Enquête procedure (2:240 lid 2)
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: Enquête procedure (2:240 lid 2) Auteur: Sacha BerichtGeplaatst: zo 03 nov 2013 15:36
    —
Stel bestuurder 1 sluit een overeenkomst zonder medewerking van bestuurder 2. In de statuten is wel een bepaling opgenomen dat voor overeenkomsten boven de €250.000,- de handtekening van beide bestuurders nodig is. Als reactie hierop wil bestuurder 2 bestuurder 1 ontslaan en plant een vergadering. Bestuurder 2 heeft de meerderheid van de aandelen, dus dit zal geen probleem zijn. Bestuurder 1 begint een enquêteprocedure om besluit tot ontslag op te schorten en bestuurder 2 te schorsen.

Mijn vragen:
- Een dergelijke wettelijke beperking kun je tegen derden opwerpen. Bestuurder 2 heeft waarschijnlijk daarna de overeenkomst bekrachtigd omdat het toch winstgevend bleek te zijn. Anders is de BV niet gebonden aan de overeenkomst toch?
- Dat hij bestuurder 2 wil ontslaan is meer om privé redenen. Mij lijkt dat dit niet is toegestaan. Kan dit voldoende reden zijn om het besluit op te schorten en bestuurder 2 te schorsen?
- Zal de enqueteprocedure kans van slagen hebben?

Dit is een fictieve casus die ik moet bestuderen. Indien jullie relevante jurisprudentie of literatuur weten die ik nog kan bestuderen, dan hoor ik dat graag.

#2:  Auteur: Sacha BerichtGeplaatst: ma 04 nov 2013 13:19
    —
Kennen jullie uitspraken van de OK of HR waarbij de externe bestuurder in een familiebedrijf wordt ontslagen? Dus op ondeugdelijke grond?

En uberhaupt uitspraken waarbij enquete is verzocht vanwege aangekondigd ontslag?

Is er hier sprake van tegenstrijdig belang?



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl