Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 21:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Commanditaire Vennootschap aansprakelijkheid gevolmachtigden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HenrideSmit

Leeftijd: 70
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 17:23    Onderwerp: Commanditaire Vennootschap aansprakelijkheid gevolmachtigden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Om direct met de deur in huis te vallen:

Ik probeer een manier te vinden om een gevolmachtigde in een CV persoonlijk aansprakelijk te stellen voor een contract wat hij met mij is aangegaan nu blijkt dat de vennoot een buitenlandse "plof bv" is.

Zover ik weet, zijn gevolmachtigden in beginsel niet aansprakelijk bij schulden van de CV. Dus moet ik het via een andere weg proberen.

Ten tijde van het ondertekenen van het contract, was de natuurlijke persoon geen gevolmachtigde bij dit bedrijf. Nu gaat mijn gedachten gang, dat hij niet namens deze cv kon handelen en zijn er twee mogelijkheden:

1) hij is persoonlijk dat contract aangegaan en kon niet handelen in naam van de CV, hij had immers geen volmacht;
2) het contract is ongeldig.

Daarnaast, is de offerte geaccepteerd vanuit zijn privé email adres en staat zijn eigen naar boven de offerte, zonder adresgegevens. De facturen zijn gestuurd naar zijn huisadres, maar op naam van de CV. De CV weigert te betalen.

De fysieke tekening van het contract, heeft hij gehandeld namens de CV en heeft de bedrijfsnaam bij "naam" geschreven op het contract.

De vordering wordt erkent.

Hoe sterk vinden jullie deze zaak staan op basis van het bovenstaande wanneer ik hem als natuurlijk persoon dagvaard voor de kantonrechter?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is even diep graven in mijn kennis, maar volgens mij, als een commanditaire vennoot het bestuursverbod overtreedt (bijvoorbeeld handelingen uit volmacht verricht), dan is hij wel hoofdelijk aansprakelijk. Dan maakt u dus goede kans, als u deze vennoot wel in persoon aanspreekt.
Ten minste, inhoudelijk kan ik de zaak natuurlijk niet beoordelen, bij gebrek aan gegevens.
HenrideSmit

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De grootste vraag is denk ik:

Is deze persoon, nu hij ten tijde van het tekenen van het contract geen gevolmachtigde was, als eigen natuurlijk persoon een contract aangegaan met mij of niet.

Iets zegt mij dat wanneer iemand een contract tekent, daar zelf verantwoordelijk voor is dan wel verantwoordelijk voor gehouden kan worden, als hij zich niet kan schermen achter een volmacht van een derde ofwel dat onrechtmatig probeert.

Normaal zijn gevolmachtigden welke handelen namens een CV volgens mij niet aansprakelijk. Echter had deze persoon geen bevoegdheid te handelen namens de CV en kan zich lijkt mij ook niet achter deze bescherming scharen.
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals Marja het beschrijft is het correct en als deze persoon handelt als vennoot in een CV is hij dus aansprakelijk, of als rechtspersoon van de CV of als natuurlijk persoon buiten de CV om. Dat hangt af in welke hoedanigheid deze persoon heeft gehandeld naar u toe.

Als hij niet gemachtigd was als vennoot, dan bent u dus niet met de juiste persoon een overeenkomst aangegaan. Het is uw taak om te controleren of de ondertekenende partij in de overeenkomst gemachtigd was op te treden.
HenrideSmit

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie antwoorden.

Hij is geen vennoot maar een gevolmachtigde inmiddels. Ten tijde van ondertekening was hij geen vennoot en geen gevolmachtigde.

Het kan dus niet zo zijn dat ik nu een overeenkomst met hem als persoon heb in plaats met de CV? Mede omdat hij steeds met zijn privé email adres communiceert en ook op de offerte enkel zijn naam staat waarop hij "akkoord" heeft geantwoord.
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2012 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien op het contract de naam van de CV staat en hij ook namens de CV gehandeld heeft, is sprake van vertegenwoordiging.
U zegt echter dat hij geen comanditair vennoot was én geen gevolmachtigde. Dan heeft hij onbevoegd vertegenwoordigd en moet hij persoonlijk jegens u voor de schade instaan op grond van art. 3:70 BW.
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2012 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om een totaal beeld te krijgen, in onderstaande link een bredere uitleg:

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/62810-vertegenwoordiging-de-volmacht.html
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds