Eigenaar van een auto laten vastleggen door een notaris?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Eigenaar van een auto laten vastleggen door een notaris? Auteur: arjanpoortman BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2019 20:16
    —
Beste mensen, ik zit met het volgende.

Ik wil een auto kopen die iemand anders gaat gebruiken(famillielid). Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor de boetes etc, en wil dus de auto op naam zetten van deze persoon. Ik heb begrepen dat voor de wet, de koper de eigenaar blijft en niet perse de persoon die de auto op naam heeft staan, heb ik dit juist? Dit heb ik namelijk hier gelezen: https://lvh-advocaten.nl/tenaamstelling-auto-brengt-niet-eigendom-met-zich/

De reden dat ik dit vraag, is omdat de persoon die de auto gaat gebruiken hart-patient is en de kans op overlijden redelijkerwijs aanwezig is. Op de website van de rdw lees ik dat wanneer iemand overlijd de auto binnen 5 weken overgeschreven moet worden op naam van een famillielid dan wel koper. In het geval een famillielid betreft, kan het betekenen dat wanneer ik de auto weer op mijn naam zet, dat ik daarmee ook de erfenis zou willen accepteren. En dat wil ik niet, want het famillielid heeft schulden en ik erf liever niks.

Kan ik bij een notaris bijvoorbeeld laten vastleggen dat ik de eigenaar ben en blijf, ook na overlijden van het famillielid? Of is er een andere manier om wettelijk de eigenaar te blijven?

Met Vriendelijke Groet,
Arjan Poortman

#2:  Auteur: LucyLG BerichtGeplaatst: di 25 jun 2019 5:51
    —
Indien deze persoon een zeer slechte gezondheid heeft is autorijden niet toegestaan. Een verzekeraar kan daar moeilijk over doen.

Je zou in een overeenkomst met deze persoon op kunnen nemen dat deze de auto zal gebruiken en geen eigendom verkrijgt ondanks de registratie van de auto op de naam van gebruiker. Dat jij een koopsom hebt betaald voor de auto ad EUR [=] en die koopsom verschuldigd is indien de auto niet wordt teruggeleverd zodra dat volgens de overeenkomst zou moeten.

De gebruiker zal de auto moeten terugleveren bijv bij overlijden of reden waardoor er niet meer gebruik kan worden gemaakt van de auto.

Bij overlijden betekent het dan dat er geen erfenis bestaande uit de auto zal zijn omdat de auto in jouw eigendom valt.

Ik vind het geheel van de constructie echter niet zo mooi. Waarom verstrek je deze persoon geen leningsovereenkomst om de auto zelf te kopen? Het is juridisch iets handiger en er is ook geen erfrechtconsequentie etc.



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl