Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Doodstraf (argumenten voor en tegen)
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quilja schreef:
bona fides schreef:
Probeer je eens te verplaatsen in een tot levenslang veroordeeld persoon. Kies je ervoor om morgen te sterven, of toch maar liever volgende week?

Dat sterven is een keuze, geen straf.
Bovendien vergeet je een optie.
Het is namelijk ook mogelijk de straf te accepteren en te kiezen voor een natuurlijke dood.
Een terecht veroordeelde hoeft geen medelijden te verwachten, zeker niet als hij die laatste optie niet ziet.
Een onterecht veroordeelde ziet die optie wèl en kiest die optie om desnoods levenslang te vechten om zijn onschuld te bewijzen.

Je ontwijkt de vraag. Als je schuld/onschuld hier een rol vindt spelen, probeer je dan te verplaatsen in de terecht veroordeelde persoon.

Wil je morgen sterven, of heb je liever dat ik het volgende week nog een keer kom vragen?

Kun je je in zo'n persoon verplaatsen? Kun je de vraag naar eer en geweten beantwoorden?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quilja



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: za 01 sep 2012 7:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ontwijk de vraag niet, ik maak hem af.
Je doet net of een tot levenslang veroordeelde persoon alleen kan kiezen voor de dood en dat is simpelweg niet zo.

Dat de keuze voor de dood nogal voor de hand ligt, zie ik ook wel.
Het is de makkelijkste manier om met een uitzichtloze situatie om te gaan.
Ik heb er ook weinig moeite mee als een terecht tot levenslang veroordeelde persoon kiest voor die dood.
Bij die keuze heb ik alleen medelijden met diens nabestaanden.

De keuze voor een natuurlijke dood en dus voor het accepteren van de straf is een veel moeilijkere keuze. Dat is een keuze die vraagt om eer en geweten.

Kies jij maar voor de dood, ik kies voor het leven.
Als je me meer vragen wilt stellen, zul je je vragen compleet moeten maken. Door in je vraagstelling opties weg te laten kun je het antwoord natuurlijk proberen te sturen. Maar als je het over eer en geweten hebt, is dat niet de juiste manier om een vraag te stellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 01 sep 2012 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quilja schreef:
Ik ontwijk de vraag niet, ik maak hem af.
Je doet net of een tot levenslang veroordeelde persoon alleen kan kiezen voor de dood en dat is simpelweg niet zo.

Nee nee nee. Het gaat mij alleen om dit:
quilja schreef:
ArieKanarie schreef:
Velen waren van oordeel dat een uitzichtloos bestaan in de cel zonder enige zicht op vrijlating erger is dan de dood.

In dat oordeel kan ik me helemaal vinden.

Om dit te testen stel ik jou de volgende vraag. Probeer je te verplaatsen in de terecht veroordeelde persoon. Wil je morgen sterven, of heb je liever dat ik het volgende week nog een keer kom vragen?

Mogelijke antwoorden:
A. ik kan me niet verplaatsen in zo'n persoon.
B. morgen
C. kom volgende week maar terug
(D. ik wil blijven leven en probeer er het beste van te maken)

Als je C of D antwoordt, dan kun je je bij nader inzien toch niet vinden in "dat oordeel".

Als je A antwoordt, dan geef je toe dat je niet in staat bent te oordelen over de vraag of levenslang "erger" is dan de doodstraf.

Quote:
Kies jij maar voor de dood, ik kies voor het leven.

Aha, je kiest dus D? Je kunt je blijkbaar dus toch niet vinden in het oordeel dat levenslang (zonder uitzicht op gratie) erger is dan de doodstraf.

Ik vermoed dat de criminologen waar ArieKanarie het over had, als je dit ze niet als groep laat beantwoorden maar ieder individueel, waarbij je ze dwingt zich te verplaatsen in de tot levenslang veroordeelde, in meerderheid ook terug zullen komen op het (m.i. veel te gemakkelijke) oordeel dat levenslang zonder uitzicht erger is dan de dood.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quilja



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2012 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het spijt me dat ik je wederom geen gelijk kan geven.
Het uitzichtloze heeft in mijn opvatting direct betrekking op de kans op vrijlating, terugkeer in de maatschappij.

De dood is dan een verlossing, dus niet zo erg. Zoals ik eerder al aangaf, is het de makkelijke manier om met een uitzichtloze situatie om te gaan.

Het is veel erger de rest van je leven opgesloten te zitten tussen vier muren. De rest van je leven zul je door die vier muren herinnerd worden aan je daden, je slachtoffers en hun nabestaanden, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. De rest van je leven zullen die vier muren je wereld zijn en de rest van je leven zul je beseffen dat dat zo is.
Kiezen om er het beste van te maken heeft niets te maken met of de straf erger is of niet, maar met of je het lef hebt de moeilijke manier te kiezen.


Maar als ik dan toch je spelletje mee moet spelen, kies ik voor optie E.

Optie E:
Uit het feit dat je me deze vraag stelt, kan ik niet anders opmaken dan dat je beroepsmatig regelmatig contact met me hebt. Voor het gemak kies ik voor een gevangenisbewaarder, maar bij een andere functie blijft het principe hetzelfde.
Je vraag wordt beantwoord met een simpel: "Rot op!"
Stel je me die vraag meerdere malen, dan dien ik via mijn advocaat een klacht in bij de gevangenisdirectie.
Als er niets met mijn klacht wordt gedaan en je blijft me die vraag stellen, dan vraag ik overplaatsing aan èn is er ongetwijfeld de mogelijkheid een aanklacht in te dienen. Mijn wetskennis schiet tekort om een concrete aanklacht te noemen. Ik kom even niet op de Nederlandse term, maar "harrassment" komt als eerste in me op. Gelukkig heb ik een goeie advocaat en jij (als forummer) beschikt over de kennis om de mogelijkheden te weten. Mogelijk beschik ik tegen de tijd dat je me die vraag stelt wèl over die kennis.
In elk geval kies ik voor die moeilijke weg en laat ik me niet door de eerste de beste flapdrol van mijn stuk krijgen.
Optie E is dus een soort D+

Ik kom dus niet op mijn oordeel terug. Ik ben geen criminoloog en behoor dus zeker niet tot die eerder genoemde groep. Je vermoeden zou daarom nog best kunnen kloppen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2012 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quilja schreef:
De dood is dan een verlossing, dus niet zo erg. Zoals ik eerder al aangaf, is het de makkelijke manier om met een uitzichtloze situatie om te gaan.

En meen jij nu te kunnen spreken voor die personen die tot levenslang zijn veroordeeld?

Of vind je het niet belangrijk wat zij zelf vinden, maar acht jij je eigen morele oordeel zo zwaarwegend dat je durft te stellen dat deze personen dood beter af zouden zijn?

Quote:
Je vraag wordt beantwoord met een simpel: "Rot op!"

Hoe kun je dat in 's-hemelsnaam rijmen met jouw oordeel dat het erger is om levenslang zonder uitzicht op gratie opgesloten te zitten dan de doodstraf te krijgen?

Je bent niet consequent.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quilja



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012 8:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

En meen jij nu te kunnen spreken voor die personen die tot levenslang zijn veroordeeld?


Jij wilde dat ik me zou verplaatsen in een persoon die tot levenslang is veroordeeld. Een deel van die personen zal het ongetwijfeld met me eens zijn, een ander deel ongetwijfeld niet.

Quote:
Of vind je het niet belangrijk wat zij zelf vinden, maar acht jij je eigen morele oordeel zo zwaarwegend dat je durft te stellen dat deze personen dood beter af zouden zijn?


Ik durf te stellen dat voor iemand in een uitzichtloze situatie de dood best welkom kan zijn. De dood maakt tenslotte een einde aan die situatie.

"Wil je morgen sterven, of heb je liever dat ik het volgende week nog een keer kom vragen?" is eerder een aanbod voor hulp bij zelfdoding dan een vraag of de doodstraf erger of minder erg zou zijn.
Zelfdoding is niet zelden het resultaat van het niet (goed) kunnen omgaan met een moeilijke situatie. Een uitzichtloze situatie lijkt me niet de makkelijkste situatie om mee om te gaan.

Quote:
Quote:
Je vraag wordt beantwoord met een simpel: "Rot op!"

Hoe kun je dat in 's-hemelsnaam rijmen met jouw oordeel dat het erger is om levenslang zonder uitzicht op gratie opgesloten te zitten dan de doodstraf te krijgen?

Je bent niet consequent.


De doodstraf maakt een einde aan het leven van een dader. Levenslang zonder uitzicht op gratie doet dat niet.
In beide gevallen moet de dader tot aan zijn dood leven met de consequenties van zijn daden.
In beide gevallen zit de dader tot aan zijn dood opgesloten tussen vier muren.
In beide gevallen wordt hij tot aan zijn dood door die vier muren dagelijks herinnerd aan zijn daden, zijn slachtoffers en hun nabestaanden.
In beide gevallen zijn die vier muren tot aan zijn dood zijn wereld en weet hij tot aan zijn dood dat dat zo is.
De enige manier om van die straf verlost te worden, is door te sterven.
In het geval van de doodstraf komt die verlossing eerder.
Om van strafvermindering te spreken gaat me wat ver, maar de doodstraf is m.i. een minder erge straf dan levenslang zonder uitzicht op gratie.

Ik ben dus wel degelijk consequent, maar misschien ervaar ik de straf anders dan jij.
Verplaats jij je dan eens in zo'n persoon en vertel me dan hoe jij die ervaart.
Wil je morgen sterven, of heb je liever dat ik het volgende week nog een keer kom vragen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanuit praktisch oogpunt een paar vragen:
- hoeveel mensen in de Nederlandse gevangenissen hebben nu levenslang?
- hoeveel mensen sterven jaarlijks in de Nederlandse gevangenissen?
- in hoeveel gevallen betreft dit een natuurlijke dood?
- hoeveel daarvan zitten een levenslange gevangenisstraf uit?
- hoeveel tot levenslang veroordeelden sterven uiteindelijk buiten de gevangenis?
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quilja schreef:
Ik ben dus wel degelijk consequent, maar misschien ervaar ik de straf anders dan jij.
Verplaats jij je dan eens in zo'n persoon en vertel me dan hoe jij die ervaart.
Wil je morgen sterven, of heb je liever dat ik het volgende week nog een keer kom vragen?

Voor zover ik mij kan verplaatsen in zo'n persoon is het antwoord voor mij heel duidelijk: kom volgende week maar terug (en volgende week zal ik hetzelfde antwoord geven). Oftewel, laat mij maar lekker in mijn cel proberen er het beste van te maken.

Ik vind het eerlijk gezegd ronduit schokkend dat een groep criminologiestudenten tot het oordeel kan komen dat de doodstraf minder erg is dan een levenslange gevangenisstraf. De doodstraf als een uiting van barmhartigheid! Ik weiger te accepteren dat deze studenten hier allemaal echt over hebben nagedacht, en wijt dit oordeel daarom maar aan het groepsproces waarin het naar ik vermoed tot stand is gekomen.

Voor de volledigheid: ik ben tegen de doodstraf. Ik heb er op zich weinig moeite mee als iemand vóór de doodstraf is, bijv. uit oogpunt van vergelding. Zelfs een mening als dat de onvermijdelijke (maar hopelijk zeldzame) onterechte executies maar op de koop toe moeten worden genomen, kan ik respecteren, ook al ben ik het er niet mee eens. Maar het herinvoeren van de doodstraf om te voorkomen dat mensen eindigen als (zielige?) gevangen in een uitzichtloze situatie, implicerend dat zo'n leven het niet meer waard is geleven te worden, dat vind ik moreel volstrekt verwerpelijk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.


Laatst aangepast door bona fides op ma 03 sep 2012 16:48, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan alleen antwoord geven op de eerste vraag: 27 mensen waarvan bekend is dat ze nu een levenslange gevangenisstraf uitzitten in de Nederlandse gevangenis. Zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_tot_levenslang_veroordeelden_in_Nederland
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 331


BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Voor zover ik mij kan verplaatsen in zo'n persoon is het antwoord voor mij heel duidelijk: kom volgende week maar terug (en volgende week zal ik hetzelfde antwoord geven). Oftewel, laat mij maar lekker in mijn cel proberen er het beste van te maken.

Ik vind het eerlijk gezegd ronduit schokkend dat een groep criminologiestudenten tot het oordeel kan komen dat de doodstraf minder erg is dan een levenslange gevangenisstraf. De doodstraf als een uiting van barmhartigheid! Ik weiger te accepteren dat deze studenten hier allemaal echt over hebben nagedacht, en wijt dit oordeel daarom maar aan het groepsproces waarin het naar ik vermoed tot stand is gekomen.

Voor de volledigheid: ik ben tegen de doodstraf. Ik heb er op zich weinig moeite mee als iemand vóór de doodstraf is, bijv. uit oogpunt van vergelding. Zelfs een mening als dat de onvermijdelijke (maar hopelijk zeldzame) onterechte executies maar op de koop toe moeten worden genomen, kan ik respecteren, ook al ben ik het er niet mee eens. Maar het herinvoeren van de doodstraf om te voorkomen dat mensen eindigen als (zielige?) gevangen in een uitzichtloze situatie, implicerend dat zo'n leven het niet meer waard is geleven te worden, dat vind ik moreel volstrekt verwerpelijk.


Hoewel ik zeer onder de indruk ben van P. Zimbardo en zijn theorie over omgevingsinvloeden, kan ik u mededelen dat de criminologiestudenten in een vrij open discussie hierover tot deze conclusie zijn gekomen. Uiteraard waren er nog altijd een aantal tegenstanders van de doodstraf. Dat een aantal studenten tot een ander oordeel komen dan u wil overigens nog niet zeggen dat zij verkeerde gedachtes hebben of 'onder druk' een bepaald standpunt hebben ingenomen. Dat u dit weigert te accepteren heeft dan ook waarschijnlijk te maken met de mogelijkheid dat u moeilijk kunt omgaan met het feit dat niet alle mensen dezelfde mening hebben over bepaalde onderwerpen.

Feit is dat de doodstraf voornamelijk een preventieve werking heeft: de dader mag niet meer vrijgelaten worden uit angst voor recidive. Een andere manier om tot diezelfde preventieve werking te komen is door de dader zijn leven te ontnemen. Er zijn dus twee wegen die het beoogde doel kunnen realiseren.

Ik ga deze discussie niet al te ver doorvoeren, omdat naar mijn mening niemand de waarheid in pacht heeft. Dat zou m.i. getuigen van een grenzeloze arrogantie. Wel weet ik dat het andere scenario, een uitzichtloos bestaan in de gevangenis, eveneens moreel verwerpelijk is. Alle dagen lijken op elkaar, er zijn weinig mogelijkheden om te 'luchten' en de vrijheid is erg beperkt tussen vier muren. Daarnaast worden de vrijheden van gedetineerden de laatste jaren steeds verder ingeperkt onder politieke druk dan wel door de samenleving die steeds meer repressieve maatregelen eist.

Al met al komen we steeds meer op het punt dat de doodstraf als alternatief een stuk aantrekkelijker begint te worden dan een levenslange gevangenisstraf. Wat is menselijk? Wat is de beste optie? En moeten we mensen waarvan een terugkeer in de samenleving uiterst onwenselijk is uberhaupt wel laten terugkeren in de samenleving? De beantwoording van die vragen laat ik graag aan anderen over. Ik beschik helaas niet over een moreel superioriteitsgevoel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quilja



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Maar het herinvoeren van de doodstraf om te voorkomen dat mensen eindigen als (zielige?) gevangen in een uitzichtloze situatie, implicerend dat zo'n leven het niet meer waard is geleven te worden, dat vind ik moreel volstrekt verwerpelijk.


Ik geloof dat onze meningen niet zo heel ver uit elkaar liggen. Ik ben geen voorstander van de doodstraf, maar zou geen probleem hebben met de mogelijkheid een tot levenslang veroordeelde te mogen helpen bij zijn dood, een soort vrijwillige euthanasie.
Het is dan altijd aan de persoon zelf om te bepalen of zijn leven het waard is geleefd te worden.
Het doden van de veroordeelde is dan wèl een daad van barmhartigheid, maar van doodstraf is dan geen sprake meer.

In de gezondheidszorg gaat er voor een vrijwillige euthanasie een heel traject aan onderzoeken vooraf. Uit die onderzoeken moet blijken of er daadwerkelijk sprake is van een doodswens voor er overgegaan wordt tot euthanasie. Zo'n traject zou hier ook toe te passen zijn.

De doodstraf met instemming van de veroordeelde, zoals ArieKanarie voorstelde, lijkt me voor slachtoffers en nabestaanden niet te rechtvaardigen. Zij konden ook niet kiezen voor hun lot, dus waarom die veroordeelde wel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ArieKanarie schreef:
Dat u dit weigert te accepteren heeft dan ook waarschijnlijk te maken met de mogelijkheid dat u moeilijk kunt omgaan met het feit dat niet alle mensen dezelfde mening hebben over bepaalde onderwerpen.

Ik heb juist aangegeven dat ik dat uitstekend kan. Het enige waar ik moeite mee heb is het idee dat het leven van een tot levenslang veroordeelde het niet meer waard zou zijn om te leven, en dat dat oordeel wordt geveld door personen die zich helemaal niet in die situatie bevinden (en naar ik vermoed niet eens een poging hebben gedaan zich in zo'n persoon te verplaatsen).

Quote:
Feit is dat de doodstraf voornamelijk een preventieve werking heeft: de dader mag niet meer vrijgelaten worden uit angst voor recidive. Een andere manier om tot diezelfde preventieve werking te komen is door de dader zijn leven te ontnemen. Er zijn dus twee wegen die het beoogde doel kunnen realiseren.

Zoals ik al heb aangegeven heb ik geen enkele moeite met een pro-doodstraf standpunt als het gaat om vergelding. Hetzelfde geldt wanneer dit wordt gebaseerd op de gedachte van speciale en/of generale preventie.

Het wordt voor mij anders wanneer het argument vóór de doodstraf draait in "het is beter voor hen om dood te zijn dan om de rest van hun leven in een cel te zitten". Een persoon die zijn bewegingsvrijheid heeft verloren doodmaken uit barmhartigheid? Dat vind ik moreel verwerpelijk. Maak hem dan gewoon dood uit vergelding of met het oog op preventie, dat is tenminste een eerlijk argument.

Het is natuurlijk een inkoppertje, maar wat wil je doen met zwaar gehandicapten die ook niet van de vrijheid kunnen genieten die een "gezond mens" nodig heeft?

Quote:
Ik beschik helaas niet over een moreel superioriteitsgevoel.

Maar dat is nu juist wél mijn bezwaar. Plaatsvervangend oordelen over de waarde van het leven van anderen. Dat is het toppunt van arrogantie.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quilja schreef:
In de gezondheidszorg gaat er voor een vrijwillige euthanasie een heel traject aan onderzoeken vooraf. Uit die onderzoeken moet blijken of er daadwerkelijk sprake is van een doodswens voor er overgegaan wordt tot euthanasie. Zo'n traject zou hier ook toe te passen zijn.

Ok, dus de mogelijkheid tot euthanasie wegens uitzichtloos psychisch lijden, waarbij dit lijden wordt veroorzaakt door de uitzichtloosheid van de straf. Daar valt inderdaad wel iets voor te zeggen. Van een "doodstraf" kun je dan echter niet meer spreken.

Quote:
De doodstraf met instemming van de veroordeelde, zoals ArieKanarie voorstelde, lijkt me voor slachtoffers en nabestaanden niet te rechtvaardigen. Zij konden ook niet kiezen voor hun lot, dus waarom die veroordeelde wel?

Zoals je als ik me niet vergis in een eerder bericht zelf al hebt aangegeven hoeft de mening van de slachtoffers en nabestaanden hier niet de doorslag te geven.

Maar ik denk dat de mogelijkheid van dergelijk zwaar psychisch lijden eerder een reden is voor een humaan gevangenisregime, waardoor dit soort situaties zo goed als mogelijk wordt voorkomen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quilja



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: di 04 sep 2012 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Van een "doodstraf" kun je dan echter niet meer spreken.


Dit gaf ik in mijn vorige reactie zelf ook al aan.

bona fides schreef:
Quote:
De doodstraf met instemming van de veroordeelde, zoals ArieKanarie voorstelde, lijkt me voor slachtoffers en nabestaanden niet te rechtvaardigen. Zij konden ook niet kiezen voor hun lot, dus waarom die veroordeelde wel?


Zoals je als ik me niet vergis in een eerder bericht zelf al hebt aangegeven hoeft de mening van de slachtoffers en nabestaanden hier niet de doorslag te geven.


Ik doelde hier eigenlijk meer op het invoeren van de doodstraf met instemming van de veroordeelde in de wet. Niet zozeer over de keuzemogelijkheid bij de uitspraak zelf. Ik had het duidelijk anders moeten verwoorden in mijn laatste reactie.
Ik denk dat de invoering moeilijk te rechtvaardigen is. Bij de uitspraak zelf is het simpelweg te rechtvaardigen door te zeggen dat het zo in de wet staat.

bona fides schreef:
Maar ik denk dat de mogelijkheid van dergelijk zwaar psychisch lijden eerder een reden is voor een humaan gevangenisregime, waardoor dit soort situaties zo goed als mogelijk wordt voorkomen.


Hoe humaan het gevangenisregime ook mag worden, het blijft een regime in de gevangenis. Levenslang opgesloten blijft levenslang opgesloten, hoe humaan de omstandigheden verder ook zijn.
Een humaan gevangenisregime maakt het lijden misschien meer verdraagbaar, maar de opsluiting zelf zorgt voor het psychisch lijden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leon78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 154


BerichtGeplaatst: do 06 sep 2012 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de doodstraf in de VS niet goedkoop is, heeft meer te maken met de jarenlange beroepsmogelijkheden dan met de straf zelf.

De discussie over wat erger is, een leven lang in de cel of de dood, is ook al een discussie die eeuwen teruggaat. Beccaria (als tegenstander van de doodstraf) zei al dat een levenslange opsluiting (met dwangarbeid) een zwaardere straf is dan de dood.

Nu kan ik niet voor iedereen spreken (en het is moeilijk je in de situatie te verplaatsen), maar ik kan me voorstellen dat het in de menselijke natuur ligt om te kiezen voor het leven (al is het in opsluiting) dan voor (het onbekende van) de dood.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds