Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 14:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bijstand: recht of plicht?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 15:46    Onderwerp: Bijstand: recht of plicht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bijstand: is dit een recht met het recht om van te genieten, of een vangnet en daarmee een plicht z.s.m. weer je eigen boontjes te doppen? Zijn bijstandgerechtigden zwakkeren die wij moeten beschermen (zij kunnen niet anders), of parasieten van de samenleving (zij vinden het wel een prettig regeling, lekker niet hoeven werken? Wordt er (te) veel misbruik van gemaakt of mogen wij niet oordelen over de situatie van een ander? Spuw je mening en verklaar je nader!

Naar aanleiding van de draad over studiefinanciering in Burgerlijk Recht:

MiriamvL schreef:
Michèle schreef:
tikSimone schreef:
Vergelijk de stufi-bedragen bijvoorbeeld met de bijstandsnorm voor een alleenstaande:

Een alleenstaande van 21 jaar of ouder die recht heeft op een bijstands-uitkering, krijgt een netto-uitkering van € 574,37 per maand (50% van het minimumloon) en een vakantietoeslag van € 29,59 per maand (bedragen per 1 juli 2006).

Als u alleen woont en uw (woon)kosten niet met iemand anders deelt, krijgt u een toeslag van maximaal € 229,74 per maand (20% van het minimumloon) en daarbij een vakantietoeslag van € 11,84 (bedragen per 1 juli 2006). Het vakantiegeld ontvangt u één maal per jaar, in juni.


Nu heb je als student wel meer kosten (collegegeld, boeken en andere materialen), maar van rond de Eur 200 per maand moet dat toch wel betaald kunnen worden?


Leuk voorbeeld! Smile

Maar ik lees het zo dat je die bedragen bij elkaar op moet tellen. Ex vakantietoeslag kom je dan op dik €800, dat is meer dan de stufi!


En ik heb nooit gezegd dat ik vind dat je van een bijstandsuitkering wel riant kunt leven, daarbij wil ik ook nog even de kanttekening plaatsen dat (een groot deel van de) langdurige bijstand-uitkeringstrekkers feitelijk parasiteren op de samenleving (want: als je echt niet kan werken hoef je niet op een bijstandsuitkering te leven maar zijn er andere regelingen), hebben wij idd nog de studiekosten én die bijstanduitkering die *krijg* je volledig waar je vrijwel niks voor hoeft te doen (sollicitatieplicht.. vermoeiend...), terwijl er tegenover de stufi wel een prestatie van je verwacht wordt, en een groot deel van dat stufi-bedrag is een *lening* (hoewel ik het absoluut niet onredelijk vind dat als je een mooie opleiding hebt kunnen genieten je daar ook (een deel) van terug betaald, het is tenslotte een investering voor je eigen toekomst).


JetKroket schreef:
Cool off-topic: Terwijl ik al lang stufi "genoot", kreeg ik een ov-kaart.

Mirjamvl: Niet zo gemakkelijk oordelen over anderen en als je dat doet oordeel dat goed en genuanceerd. Bijstandstrekkers kan ook echt niet.


MiriamvL schreef:
Ik zei een groot deel van... dat is toch genuanceerd? Wink

Noem jij maar een voorbeeld van een langdurig bijstandsgerechtigde die echt niet anders kan.. want ik kan niks bedenken...

_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nederland is aan het veranderen van een verzorgingsstaat naar een participatiemaatschappij.
In dat licht zou de bijstand een (tijdelijk) vangnet moeten zijn waarbij de persoon in kwestie zo snel mogelijk weer z'n eigen boontjes moet doppen.

Overigens geloof ik dat de meeste bijstandsgerechtigden er ook zo over denken, en niets liever willen dan de eigen boontjes doppen. Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bijstand *is* toch een vangnetregeling? Pas als je geen/onvoldoende andere inkomsten hebt om in je levensonderhoud te voorzien, geen recht hebt op andere uitkeringen, kun je een beroep doen op de WWB.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie de bijstand als een door de overheid gecreëerde afval emmer voor mensen die de bedrijven niet willen hebben.
Bedrijven hebben volgens mij altijd al de meeste invloed in beslissingen van de overheid gehad.

Mensen die bewust in de bijstand zitten zijn of:

- Tevreden met weinig en willen hun vrijheid houden. (in mijn ogen acceptabel)
- Beunen bij om toch meer te hebben, zoals de meeste mensen meer willen hebben. (in mijn ogen niet acceptabel)
- zijn erachter gekomen dat werken niet loont (in mijn ogen de reden waarom eigenlijk heel Nederland in de bijstand zou 'moeten' zitten)

Laten we eerlijk zijn. Als je van de bijstand moet leven heb je zeker geen onbezorgd leventje.
De verleiding om bij te gaan beunen is dan ook heel erg groot.
Als je daar geen last van hebt dan ben je dus duidelijk tevreden met weinig.

De overheid is helemaal niet geïnteresseerd in het welzijn van de burgers, maar vele malen meer in het welzijn van de economie.
Men stelt zelfs dat de armoede vermindert omdat er meer mensen van een uitkering betaald werk hebben gevonden.
Maar zelfs als je betaald werk hebt kan je nog steeds in armoede leven.
De overheid haalt dus 2 dingen door elkaar.
De wetten worden zo gemaakt dat men gedwongen wordt om welk werk dan ook maar aan te nemen om niet in de armoede terecht te komen.

Bedrijven hoeven zich duidelijk minder aan de regels te houden dan burgers. Ze worden veel minder gecontroleerd en als ze gecontroleerd worden en ze doen iets fout dan betalen ze een schijntje aan boete.
Een burger moet meestal zoveel betalen dat hij er nog jaren last van heeft.

Bedrijven lukt het om de mazen van de wet optimaal te benutten en zetten mensen op die manier op straat.
De burger moet dit weer opvangen door hogere belastingen.

Mijn ontslag is voornamelijk voortgekomen uit het feit dat ik niet ineens voor veel minder geld wou gaan werken (Volgens de CAO had ik ook recht op beduidend meer)
Ze hebben me toch weten te ontslaan.
Vervolgens hoor ik van het CWI dat ik maar moet aanbieden om voor het minimumloon te gaan werken omdat ik dan meer kans maak.
Dit ben ik uiteraard niet van plan en als dat gaat betekenen dat ik in de bijstand kom dan zij het zo.
Ik behoor dan tot die laatste groep die erachter is gekomen dat werken niet loont.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mirjam28



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 70


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 18:27    Onderwerp: Re: Bijstand: recht of plicht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
En ik heb nooit gezegd dat ik vind dat je van een bijstandsuitkering wel riant kunt leven, daarbij wil ik ook nog even de kanttekening plaatsen dat (een groot deel van de) langdurige bijstand-uitkeringstrekkers feitelijk parasiteren op de samenleving (want: als je echt niet kan werken hoef je niet op een bijstandsuitkering te leven maar zijn er andere regelingen), hebben wij idd nog de studiekosten én die bijstanduitkering die *krijg* je volledig waar je vrijwel niks voor hoeft te doen (sollicitatieplicht.. vermoeiend...), ....


Ik denk dat het bovenstaande misschien wel een beetje kwetsend is voor een behoorlijke groep mensen.
Verder zijn sommige dingen natuurlijk gewoon jou mening, maar 1 ding snap ik niet zo goed. Je schrijft dat als je echt niet kan werken, er andere regelingen voor je zijn, zodat je niet in de bijstand hoeft. Welke dan? Ik ben benieuwd!

Tuurlijk zijn er in de bijstand best een groep mensen die het bijvoorbeeld wel makkelijk vind zo. Of die lui zijn, of .. enz.
Maar, om antwoord op je vraag te geven: ik ken ze wel, de mensen die (langdurig) een bijstandsuitkering hebben, en die daar naar mijn mening niet anders kunnen.

Hier alvast een voorbeeld:
- vluchtelingen die in Nederland nieuw komen, gaan eerst naar een opvang of asielzoekerscentrum. Pas als zij een verblijfsvergunning hebben mogen ze gaan werken en Nederlands leren. Maar: dan moeten ze eerst een cursus Nederlands volgen. Vaak is deze fulltime! Dan kun je dus niet, of een klein beetje werken. Bijstand is dan je enige optie. (tenzij ze met goudstaven gevlucht zijn Smile ) Als de cursus Nederlands dan voltooid is (na minimaal anderhalf jaar) kunnen ze op zoek naar werk. Helaas voor de groep die graag wil werken: zo makkelijk is het niet. Dan is er dus wederom bijstand, tot je werk gevonden hebt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
De bijstand *is* toch een vangnetregeling? Pas als je geen/onvoldoende andere inkomsten hebt om in je levensonderhoud te voorzien, geen recht hebt op andere uitkeringen, kun je een beroep doen op de WWB.


Theoretisch gezien is het slechts een vangnet... maar hoe zit dat mensen die hier echt jaaaren lang gebruik van maken?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:

Mensen die bewust in de bijstand zitten zijn of:

- Tevreden met weinig en willen hun vrijheid houden. (in mijn ogen acceptabel)


Vind jij het acceptabel dat mensen die maar gewoon geen zin hebben om te werken (want daar spreek jij over: mensen bewust in de bijstand), maar toegestaan moet worden op onze centen te leven waar wij wel voor moeten werken?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 18:47    Onderwerp: Re: Bijstand: recht of plicht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mirjam28 schreef:
Je schrijft dat als je echt niet kan werken, er andere regelingen voor je zijn, zodat je niet in de bijstand hoeft. Welke dan? Ik ben benieuwd!


WAO/WIA, als je dus lichamelijk niet in staat bent om te werken..

Mirjam28 schreef:

- vluchtelingen die in Nederland nieuw komen, gaan eerst naar een opvang of asielzoekerscentrum. Pas als zij een verblijfsvergunning hebben mogen ze gaan werken en Nederlands leren. Maar: dan moeten ze eerst een cursus Nederlands volgen. Vaak is deze fulltime! Dan kun je dus niet, of een klein beetje werken. Bijstand is dan je enige optie. (tenzij ze met goudstaven gevlucht zijn Smile ) Als de cursus Nederlands dan voltooid is (na minimaal anderhalf jaar) kunnen ze op zoek naar werk. Helaas voor de groep die graag wil werken: zo makkelijk is het niet. Dan is er dus wederom bijstand, tot je werk gevonden hebt.


Dat is niet echt het beeld wat ik heb bij langdurig... je werkt er dan ook aan om te kunnen gaan werken. Ik praat dan bijv. ook niet over bijstandmoeders die 4 tot 6 jaar thuis bij de kinderen blijven tot zij schoolgaande leeftijd hebben bereikt...

Misschien ben ik naief, maar ik kan me niet zo heel goed voorstellen dat het echt onmogelijk is om werk te vinden..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat wij gewone mensen sowieso teveel aan de verzorgingsstaat moeten betalen.
En als iemand rond kan komen van 500 euro per maand dan vind ik dat een hele prestatie. Iets wat mij nooit zou lukken.
En dat vind ik zo weinig geld dat ik me daar niet druk om kan maken.
[EDIT]Ik heb trouwens veel meer respect voor die mensen dan voor de mensen die werken met de gedachte "of ik nu hard werk of ik doe bijna niks, mijn geld krijg ik toch wel"[/EDIT]

Ik maak me veel liever druk over de oneerlijke verdeling van de winsten die bedrijven maken.
Ik maak me ook graag veel liever druk om het feit dat bedrijven pas mensen op willen leiden als ze daar subsidie voor krijgen. Daar moeten wij ook aan meebetalen en zo'n bedrijf maakt vele malen meer winst als dat ze aan subsidie krijgen. Waarom krijgen bedrijven daarvoor subsidie en iemand die werkt en net teveel verdient voor huursubsidie moet maar kijken hoe die dan rondkomt ?

Ik vind het ook niet juist dat de overheid bedrijven subsidies in het vooruitzicht stelt als ze kansarmen in dienst nemen. Hiermee benadeelt de overheid de groep die boven die kansarmen zit.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.


Laatst aangepast door Michaelm op vr 17 nov 2006 19:29, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:

Ik vind het ook niet juist dat de overheid bedrijven subsidies in het vooruitzicht stelt als ze kansarmen in dienst nemen. Hiermee benadeelt de overheid de groep die boven die kansarmen zit.


Maar wat stel jij dan voor? Het is toch goed dat kansarmen aan een baan geholpen worden, daar hebben ze een stuk meer aan dan een bijstandsuitkering..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Maar wat stel jij dan voor? Het is toch goed dat kansarmen aan een baan geholpen worden, daar hebben ze een stuk meer aan dan een bijstandsuitkering..


Ik ben er uiteraard voor dat dat ook moet gebeuren.
Maar de manier waarop ben ik absoluut tegen.
De bedrijven kunnen nog meer winst maken doordat ze subsidie krijgen.
Het geld wat dus normaal naar die uitkeringsgerechtigde ging gaat nu naar dat, al rijke, bedrijf. Zeer waarschijnlijk hangen daar ook nog belasting voordeeltjes aan vast zodat het bedrijf nog minder belasting aan de staat af hoeft te dragen. Dat moeten ze dan weer bij de mensen halen.

Ik denk dat de overheid de machtigste partij in het land moet zijn en niet het bedrijfsleven. De manier waarop de overheid tracht kansarmen aan werk te helpen legt wel alle macht bij het bedrijfsleven.
Als de overheid nu die bedrijven eens gewoon zou gaan dwingen om die mensen een werkplek te bezorgen dan zou dat al veel eerlijker zijn.
Het bedrijf mag daarvoor zelfs een nieuwe werkplek creëren van mij.
Zo kan het bedrijf de moeite nemen om die persoon dingen bij te brengen en er zodoende dus snel genoeg achterkomen of zo iemand talenten heeft die voor het bedrijf gunstig zijn.
Ze zullen dat dan heus wel doen want het geld zijn ze toch al kwijt.

Op het moment neemt zo'n bedrijf zo iemand natuurlijk liever in dienst dan iemand waar ze het volle pond voor moeten betalen maar nog net niet kansarm is. Omdat het bedrijf gedreven wordt door de subsidie en belastingvoordelen zal dat ook de prioriteit blijven. Het ontslaan van zo iemand betekend namelijk einde subsidie. Dus als die kansarme gewoon echt niet wil dan kan het dus wel zijn dat hij een werkplek voor iemand die wel wil bezet houdt.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
LeChat schreef:
De bijstand *is* toch een vangnetregeling? Pas als je geen/onvoldoende andere inkomsten hebt om in je levensonderhoud te voorzien, geen recht hebt op andere uitkeringen, kun je een beroep doen op de WWB.


Theoretisch gezien is het slechts een vangnet... maar hoe zit dat mensen die hier echt jaaaren lang gebruik van maken?


Voor hen zijn er kennelijk geen andere opties meer. Vorig collegejaar heb ik een dag meegelopen met de Sociale Dienst in Tilburg, daar (en elders waarschijnlijk ook) delen ze de bijstandsgerechtigden in in een aantal groepen, waaronder een groep 'onbemiddelbaren'. Mensen die net buiten schip vallen: geen recht op WAO/WIA (tegenwoordig worden daar sowieso mensen uit gemikt die echt niet aangenomen worden door een wg, die belanden via de WW uiteindelijk vaak in de bijstand), door psychische stoornissen niet in staat te werken, volstrekt geen voeling met de arbeidsmarkt of überhaupt voeling met de maatschappij (zij krijgen socialiseringstrajecten en leren daar bijv. een logische dagindeling, praatjes aanknopen met hun buren, dat soort dingen, er zijn mensen die de simpelste dingen níet kunnen Shocked ).
Natuurlijk wordt er ook misbruik gemaakt van de WWB, maar je moet zéker niet alle langdurige bijstandtrekkers over één kam scheren! Onder druk van de landelijke politiek en doordat gemeenten tegenwoordig zelf verantwoordelijk zijn voor de financiering van de WWB wordt er meer en harder opgetreden tegen misbruik én krijgen mensen allerlei vormen van training/scholing aangeboden om toch uit te kunnen stromen. Maar helaas is dat dus niet voor iedereen haalbaar.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
volstrekt geen voeling met de arbeidsmarkt of überhaupt voeling met de maatschappij (zij krijgen socialiseringstrajecten en leren daar bijv. een logische dagindeling, praatjes aanknopen met hun buren, dat soort dingen, er zijn mensen die de simpelste dingen níet kunnen Shocked ).


Shocked Kan je daar wat meer over vertellen? Wat voor soort mensen zijn dat? Ook jongeren bijv.?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat was echt wel schokkend! Daar zijn mensen bij die amper de deur uit komen, alleen om boodschappen te doen enzo. Totaal vereenzaamd, vaak door een combinatie van psychische problemen, daar geen hulp voor krijgen of willen, weinig tot geen familie die naar hen omkijkt en ja, dan hou je op 't laatst ook geen sociale vaardigheden meer over voor een simpel gesprekje. Hartstikke zielig dus.
Waarschijnlijk zijn er minder jongeren met wie het al zo ver gekomen is, zoals gezegd is er nu ook meer aandacht voor bij de sociale dienst. Wie geen voeling heeft met de arbeidsmarkt (chronisch te laat zou komen, gewend is hele dagen voor TV te hangen enzo) krijgt een ander traject aangeboden: om bijv vrijwilligerswerk te gaan doen.
Sommigen gebruiken hun casemanager bij de SD ook zo'n beetje als maatschappelijk werker/steun en toeverlaat. Toen wij daar waren (we liepen een dag mee met een casemanager) belde er bijv iemand die voor 't eerst ging solliciteren, die was hartstikke zenuwachtig en wilde 't gewoon even bespreken, en natuurlijk nog wat tips.

'k Heb echt wel respect gekregen voor die casemanagers. Ze waren ook wel eerlijk over wat er mis gaat, dus 't was echt niet zo'n mooi-weer-verhaal.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
Wie geen voeling heeft met de arbeidsmarkt (chronisch te laat zou komen, gewend is hele dagen voor TV te hangen enzo) krijgt een ander traject aangeboden: om bijv vrijwilligerswerk te gaan doen.


Je vraagt je toch af hoe mensen ooit zover komen..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds