Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 22:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Casus juridische vaardigheden.
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Student0608



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2012 15:59    Onderwerp: Casus juridische vaardigheden. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jaja, we hebben de eerste casus gekregen bij juridische vaardigheden en zijn er druk mee aan de slag. Er is echter iets waar we niet goed uitkomen, hopelijk kan iemand ons hier mee helpen.

Voor de casus moeten we onderzoeken of X. veroordeeld kan worden voor de dood van A. Ik zal de casus hieronder even in het kort beschrijven.

A. zijn fiets is gestolen. Later ziet hij de fiets staan bij een huis en belt bij het betreffende huis aan. X doet open en A beschuldigt X van diefstal van de fiets. X zegt hier niets mee van doen te hebben. A pakt X bij zijn trui en trekt en duwt X, waarop X een stomp geeft aan A. A slaat terug, waar X op reageert door een stiletto uit zijn zak te halen waarmee hij op A insteekt. X vlucht uit zijn woning en wordt later aangehouden. A blijkt te zijn overleden. Achteraf wordt vastgesteld dat X niets met de diefstal te maken heeft. X vraagt advies aan jou: 'Kan ik nu veroordeeld worden voor moord of iets anders?'

Wij hebben al verschillende relevante wetsartikelen opgezocht, onder andere moord, doodslag en dood door schuld. Nu hebben wij bedacht dat het niet moord kan zijn, want het is niet met voorbedachte rade iemand opzettelijk van het leven beroven, en dat het niet doodslag is omdat het niet X. zijn opzet is geweest om A van het leven te beroven. Er blijft dus alleen dood door schuld over. Dit komt op ons echter over alsof dood door schuld meer wordt opgelegd voor bijvoorbeeld verkeersdelicten e.d. Redeneren wij juist?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 331


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2012 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Betreft dit enkel en alleen het onderzoeken of X een straf kan krijgen vanuit het perspectief van de officier van justitie? Of gaat het hier om een algemene beschouwing van de casus? In dat laatste geval zul je naar mijn mening ook aandacht dienen te besteden aan noodweer(exces).

Je redenering m.b.t. moord en doodslag kan ik goed volgen. Dood door schuld betreft een materieel delict: het veroorzaken van een gevolg is strafbaar gesteld, de wijze van veroorzaken is hierbij irrelevant.

Bij verkeersdelicten wordt echter gebruik gemaakt van art. 6 WVW en niet van dood door schuld. Art 6 WVW luidt:
"Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat."

In dit artikel is schuld als bestanddeel een vorm van opzet. Bij verkeersdelicten wordt echter wel met regelmaat gebruik gemaakt van doodslag ex art. 287 Sr. Dit is echter ingewikkelde materie dat aan bod komt in het vak Materieel Strafrecht in de masterfase (ik neem aan dat je studeert aan de RuG?)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Student0608



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2012 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, X komt met de vraag of hij veroordeeld kan worden voor moord of iets anders. Ik heb tot nu toe noodweer(exces) behandeld, verboden wapenbezit, mishandeling van A. naar X (dit telt lijkt mij ook mee, helaas is A overleden dus kan hij zich hier niet op beroepen en moet hij de mishandeling bewijzen), met voorbereiding van het misdrijf (X heeft immers een verboden wapen, het lijkt me niet dat hij dat heeft om brood te snijden o.i.d.) en voortgezette handeling (meerdere overtredingen/misdrijven in verband)

Dus als ik het goed begrijp kan X dus aangeklaagd worden voor dood door schuld?

(nee, 1e jaars student aan Windesheim)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 331


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2012 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In feite kan X alles ten laste worden gelegd. Hij kan dus voor allerlei delicten worden aangeklaagd. Vraag is vervolgens of het tot een bewezenverklaring kan worden gekomen. Zelf denk ik dat dood door schuld wel bewezen kan worden, dat is op zich niet zo heel lastig.

De casus is echter wel erg summier. Waarom had X bijv. een stiletto op zak? De meeste mensen die niets te vrezen hebben dragen in de regel geen steekwapens bij zich. Maar gelet op de gegevens die gegeven zijn lijkt het mij dat een beroep op noodweer(exces) kans van slagen kan hebben.

Zelf zou ik er voor kiezen om niet al te stellig in mijn bewoordingen te zijn bij dit soort zaken. Daarvoor is veel meer informatie nodig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Student0608



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2012 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas, er staat inderdaad geen verdere informatie in de casus, dus ik zal het moeten doen met wat er is gegeven.

Ik heb het volgende geformuleerd op de vraag van X. of hij voor moord of iets anders kan worden veroordeeld. Sorry als het er niet helemaal correct staat, heb nog niet zoveel ervaring hiermee.

Ja, X. kan worden veroordeeld worden voor zware mishandeling. Anton is immers meerdere keren gestoken door X. wat ernstig letsel ten gevolge kan hebben en dan dus zware mishandeling is. Anton is zelfs overleden aan de gevolgen van de mishandeling door steken. (art. 302 Sr) Daarnaast kan X. worden veroordeeld voor dood door schuld. De dood van Anton is te wijten aan de schuld van X. (art. 307 Sr) Bovendien heeft X. ook een verboden wapen in bezit, waar hij voor kan worden veroordeeld. (art. 13 WWM)

De rechter kan X. zelfs nog veroordelen voor moord (art. 289 Sr, wat inhoudt met voorbedachten rade) als de rechter aanvoert dat het doel van het steekwapen wat X. in zijn bezit heeft is om te gebruiken als X. het nodig acht. Ook kan X. veroordeeld worden voor doodslag (art. 287 en art. 288) als de rechter vermoedt dat het X. zijn opzet was om Anton te doden.

X. kan als verdediging aanvoeren noodweer. Hiervoor kan X. aanvoeren dat uit noodweer gemaakte stekende bewegingen waren geboden door noodzakelijke verdediging en ogenblikkelijke wederrechtelijke aanranding. Mocht dit niet vallen binnen het proportionaliteitsbeginsel en X. de noodzakelijke verdediging heeft overschreden, kan X. zich beroepen op noodweerexces omdat de hevige gemoedsbeweging door wederrechtelijke aanranding is veroorzaakt.

Hopelijk is het wat. In ieder geval bedankt voor je hulp!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds