Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 15:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Copy/paste van complete nieuwsartikelen
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
davey_p



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2020 10:09    Onderwerp: Copy/paste van complete nieuwsartikelen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Ik ben enkele jaren geleden eigenaar geworden van een F1-forum. Reden omdat de vorige eigenaar geconfronteerd werd met een mail namens Getty Images dat er foto's op het forum stonden zonder toestemming van de rechtmatige eigenaar.
Eenzelfde verhaal als dit topic.

Ik was destijds moderator dus heb alles van dichtbij meegemaakt. Uiteindelijk is het met een sisser afgelopen en konden we een regeling treffen. De eigenaar had er zo de schrik in gekregen dat hij ervoor koos om te stoppen met het forum waarna ik het stokje overgenomen heb.

Eerste stap die werd genomen was om het forum pas inzichtelijk te maken zodra iemand zich doet aanmelden. Daarna werd in ieder geval afgesproken dat onder iedere foto een bronvermelding kwam te staan (mag deze vorm trouwens wel. Of is dit het grote grijze gebied?)

De afgelopen tijd is het vrij rustig op het forum maar 1 forummer lijkt ineens bezeten te zijn van copy/pasten van de nieuwssite nieuwsblad.be. In ieder topic (Met name in de off topics) bulkt hij werkelijk 1 op 1 nieuwsartikelen waardoor andere moderators de vraag nu gesteld hebben of dit juridisch toegestaan is.

Daarnaast is het ook echt irritant want je hebt geen gesprek meer of je moet constant quoten wat erg rommelig uit ziet.

Ik heb wat screenshots als voorbeeld. Zijn forumnaam even voor het gemak weggehaald:

https://postimg.cc/s1CmfHzM
https://postimg.cc/MnHb3h7F

Dit gaat werkelijk in ieder topic zo. Meestal 4-6 postings per dag per topic.

Ik heb jullie forum doorgespit om te zien of ik ergens het antwoord al uit kon halen op de vraag of dit copy/paste gedrag toegestaan is maar vond nog niet echt een concreet antwoord.

Ik kwam wel iets tegen over deeplinken. Hebben we het dan over hetzelfde als wat nu aan de hand is op ons forum?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 09 jun 2020 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een heel artikel copy & pasten zal normaal gesproken niet onder het citaatrecht vallen en is dus (zonder toestemming) niet toegestaan.

Daarnaast kun je als forumbeheerder natuurlijk sowieso regels stellen aan wat er wordt gepost. Of je kunt de poster er in een pb op wijzen dat, nog afgezien van de auteursrechtelijke risico's, het copy & pasten van nieuwartikelen zonder eigen commentaar in de regel niet tot interessante gesprekken leidt (waar een forum toch voor is bedoeld - zoekt iemand slechts een zeepkist, dan is er altijd nog twitter).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
davey_p



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2020 8:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je reactie. Ik ben ook gaan graven in de gebruiksvoorwaarden van nieuwsblad. Daar stond duidelijk het volgende in:

Quote:
COPYRIGHT – INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN

Alle teksten, foto’s, tekeningen, grafieken, beeld, geluid, data, databanken, software, benamingen, handels- en domeinnamen en alle andere bestanddelen van de Mediahuis Domeinen zijn auteursrechtelijk beschermde werken, en mogelijk zijn zij ook anders beschermd. De Mediahuis Domeinen zelf zijn eveneens auteursrechtelijk beschermd, en ook als databank zowel door de auteurswet als door de databankenwet beschermd.

De gebruiker erkent uitdrukkelijk dat alle betreffende eigendomsrechten inclusief intellectuele eigendomsrechten toebehoren aan de Mediahuis Entiteiten.

Geen enkele van deze bestanddelen noch de Mediahuis Domeinen zelf noch de op de Mediahuis Domeinen aangeboden informatie mag worden opgeslagen (anders dan noodzakelijk om de Mediahuis Domeinen te kunnen bekijken), gereproduceerd, gewijzigd, openbaar gemaakt, verspreid, verzonden, verkocht, overgedragen aan derden of op enige wijze worden gebruikt tenzij de desbetreffende Mediahuis Entiteit hiervoor voorafgaand en schriftelijk toelating heeft gegeven.


Dus ja, meer duidelijk kan het niet zijn. Echter drong ik niet tot dit forumlid en bleef hij mondjesmaat op dezelfde manier doorgaan met posten waarna hij na de zoveelste waarschuwing deze week zelf ervoor koos om te stoppen.

Jammer maar liever een forumlid minder dan een nieuwe claim aan mijn adres.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds