Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 18 apr 2024 22:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Concurrentiebeding en het starten van een eigen bedrijf
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Heb je weleens te maken gehad met een concurrentiebeding?
Ja
20%
 20%  [ 3 ]
Ja, ik heb dat overtreden en ik heb er problemen mee gekregen
6%
 6%  [ 1 ]
Ja, ik heb dat overtreden en ik heb er geen problemen mee gekregen
13%
 13%  [ 2 ]
Nee
60%
 60%  [ 9 ]
Totaal aantal stemmen : 15

Auteur Bericht
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 18:21    Onderwerp: Concurrentiebeding en het starten van een eigen bedrijf Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie kan mij helpen met literatuur/jurisprudentie/links over concurrentiebeding en het starten van een eigen bedrijf?

Nu gaat het niet over de standaard zoekresultaten van Google met concurrentiebeding en het starten van een eigen bedrijf, maar vooral over hoe het is opgelost als iemand een eigen bedrijf begon, maar volgens het vorige arbeidscontract gebonden is aan een concurrentiebeding.

Dus bijvoorbeeld casus met:
- (gedeeltelijk) vernietinging van het concurrentiebeding;
- het concurrentiebeding matigen in tijd/plaats en vergoedingen die daarbij horen;
- etc.

Alvast hardstikke bedankt! (Ik moet dit uitzoeken voor iemand die in deze situatie zit.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En ook al juridische bronnen zoals de NJ geraadpleegd of Plaza Kluwer en dan arbeidsrecht? Misschien kun je daar wat vinden, Google is zoals je zelf ook aangeeft niet echt een bron voor juridische leerstukken.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ik ben zelf net op de hoogte van wat ik moet gaan zoeken. Ik ga natuurlijk zelf nog NJ en Plaza Kluwer raadplegen.

Google is om te beginnen wel handig hoor. Er zijn veel instanties die een soort "handleiding" van arbeidsrecht geven. Voor de "normale burger", zal ik maar zeggen. Daar staan veel praktische vragen en antwoorden op.

Nu ga ik wat juridisch-professioneler zoeken. Ik was alleen benieuwd of er toevallig mensen waren die er speciaal wat vanaf wisten. Als ik net iemand tref die zich er net in heeft verdiept, is dat natuurlijk erg handig!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tot nu toe niet helaas... Sad
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb mezelf er helaas niet in verdiept dus daar kan ik je niet mee helpen, eventueel wel een advies als je moeite hebt met dingen hierover te vinden is om eens te gaan kijken bij de notariele stichting (aangezien je ook in Amsterdam studeert is het lekker dichtbij!). Je kunt ze ook op internet vinden en daar staat ook wat meer info over van alles en nog wat!
De site is: www.notarielestichting.nl

Hier hebben ze ook vrij veel info over ondernemingsrecht en dergelijke.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kun je je bevindingen met ons delen? Ik vind het namelijk wel een erg interessant onderwerp.

Ik ken iemand die zich er niets van aangetrokken heeft, omdat het concurrentiebeding in haar contract volgens haar te maken had met gaan werken bij een andere werkgever en niet wanneer ze zelf een bedrijf op zou starten. Ik vond dat zelf niet aannemelijk klinken. Concurrentie is concurrentie wat mij betreft of je erbij gaat werken of dat je zelf een bedrijf opricht.
Haar oude werkgeefster was er niet blij mee, maar heeft geen verdere stappen genomen. Dus daar is verder (nog) niets uitgekomen.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 0:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het enige wat ik erover weet is dat er wel strenge eisen gesteld worden aan een concurrentiebeding en dat het bij rechtszaken dus meestal in het voordeel van de werknemer valt, niet altijd natuurlijk.
Ik weet ook dat het sterk met het soort werk te maken heeft, als er van een beroep héél weinig in NL zijn, bv klokkenmakers dan mag er geen concurrentiebeding opgenomen worden omdat men daarna dan dus nergens meer aan de slag kan, maar ik denk dat het in jouw geval niet gaat om iemand die klokkenmaker is Wink
En het is ook zo dat als je bij het begin van je baan een concurrentiebeding overeenkomt en je bent bv assistent-iets ofzo en je krijgt later een heel andere functie in het bedrijf, bv directeur en er is niet meer gekeken naar het beding, dus geen nieuw conurrentiebeding aangegaan dat het dan ook niet geldig is omdat het in 1e instantie dus om een heel andere functie ging.
Dit is helaas het enige wat ik ervan weet!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Meester Ruud




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 77


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grapperhaus heeft hier een boek over geschreven. Volgens mij kom je in veel gevallen wel onder het concurrentiebeding uit, omdat je iemand het recht op werk niet kan ontzeggen. Voor onrechtmatigheid dient er (meestal) sprake te zijn van bijkomende omstandigheden, zoals het actief werven onder oude klanten en collega's.
_________________
Revenge is a dish best served cold
- Old Klingon proverb

http://www.uvt.nl/e-law
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Flash:

Bedankt voor de tip! Wink

@Dianaa:

Ik wil jullie wel op de hoogte houden van mijn bevindingen hoor! Ik ga alles wel op m'n dooie akkertje doen hoor. Het heeft geen megahaast in die zin dat ik het voor volgende week uitgezocht moet hebben ofzo..

De persoon waar het nu om gaat, verwacht wel actie. Het concurrentiebedrijf is dan ook erg duidelijk en omvat ook zeker het drijven van een eigen onderneming.

En bedankt natuurlijk voor je eigen praktijkvoorbeeld.

@Eva en Meester Ruud:

Bedankt voor alle hersenspinsels die in jullie opkomen! Alles helpt! Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
jam7




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 25 mei 2004 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een tip,

Ik denk dat je het beste aan die kennis kan zeggen dat hij maar beter niet een eigen bedrijfje moet beginnen want in deze barre economische tijden kan het niet anders dan dat hij over een maand failliet is. En dan wil hij weer terug naar zijn oude baas EN WAT DAN?! (dan heb jij hem dus geholpen met zijn eigen bedrijfje). En dan heb jij het dus gedaan!
Ja, het houdt allemaal psychologisch verband met elkaar he, Rolling Eyes

Nou succes!

J.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: di 25 mei 2004 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ jam7:

Bedankt voor je reactie, maar is het niet een beetje kort door de bocht?

Zelfs in deze tijden worden er eigen bedrijfjes opgestart. Soms noodgedwongen, omdat je bij je baas geen uren meer kan krijgen of dat je ontslagen bent.

Deze economische tijden geven geen garantie dat je failliet gaat. Anders zouden banken per definitie niet lenen aan mensen in deze tijden.

In casu wil deze persoon helemaal niet terug naar zijn oude baas, want zijn oude baas kan hem ook geen uren geven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
V. van den Bos



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: di 25 mei 2004 18:54    Onderwerp: Arresten.. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb even gekeken in mn arrestenbundel van arbeids

Arresten over concurrentiebedingen:
HR, 9 maart 1979 (Brabant / Van Uffelen)
HR, 23 oktober 1987 (Ibes / Atmos)
HR, 23 oktober 1987 (Hydraudyne / Van der Pasch)
HR, 5 december 1997 (TPTS / Visser)
HR, 4 april 2003 (Ghisyawan/ LAN-Alyst)

Misschien heb je er wat aan...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: di 25 mei 2004 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt! Ik heb zelf ook een arrestenbundel, maar natuurlijk hardstikke bedankt voor de moeite! Het laatste arrest heb ik niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
chrisvakp



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 08 nov 2005 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een stukje tekst, mischien ga ik over een zaak bij ons procederen...

Een concurrentiebeding is een afspraak tussen u en uw werkgever, waarbij u beperkt wordt in uw vrijheid om na het einde van het dienstverband ergens anders werkzaam te (kunnen) zijn. Uw werkgever wil hiermee voorkomen dat u voor hem economisch nadelige handelingen gaat verrichten na het einde van het dienstverband. Het maakt dan niet uit of u als werknemer bij een concurrent gaat werken of als zelfstandige. Het doel is om te voorkomen dat u gebruik zou kunnen maken van de door u opgedane kennis en ervaring.

Na ondertekening van een arbeidsovereenkomst met een concurrentiebeding bent u daaraan gebonden. Bij overtreding van het beding kan uw voormalig werkgever de daardoor geleden schade op u verhalen en de bedongen boete opeisen. U kunt altijd overleggen met uw werkgever om van het concurrentiebeding af te zien of dit te versoepelen. Het is aan te raden dit dan schriftelijk vast te leggen.

Er is een aantal mogelijkheden om onder het concurrentiebeding uit te komen.

In de eerste plaats kunt u, nog tijdens uw huidige dienstverband, de rechter verzoeken het concurrentiebeding geheel of gedeeltelijk buiten werking te stellen. De rechter kan bijvoorbeeld de duur van het verbod of de straal van kilometers waarbinnen het verbod valt beperken. Verder kan de rechter, indien het beding u sterk belemmert, bepalen dat uw werkgever u voor de duur van de beperking een vergoeding betaalt.

In de tweede plaats kunt u afwachten wat uw werkgever doet nadat u het concurrentiebeding heeft overtreden. Als uw werkgever naar de rechter gaat om een boete op te eisen, dan kunt u de rechter om wijziging van het beding vragen of om matiging van de boete. U loopt dan wel het risico dat u de boete (al dan niet gematigd) moet betalen.

De rechter zal altijd een belangenafweging maken. Een groot aantal omstandigheden speelt daarbij een rol. Uw belang wordt afgewogen tegen dat van uw werkgever. Het gaat met name om de volgende omstandigheden:

* duur van het dienstverband
* aard van de werkzaamheden
* van wie gaat het initiatief tot ontslag uit
* gevaar voor benadeling doordat de werknemer kennis of informatie heeft, die hij ten nadele van de werkgever zou kunnen gebruiken tegenover relaties en klanten van het bedrijf (bijvoorbeeld het meelokken van klanten)
* de eventuele investering van het bedrijf in de opleiding en deskundigheid van de werknemer
* de mogelijkheid van positieverbetering voor de werknemer
* de concrete belemmering bij het vinden van werk
* de tijdsduur en omvang van het concurrentiebeding
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds