Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boete (verhoging) Italie rechtmatig?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
keesvlees



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: do 23 mei 2019 19:19    Onderwerp: Boete (verhoging) Italie rechtmatig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ongeveer een maand geleden is er een schrijven binnengekomen van een Nederlands incassobureau waaruit bleek dat er in zomer 2017 een overtreding begaan was in Italie, waarvan de kosten inmiddels opgelopen waren. De boete bedroeg oorspronkelijk omstreeks 80 euro, maar vanwege het uitblijven van een (tijdige) reactie is deze verdubbeld en inmiddels zelfs verviervoudigd.

Probleem is echter dat deze oorspronkelijke brief destijds aangetekend verzonden is (er is inmiddels een factuur voor het destijds aangetekend verzenden toegestuurd) , maar - bij mijn weten- nooit aangeboden is waardoor ik niet wist van deze boete.

Ik heb laten weten dat ik deze boete nooit eerder ontvangen heb, ik graag een bewijs zou ontvangen waaruit blijkt dat deze brief mij destijds ook daadwerkelijk bereikt heeft en ik mij afvroeg of deze vordering niet verjaard, onrechtmatig dan wel onevenredig hoog is.

Mij werd slechts teruggeschreven dat ik mij voor klachten tot Post NL dien te wenden, maar hiermee maken zij zich er wel erg makkelijk van af.

Dienen zij niet een bewijs van ontvangst te kunnen overleggen en wat valt er te zeggen over de hoogte/verschuldigdheid van deze boete?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2019 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Los van de juridische grondslagen: teveel roeren levert meestal niets op. Wat meestal werkt als eerste actie: schrijf een brief waarin je aangeeft dat het geen probleem is om het oorspronkelijke boetebedrag te betalen, doe dat ook direct, en geef aan dat problemen in het post-traject waardoor de boete en herinneringen (!) jou nooit bereikt hebben niet jouw schuld is, niet jouw probleem, en er dus wat jou betreft alleen een vordering is voor het oorspronkelijke boetebedrag (welke je al hebt voldaan) waarmee de zaak wat jou betreft is afgedaan.

Goede kans dat je er daarna niets meer van hoort...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesvlees



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2019 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor het antwoord.

Inmiddels is er iets meer duidelijk. Het gaat om twee verschillende boetes, waarvan er een direct is voldaan en de ander inmiddels vanwdge het verstrijken van termijnen bijna verviervoudigd is.

Volgens het incassobureau dat de boete incasseert kan dit omdat dit volgens Italiaanse wetgeving toegestaan is (één aangetekend verzonden brief waarin je op de hoogte wordt gesteld van de boete die vervolgens zonder tussentijdse kennisgeving verhoogd wordt).

Het gaat dus om een aanzienlijk bedrag en de persoon die dient te betalen leeft enkel van zijn AOW.

Ziet er iemand aanknopingspunten om tegen deze (absurde) manier van werken in te gaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesvlees



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2019 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor het antwoord.

Inmiddels is er iets meer duidelijk. Het gaat om twee verschillende boetes, waarvan er een direct is voldaan en de ander inmiddels vanwdge het verstrijken van termijnen bijna verviervoudigd is.

Volgens het incassobureau dat de boete incasseert kan dit omdat dit volgens Italiaanse wetgeving toegestaan is (één aangetekend verzonden brief waarin je op de hoogte wordt gesteld van de boete die vervolgens zonder tussentijdse kennisgeving verhoogd wordt).

Het gaat dus om een aanzienlijk bedrag en de persoon die dient te betalen leeft enkel van zijn AOW.

Ziet er iemand aanknopingspunten om tegen deze (absurde) manier van werken in te gaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2019 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk even hier:

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/boetes-italiaanse-steden/verkeersboete-uit-italie

en hier:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/na-25-jaar-een-verkeersboete-uit-italie-moet-je-betalen/

Hieruit:

Quote:
Toch hoef je dat niet zomaar te accepteren, zegt Martijn Witvliet van het ECC: 'De Italiaanse overheid moet de overtreder via een aangetekende brief in kennis stellen.' Dat betekent dat het incassobureau moet aantonen dat jij de boete ontvangen hebt. Kunnen ze dat niet, dan mogen ze ook geen verhoging in rekening brengen.


Quote:
Wat waarschijnlijk niet mag is de forse verhoging van de boetes. Dit mag pas doorgevoerd worden als de gemeente kan aantonen dat jij de originele boete ontvangen hebt. Witvliet: 'Het beste advies is om bij het incassobureau aan te geven dat je bereid bent om de hoofdsom te betalen, maar niet de bijkomende kosten. Dit omdat je aantoonbaar niet in de gelegenheid geweest bent om het oorspronkelijke boetebedrag zonder extra kosten te betalen.'


Dus wees stellig zoals ik al eerder schreef, betaal direct de oorspronkelijke boete, wijs ze op hun bewijslast (klagen bij PostNL doen ze zelf maar) en geef aan dat de zaak daarmee is afgedaan. Omdat het een Italiaanse boete is zal een Nederlandse rechter geen uitspraak over deze zaak doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: do 06 jun 2019 10:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De quote die hierboven niet is aangehaald:

"Op grond van Europese wetgeving kan Italië een onbetaalde boete overdragen aan het Nederlandse CJIB. Het CJIB kan de boete dan innen.

Italiaanse autoriteiten kunnen er ook voor kiezen om een incassobureau in te schakelen om de openstaande boete te innen. Het incassobureau kan betaling van deze boete echter niet voor de rechter afdwingen. Dat kan alleen het CJIB. "

Vind ik persoonlijk interessanter. Laat dat incassobureau lekker in hun eigen sop gaarkoken en wacht op bericht van het CJIB. En in de tussentijd niet meer naar Italië reizen Smile.

Als je geen originele bon hebt (heeft het incassobureau enkel de bedragen genoemd of je een kopie van de daadwerkelijke bekeuring gestuurd?), 'weet je van niks'. Kloppen de gegevens van de bekeuring wel? Je zal niet de eerste zijn die in een truuk trapt om een bekeuring te betalen terwijl je helemaal niet op die locaties geweest ben (vraag een foto op).
Een incassobureau inschakkelen vind ik voor een overheidsinstantie ook een beetje knullig als ze het ook via het CJIB kunnen regelen.

Op de originele bon zal vast ook wel contactinformatie staan waar je één en ander zou moeten kunnen navragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesvlees



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: za 08 jun 2019 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wederom hartelijk dank voor de antwoorden en suggesties.

Het probleem is kennelijk dat er in 2017 twee overtredingen zijn begaan. Er zouden toen twee boetes zijn toegestuurd, waarvan er een is betaald met het idee dat het om een enkele boete ging.

In 2019 is er een brief toegestuurd door het incassobureau, met de mededeling dat er een boete is betaald maar er nog een andere open stond.

Als bewijs van betaling is er een brief met betrekking tot een boete teruggestuurd, uit het betalingskenmerk bleek (achteraf) dat het om de betaling van de andere boete ging. Hierdoor staat zoals ik het zie dus eigenlijk vast dat (ook) de brief met de andere boete is ontvangen. Helaas.

Nu zijn we dus twee jaar verder en is er een kwestie afgedaan maar de ander vanwege het verstrijken van termijnen flink verhoogd.

Ik heb het incassobureau gevraagd mij stukken toe te sturen waaruit het een en ander blijkt en toen zijn me de twee boetes met bewijs (foto) van de tweede overtreding, aangezien de eerste is betaald heb ik die niet ontvangen.

Verandert dit jullie kijk op de zaak en wat zijn de risico's bij het niet betalen? Loopt die niet enorm op als ik afwacht tot de incasso (misschien/daadwerkelijk) aan het cjib wordt overgedragen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: za 08 jun 2019 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu is het natuurlijk een heel ander verhaal. Je loopt de kans dat het boetebedrag flink verder oploopt en als de boel aan het CJIB wordt overgedragen je voor een enorm boetebedrag komt te staan. Of je komt nog eens in Italië, wordt aangehouden en gaat dan ook compleet voor gaas (cel?auto in beslag genomen?)... Ik zou m'n verlies nu nemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds