Eindafrekening en vernietiging ontslag op staande voet
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Eindafrekening en vernietiging ontslag op staande voet Auteur: PaulTT BerichtGeplaatst: vr 06 dec 2019 12:13
    —
Goedemorgen,

Ik heb een vraag. Ik heb heel wat af gegoogled, maar ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik ben in de zomer op staande voet ontslagen Sad Maar gelukkig is het ontslag op staande voet onlangs door de Kantonrechter vernietigd (en is het voorwaardelijk ontbindingsverzoek ook afgewezen) Very Happy

Nu heeft mijn werkgever destijds een eindafrekening gedaan; hierbij zijn alle niet-genoten verlofuren uitbetaald. Maar wat gebeurd er met een vernietiging van het ontslag? Moet dan gedaan worden alsof die eindafrekening nooit heeft plaatsgevonden? M.a.w. mag mijn werkgever die uitbetalingen weer inhouden? Of is uitbetaald = uitbetaald? En hoe zit dat met uitbetaald vakantiegeld e.d.?

Ik hoor graag

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 06 dec 2019 12:20
    —
U heeft geen recht op dubbel vakantiegeld en/of verlof. Er mag dus verrekend worden.
En als u niet met een vaststellingsovereenkomst bent vertrokken, maar nog in dienst bent moeten de wettelijke verlofuren zelfs worden verrekend (en de uren weer aan u worden toegekend). Wettelijke verlofuren mogen namelijk niet worden uitbetaald tijdens het dienstverband, alleen de bovenwettelijke.

#3:  Auteur: PaulTT BerichtGeplaatst: vr 06 dec 2019 13:49
    —
Dank Monique.

Ik ben nu weer "gewoon" in dienst. Ik had gehoopt dat het mogelijk zou zijn om alles gewoon uitbetaald te laten. Dus verlofsaldo, opgebouwd vakantiegeld e.d. uitbetaald laten en saldi op de oorspronkelijke ontslagdatum op 0, en vanaf dat moment (met terugwerkende kracht) weer opgebouwd met nieuwe verlofuren en vakantiegeld e.d.

#4:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 06 dec 2019 17:11
    —
V.w.b het vakantiegeld en bovenwettelijk verlof is dat mogelijk als werkgever meewerkt. Afdwingen kan niet.

Een terugbetalingsregeling kan wel aan de orde zijn als het om grote bedragen gaat.
Maar v.w.b. het vakantiegeld zal dat in ieder geval niet veel zijn, omdat dat pas weer vanaf mei of juni wordt opgebouwd.

#5:  Auteur: PaulTT BerichtGeplaatst: vr 06 dec 2019 17:45
    —
Er zijn wel wettelijke verlofuren uitbetaald die nu vervallen zijn (per 1 juli jl.). En ik heb 5 à 6 maanden lang geen verlof kunnen opnemen. Ben benieuwd wat mijn werkgever gaat doen. Wink

#6:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 09 dec 2019 11:42
    —
Puur ter kennisname (terugdraaien van de uitbetaling wens je namelijk niet):
Er zijn sporadische uitzonderingen op verval van wettelijk verlof.
Een goede reden is bijvoorbeeld dat de werkgever je niet redelijkerwijs in staat gesteld heeft om deze op te nemen.

#7:  Auteur: PaulTT BerichtGeplaatst: do 16 jan 2020 21:57
    —
Nogmaals dank Monique.

Gelukkig heeft mijn werkgever de betalingen uitbetaald gelaten. Vanaf de, nu vernietigde, ontslagdatum is weer vanaf nul begonnen met het opbouwen van nieuwe verlofdagen.

#8:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2020 11:33
    —
Mooi. Bedankt voor de terugkoppeling



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl