Enorme naheffing US State Tax door fout derde partij
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Enorme naheffing US State Tax door fout derde partij Auteur: CooperNL BerichtGeplaatst: do 18 jun 2020 5:37
    —
Er dreigt een conflict te ontstaan tussen mijn werkgever en mij (en wellicht meerdere collega's) waarvoor ik graag wat advies zou inwinnen om te weten wat mijn rechten zijn.

Ik ben reeds meerdere jaren gedetacheerd in de Verenigde Staten en betaal daar dan ook inkomstenbelasting. Naast mijn Nederlandse loon omgerekend naar USD ontvang ik ook een vergoeding voor het huren van een woning en een dagvergoeding voor expats. Nu wordt payroll geregeld door een derde partij en die heeft over 2019 een fout gemaakt waardoor over die vergoedingen voor huur en de dagvergoeding veel te weinig belasting is ingehouden. Ik heb dus heel 2019 teveel netto vergoedingen ontvangen.

Nu dit aan het licht is gekomen moet er een enorm bedrag aan naheffing betaald worden. Mijn werkgever heeft aangeboden 50% voor hun rekening te nemen maar ik vraag me af of ze niet 100% voor hun rekening zouden moeten nemen aangezien dit volledig buiten mijn schuld en zicht om is gebeurd.

#2:  Auteur: Jeroen1967 BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2020 16:45
    —
Ik heb geen raad, alleen wat leesvoer:

https://www.vanzijl-advocaten.nl/artikelen/arbeidsrecht-actueel/terugvordering-teveel-betaald-salaris-in-strijd-met-goed-werkgeverschap.php
https://kennis.trc-advocaten.nl/kennis/wie-betaalt-de-naheffing-loonbelasting

Je schrijft een enorm bedrag aan naheffing, ik gok er daarom op dat je in 2019 (maandelijks) echt fors meer netto uitgekeerd hebt gekregen dan bijvoorbeeld in 2018 of 2017 want je werkt al een aantal jaar in die situatie. Dan had je dus kunnen weten dat er wat mis zou kunnen zijn en even kunnen navragen. Dat maakt je positie niet sterker...

#3:  Auteur: CooperNL BerichtGeplaatst: za 20 jun 2020 20:21
    —
Bedankt voor de artikelen. Die eerste lijkt me toch een andere situatie en die tweede komt in de buurt. Omdat het hier om een detachering gaat en het netto Nederlands loon jaarlijks met de op 1 januari geldende wisselkoers wordt bepaald en naar dollars wordt omgerekend kan het loon flink variƫren van jaar tot jaar.

Het enorme bedrag ligt tussen de $10,000 en $20,000 (geef liever geen exacte bedragen) maar het verschil in loon is slechts een tiende daarvan ongeveer. Met de schommeling in wisselkoers is mij (en +/- tien andere collega's) daardoor niets opgevallen.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2020 13:26
    —
Als je meer ontvangt dan waar je recht op hebt, moet je het te veel ontvangene normaal gesproken terugbetalen. Het aanbod van je werkgever om 50% bij te dragen lijkt me heel schappelijk. Over die 50% zul je echter opnieuw belasting moeten betalen.



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl