Discussieforum: Hackintosh
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

#1: Discussieforum: Hackintosh Auteur: Smartie BerichtGeplaatst: za 22 mrt 2014 23:27
    —
Ik ben mede eigenaar van een forum dat computers als hoofd uitgangspunt heeft. Wij krijgen regelmatig de vraag of discussies over Hackintosh worden toegelaten. Tot dusver antwoorden wij hierop negatief omdat Apple in zijn EULA het volgende zegt: "It is against the EULA to run OSX on non-apple branded hardware"

Echter las ik nu het volgende in het Hardware.info magazine van enkele maanden geleden, alwaar een volledig artikel beschreven staat over het gebruik van Hackintosh.

In haar gebruikersovereenkomst stelt Apple zeer duidelijk dat het draaien van Mac OS alleen is toegestaan op echte Apple hardware. Of die eis binnen het Amerikaans of andere rechtssysteem überhaupt hard te maken is, daar zijn geleerden het niet over eens. Eén ding is echter al duidelijk: al sinds 2006 is er op verschillende websites een bloeiende community rond Hackintoshes ontstaan. Voor zover bekend heeft Apple nooit gerechtelijke stappen gezet tegen gebruikers van Hackintoshes, websites die erover schrijven of personen die utilities maken om Hackintoshes eenvoudiger te installeren. Slechts één keer kwamen de advocaten van Apple in het geweer, toen de firma 'Psystar' Hackintosh systemen wou gaan verkopen. Daar lijkt dus duidelijk de grens te liggen. Wie thuis aan het hobby'en slaat heeft vooralsnog weinig te vrezen.

(Bron: Hardware.info Magazine)

Mijn vraag is nu, is het wettelijk wel of niet toegestaan om dergelijke discussies te laten plaatsvinden op computerfora?
Is het zo dat als er zoals in dit geval iets wettelijk niet helemaal op punt staat, dat het automatisch is toegelaten?

Alvast bedankt!

#2:  Auteur: Alfatrion BerichtGeplaatst: zo 23 mrt 2014 17:15
    —
Ik zou de discussie gewoon laten staan.

Ik vindt het een hele rare eis van Apple en betwijfel of deze stand zou houden bij de rechter. De koper van OSX software moet gewoon zelf kunnen bepalen op welke producten hij die software draait.

#3:  Auteur: Smartie BerichtGeplaatst: zo 23 mrt 2014 21:42
    —
Bij toeval werd het artikel vanmiddag online geplaatst door HWI:
http://nl.hardware.info/reviews/5251/een-mac-voor-e-400-workshop-hackintosh-installeren

Tot dusver hebben we discussies rond dit besturingssysteem geweerd omdat het in strijd is met apple's EULA. Maar als officiele wegen en ook andere forums discussie wel toelaten is de vraag of dit zomaar mag...

#4:  Auteur: Nemine contradicente BerichtGeplaatst: vr 28 mrt 2014 11:46
    —
Je kunt een discussie over Hackintosh gewoon laten staan.
Het enige wat strafbaar zou kunnen zijn in dit geval is als er sprake zou zijn van het aanzetten tot het plegen van een strafbare daad, of het schaden van de (volks)gezondheid.
Een voorbeeld van dat laatste is bijvoorbeeld de discussie over het al dan niet toe staan van anorexia-glorificatie websites omdat dit indoctrinerend zou (kunnen) zijn voor jonge meisjes.
Een discussie over Hackintoshes lijkt mij op geen enkele wijze een aanzetten tot een strafbare daad.
Als een PC-blad als HWI een gehackte OSX client zou leveren met handleiding dan zou er wél sprake zijn van strafbaar handelen.



Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl