Enkele vragen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtsfilosofie en rechtstheorie

#1: Enkele vragen Auteur: Miebe BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008 18:36
    —
Ik heb enkele vragen, kunnen jullie mij hierbij verder helpen? Alvast bedankt!

1) Bij Ideologisch positivisme, heeft men het over intrinsieke motivatie (innerlijke motivatie?) en bij het Sociologisch positivisme van Hart heeft men het over extrinsieke motivatie (uiterlijke motivatie). Ik kan deze twee begrippen niet helemaal plaatsen, is het mogelijk deze te verduidelijken?

2) Bij v. Aquino kan het positieve recht niet gelijk welke inhoud hebben omdat het niet in strijd mag zijn met het natuurrecht.
Bij Locke daarentegen kan het niet gelijk welke inhoud hebben omdat er rechten zijn van het individu waar de staat niet mag aanraken.

Maar bij Hobbe begrijp ik niet helemaal meer hoe dit komt… Ik hebt opgeschreven dat de staat niet zo belangrijk is, maar als het er is men wel het positieve recht moet volgen. Het natuurrecht speelt een marginale rol. Kan u verduidelijken waarom er bij Hobbe niet gelijk welke inhoud kan gegeven worden aan het positieve recht?

3) Een bepaald artikel regelt het verbod van slaverijn en dienstbaarhaarheid, maar dit verbod wordt beperkt in een ander deel van het artikel.Bij Locke valt het verbod terug te voeren op zijn gedachtegoed omdat je anders je vrijheid verliest.
Maar waarom vallen de beperkingen op het verbot deels terug te voeren op het gedachtengoed van Rousseau?

#2:  Auteur: RPRN BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2008 1:58
    —
Vreemd dat ze op jouw universiteit geen verplichte taaltoets houden voor 1e jaars!

Laatst aangepast door RPRN op zo 26 okt 2008 16:54, in totaal 1 keer bewerkt

#3:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2008 9:53
    —
RPRN schreef:
Vreemd dat ze op jou universiteit geen verplichte taaltoets houden voor 1e jaars!


Je bedoelt waarschijnlijk jouw in plaats van jou.

Maar de vragen zijn wel erg onduidelijk en krom opgeschreven inderdaad.



Rechtenforum.nl -> Rechtsfilosofie en rechtstheorie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl