Eigendom, goed of zaak?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtsfilosofie en rechtstheorie

#1: Eigendom, goed of zaak? Auteur: Nemine contradicente BerichtGeplaatst: ma 09 jul 2012 18:27
    —
Een korte vraag voor de echte bollebozen, is het rechtstheoretisch mogelijk om eigenaar te zijn van een goed of is dat alleen mogelijk t.a.v. zaken?
Ik schrijf momenteel een inleidend hoofdstuk voor mijn proefschrift over absolute en relatieve rechten in het licht van het recht op privacy, en ik zit enigszins vast.
Conform de 'standaard' definitie van eigendom, het meest omvattende recht wat een persoon kan hebben jegens een goed, is het antwoord positief, maar ik twijfel toch.
Ik kan me namelijk van de mijn eerste jaar herinneren dat als er sprake is van vermogensrechten men dient te spreken van rechthebbende en niet van eigendom.
Is er iemand die me kan verlossen?
Bij voorbaat dank

#2: Re: Eigendom, goed of zaak? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 09 jul 2012 20:21
    —
Nemine contradicente schreef:
Een korte vraag voor de echte bollebozen, is het rechtstheoretisch mogelijk om eigenaar te zijn van een goed of is dat alleen mogelijk t.a.v. zaken?

Strikt genomen kun je alleen eigenaar zijn van een zaak.

Quote:
Conform de 'standaard' definitie van eigendom, het meest omvattende recht wat een persoon kan hebben jegens een goed, is het antwoord positief

Zaak, niet goed. Zie art. 5:1 lid 1 BW.

Quote:
Ik kan me namelijk van de mijn eerste jaar herinneren dat als er sprake is van vermogensrechten men dient te spreken van rechthebbende en niet van eigendom.
Is er iemand die me kan verlossen?

Dat kan ik mij ook herinneren.

Op zich kun je natuurlijk uitstekend het eigendomsbegrip wat breder definiëren, maar het huidige BW doet dat niet. (Het oude BW denk ik ook niet, maar dat weet ik niet zeker, even afgezien van de verwisseling van de termen "goed" en "zaak" natuurlijk.) Het lijkt me niet handig om in een proefschrift andere definities te gebruiken voor termen die in juridisch Nederland al een heel precieze betekenis hebben.

Overigens spreekt het BW wel van "appartementseigenaar" waar je strikt genomen moet spreken van "rechthebbende op een appartementsrecht".

#3: Re: Eigendom, goed of zaak? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 09 jul 2012 20:25
    —
bona fides schreef:
(Het oude BW denk ik ook niet, maar dat weet ik niet zeker, even afgezien van de verwisseling van de termen "goed" en "zaak" natuurlijk.)

Snijders geeft hierover duidelijkheid in nr. 34: tot 1 januari 1992, dus onder het oude BW, kon men ook eigenaar zijn van een vermogensrecht. Sinds 1 januari 1992 spreken we van "toebehoren" en "rechthebbende".

#4:  Auteur: Nemine contradicente BerichtGeplaatst: ma 09 jul 2012 22:16
    —
Dank je voor de hulp, zoals zo vaak ben je een redder in nood.
Overigens schrijf ik mijn proefschrift in het Engels en schrijf ik rechtsvergelijkend dus de Nederlandse terminologie is niet héél belangrijk maar het is wel belangrijk om het onderscheid tussen entitled to en ownership of duidelijk te hebben om problemen in de toekomst te voorkomen.



Rechtenforum.nl -> Rechtsfilosofie en rechtstheorie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl