Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 15:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dubbele pet makelaar. Sanctie Tuchtraad NVM?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaas55



Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: vr 06 sep 2019 8:03    Onderwerp: Dubbele pet makelaar. Sanctie Tuchtraad NVM? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ls, Mijn verkoopmakelaar van huis kwam met slechts 1 kandidaat-koper (deed daarbij allerlei zaken die erop wijzen dat hij andere kopers weg wilde houden) en halverwege het verkoopproces meldde hij terloops dat hij ook het huis van deze koper zou gaan verkopen.

Dat is mijns inziens belangenverstrengeling. Hij had er namelijk groot belang bij dat zijn kandidaat-koper (bekend bij hem als zoeker naar woning zoals de mijne) mijn woning zou kopen, alleen dan zou vervolgens dat huis vrijkomen om ook door hem verkocht te gaan worden.

Bovendien bleek (achteraf) hij koper ook te adviseren in het biedingsproces. Dus tweemaal fout volgens BW 7:417 en erecode NVM. Is de kans groot op sanctie bij Tuchtraad NVM? Zijn er gerechtelijke uitspraken in identieke gevallen?

Heb ik een sterke zaak als ik stel dat op basis van BW 7:417 hij het recht op courtage verspeeld heeft?

Op website van de Tuchtraad van NVM vond ik een zaak die er half op leek (minder erg, volgens mij: https://www.nvmtuchtrechtspraak.nl/wp-content/uploads/18-103-RvT-West.pdf), daar werd de klacht gegrond verklaard. Ben echter benieuwd naar mening van eventuele expert hier en of er uitspraken van een Rechtbank zijn in een soortgelijk geval.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
corné



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 43


BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

??; makelaar heeft het toch gemeld? op dat moment had je toch kunnen afhaken?
_________________
Ben geen jurist
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Klaas55



Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

corn� schreef:
??; makelaar heeft het toch gemeld? op dat moment had je toch kunnen afhaken?


Dat hij de wederpartij adviseerde bij het bieden, meldde hij pas nadat het koopcontract getekend was.

Daarnaast: makkelijk gezegd dat ik had moeten afhaken in de mist van misleiding die hij gecreëerd had.
Hij als professional had de PLICHT om de opdracht terug te geven, tenminste, als ik de erecode van de NVM goed begrijp. Het was niet aan mij als leek om het juiste te doen, wel aan hem als professional.

En mijn punt is ook: heeft hij nu wel of niet recht op courtage?

Heb ik gelijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
corné



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 43


BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat er m.i. om of je kunt bewíjzen, dat makelaar zich niet aan de spelregels heeft gehouden; als je dat kunt, mag je m.i. idd verlangen, dat koop wordt ontbonden.
Toevallig is ons enkele maanden ook zoiets gebeurd: makelaar had ons (ook terloops) tijdig gemeld, maar wij hadden daar niets mee gedaan. We konden ook weinig, want we kregen eigenlijk geen info over eventuele andere belangstellenden.
We waren echter niet blij, toen er 2 dagen mensen aanbelden, die meenden geen eerlijke kans te hebben gehad; maar: getekend is getekend.
Later bleek echter, dat de kopers de financiering niet tijdig rond konden krijgen, waarop de overeenkomst is ontbonden.
Nadat we makelaar hadden aangesproken op die andere belangstellenden heeft hij de opdracht teruggegeven; zeg maar: geen zin meer.
We hebben onze ervaringen met andere verkopers in onze kennissenkring gedeeld en kregen de indruk, dat ‘er één koper om welke reden dan ook uitkiezen’ bij iig deze makelaar wel vaker voorkwam.
Ons huis is inmiddels via een andere makelaar verkocht.

Destijds heeft EigenHuis ons heel goed geadviseerd.
_________________
Ben geen jurist
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Klaas55



Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019 5:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Koop ontbinden kan natuurlijk niet. Koopcontract is getekend. De koper is geen partij in conflict van mij met makelaar.

Bewijzen dat er mogelijk een koper geweest zou zijn met hoger bod, is onmogelijk.

Het gaat mij om de courtage. Mijn vraag is of een makelaar met dubbele pet nog wel recht op courtage heeft en of hij door de Tuchtraad terechtgewezen zal worden. Alles staat bij mij zwart op wit, heldere bewijzen.

Waarom hebben jullie die makelaar niet aangegeven bij de Tuchtraad?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Klaas55



Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019 7:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Corne, Je hebt mij een prive-bericht gestuurd. Dat wilde ik beantwoorden, maar kreeg de melding dat "deze gebruiker niet bestaat"
??????
Bekijk profiel Stuur privé bericht
corné



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 43


BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019 9:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klaas55 schreef:
Corne, Je hebt mij een prive-bericht gestuurd. Dat wilde ik beantwoorden, maar kreeg de melding dat "deze gebruiker niet bestaat"
??????
Begrijp dit ook niet; je kunt mij ook bereiken op cornev883@gmail.com
_________________
Ben geen jurist
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Klaas55



Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: zo 15 sep 2019 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[/quote]Begrijp dit ook niet; je kunt mij ook bereiken op cornev883@gmail.com[/quote]

Hallo Corne, Ik heb je een e-mail gestuurd, maar nog geen reactie. Is het e-mailadres wel correct?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds