling moet aandragen.
Ik denk dat ik het maar ga zoeken in het dienen van een hoger (natuurrecht) doel o.i.d. Kijk, in het geval van Hitler zou je je misschien nog kunnen indenken dat iemand die hem in 1939 had vermoord (of als de moordaanslag in 1944 wel was gelukt) zich zou kunnen beroepen op OMW. Immers, in het geval van Hitler was al voordat hij aan de macht kwam en vlak daarna duidelijk dat hij een inbreuk zou gaan maken op enkele fundamentele rechtsbeginselen (natuurlijk was van tevoren nog niet te overzien in welke ernst en mate....maar goed) Hitler maakte er immers geen geheim van dat hij uitging van de ongelijkheid van de mens ipv de gelijkheid en dat hij van bepaalde bevolkingsgroepen verlost wilde worden, bovendien werd al onmiddelijk na zijn verkiezing in 1933 duidelijk dat hij van de democratie af wilde (uitschakeling van de bondsdag e.d.) Maar ja, niet in alle gevallen telt dat zoiets van tevoren duidelijk zichtbaar is... Sommigen zouden bijvoorbeeld in Pim Fortuijn ook een potentiële dictator gezien kunnen hebben, maar als Volkert v/d G zich op OMW zou beroepen hebben, dan lijkt me toch niet dat de rechter dat zou hebben aanvaard.
Ander moeilijk punt is dat OMW een rechtvaardigingsgrond is en dus de wederrechtelijkheid van de daad ontneemt (niet alleen van de dader)...wanneer dit toegekend zou worden zou de rechter in gelijke gevallen dus iedere dader die zich beroept op OMW vanwege de bescherming van een hoger recht moeten ontslaan van alle rechtsvervolging. Lijkt me een idiote situatie...
Maar wat vinden jullie? Kunnen jullie nog pro-argumenten voor de stelling bedenken? Als iemand van jullie toevallig beschikt over een zodanig inlevingsvermogen dat íe zich kan inleven in een Volkert van de G. of een andere moordenaar dan hoor ik het graag Wink ....it would be a great help!
Thanx alvast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: za 14 feb 2004 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Janne schreef:


Ander moeilijk punt is dat OMW een rechtvaardigingsgrond is en dus de wederrechtelijkheid van de daad ontneemt (niet alleen van de dader)...wanneer dit toegekend zou worden zou de rechter in gelijke gevallen dus iedere dader die zich beroept op OMW vanwege de bescherming van een hoger recht moeten ontslaan van alle rechtsvervolging. Lijkt me een idiote situatie...
.


Is ook een idiote situatie, daarom heeft de HR(naar mijn weten) sinds het Veearts-arrest ook geen een keer een beroep op OMW o.g.v. geweten of politieke overtuiging aanvaard. Zowiezo is het vrij zeldzaam dat een beroep op OMW succes heeft...longshot voor een pro-argument:
Beroep doen op het feit dat jouw gedraging hetzelfde doel dient als de wet(dan dus een wet die op berechting van genocide/oorlogsmisdrijven etc. ziet met doodstraf dus....lastig) net als in het Veearts arrest....like i said..longshot.
suc6 ermee... Shocked
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: za 14 feb 2004 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat deze stelling toch complexer is als ik op het eerste gezicht dacht.
Ik zal er in ieder geval een sover nadenken en het er met een paar medestudenten en docenten over hebben, wie weet dat zij nog een verhelderende opmerking kunnen maken.
Je hoort zo snel mogelijk van me.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
taat



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 53


BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2004 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee Janne, en alle andere mensen die een essay moeten schrijven voor strafrecht.

Ik moet ook een essay schrijven mijn stelling is: Het verwonden van een inbreker met een bijl kan onder omstandigheden te rechtvaardigen zijn, dan wel niet te verwijten zijn.

Ik had het er vanmiddag met Kafka over; misschien kunnen we een keertje met z'n allen afspreken om eens over onze onderwerpen van gedachten te wisselen.
Misschien kunnen we elkaar helpen!

Laat me maar weten wat jullie ervan vinden.

Groetjes Tatiana
_________________
Dat onze kinderen maar rijke ouders mogen krijgen! Cheers!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: do 18 mrt 2004 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vrijdag na encyclopedie vanaf 10:00 in Mensah en daarna eventueel naar Grand Café?
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: do 18 mrt 2004 2:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of anders morgen?
Ik kan jullie dan meteen wel helpen met mogelijke complicaties die je ondervind bij het studeren voor Recht en Management.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
taat



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 53


BerichtGeplaatst: do 18 mrt 2004 12:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb vrijdag Recht en Mangement tentamen.

Ik ben dan waarschijnlijk om iets van 11 uur of 11:30 klaar.

Ik weet niet of het voor Kafka dan nog wel goed uitkomt. ( jij had toch een afspraak vrijadgmiddag?)

Anders moeten we het gewoon volgende week doen.

Groetjes,
Taat
_________________
Dat onze kinderen maar rijke ouders mogen krijgen! Cheers!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 18 mrt 2004 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Janne,
om de een of andere reden heb ik het verloop van deze discussie gemist. Waarschijnlijk heb je je essay inmiddels al in moeten leveren.
Maar zo niet, hier een pro-argument. Door de (potentiele) dictator te vermoorden, bespaar je een heleboel levens van het volk dat anders om zeep gebracht zou worden of gemarteld of het leven zuur gemaakt, etc.
Een leven van een 'slecht', 'schuldig' mens voor een heleboel levens van 'onschuldige' burgers... fair treat!
(Waarschijnlijk had je deze ook al zelf bedacht, hij is heel logisch, maar ik wilde toch nog ff een bijdrage leveren. Cool )
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2004 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey Janne, ik wil je wijzen op het NRC van vandaag (22/3) waarin de liquidatie op de man achter Hamas in context van internationaal en/of strafrecht wordt getrokken. Pagina 7 staat het artikel, rechts halverwege.

Succes ermee!
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wou nog even reageren op wat mtewes zei over het ontbreken van de materiele wederrechtelijkheid bij zelfverdediging. Dit klopt echt helemaal niet. Het ontbreken van de materiele wederrechtelijkheid is inderdaad alleen nog toegewezen bij het Veearts-arrest.
In het geval van zelfverdediging gaat het gewoon om wettelijke schulduitsluitingsgronden en rechtvaardigingsgronden, dit heeft helemaal niets met het ontbreken van materiele wederrechtelijkheid te maken.

Voor Janne wou ik nog als tip geven dat het rechtvaardigende karakter van het ontbreken van de materiele wederrechtelijkheid meer een structurele werking ten aanzien van een bepaalde strafbepaling heeft ( zoals in Veearts-arrest). Dit principe werkt dus niet echt met persoonlijke omstandigheden, hiervoor zou je beter de AVAS kunnen gebruiken. Maar goed, zie maar wat je er mee doet!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jerry



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mtewes schreef:
@ Janne,
om de een of andere reden heb ik het verloop van deze discussie gemist. Waarschijnlijk heb je je essay inmiddels al in moeten leveren.
Maar zo niet, hier een pro-argument. Door de (potentiele) dictator te vermoorden, bespaar je een heleboel levens van het volk dat anders om zeep gebracht zou worden of gemarteld of het leven zuur gemaakt, etc.
Een leven van een 'slecht', 'schuldig' mens voor een heleboel levens van 'onschuldige' burgers... fair treat!
(Waarschijnlijk had je deze ook al zelf bedacht, hij is heel logisch, maar ik wilde toch nog ff een bijdrage leveren. Cool )


Daar wil ik dan graag een argument tegenin brengen. De optiek dat een dictator altijd slecht is, mag misschien wel door de geschiedenis bevestigd worden, maar niet door de wetenschappelijke theorie. Wij gaan er immers ook vanuit dat er objectieve rechters zijn met een goed gevoel voor onze (recht)staat.

Wie weet staat er wel een dictator in Nederland op met een gouden hart, die Nederland uit de recessie helpt, voor iedereen een baan weet te vinden, vele oorlogen weet te voorkomen door goede diplomatiek en wiens personage in Vara Laat - Café de Wereld bijzonder vriendelijk is. Kortom, een dictator die door iedereen geliefd is.

Wat nu als je deze dictator vroegtijdig om het leven brengt in de waan dat deze zich tot een slechte zou ontpoppen? Dat zou dan volgens de redenatie van mtewes een misdaad tegen de mensheid zijn!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds