Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 22:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bevoegdheden Raad van Europa en Comité van Ministers
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chilleeh

Chilleeh

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12


BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2008 14:33    Onderwerp: Bevoegdheden Raad van Europa en Comité van Ministers Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,
Hopelijk kan iemand mij wat heldere inzichten verschaffen over de Raad van Europa en het Comité van Ministers.
Ik zal eerst wat achtergrondinformatie verschaffen over de reden van mijn vraag.
Ik ben bezig met mijn scriptie over de levenslange gevangenisstraf in Nederland. Ik vergelijk de praktijk in Nederland met die van Europa en ik bekijk oa of Nederland zich aan de internationale verplichtingen houdt. Het is alweer even geleden dat ik Europees Recht heb gehad en een aantal dingen zijn mij niet helemaal duidelijk.

Één van de taken van de Raad van Europa is het waarborgen van de mensenrechten in Europa. De herziene versie van de European Prison Rules zijn in 2006 aangenomen door het Comité van ministers. De Rules zijn een aanbeveling aan de lidstaten van de Raad van Europa. 1 land heeft een voorbehoud gemaakt mbt een Rule. (Denemarken)

Een aanbeveling is niet juridisch bindend. De Nederlandse regering aanvaardt de EPR als belangrijke bron van inspiratie ten aanzien van het beleid en de regelgeving met betrekking tot de behandeling van gedetineerden, maar acht zich niet aan alle afzonderlijke Rules in juridisch opzicht gebonden.

Weet iemand of de Nl regering dit wel zo kan stellen omdat zij geen voorbehoud heeft gemaakt ten opzicht van specifieke rules of de rules in het algemeen?

Verder is het zo dat verschillende resoluties zijn aangenomen over voorwaardelijke invrijheidstelling en de omgang met (levens)lang gestraften. Die resoluties zijn aangenomen door het Comité van ministers en dat zijn dus ook aanbevelingen.

In hoeverre kan Nederland die aanbevelingen terzijde (blijven) schuiven? Ik vrees dat ik die vraag in mijn scriptie zal moeten beantwoorden. Rolling Eyes Het lijkt erop dat er juridisch weinig valt af te dwingen. Wat Nederland (moreel, politiek gezien) zou moeten doen is mij wel duidelijk maar ik ben bang dat Nederland juridisch niet verplicht is om het ook te doen.

Heeft iemand een helder inzicht of nog wat tips voor mij waar ik meer informatie kan vinden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
stefan_le_el



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In mijn scriptie behandel ik de EPR ook, maar in iets andere context.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken blijven de EPR een aanbeveling waarin geen juridisch gevolg kan worden aangehangen. Een aanbeveling blijft een aanbeveling. Het is slechts een basis van waaruit beleid kan worden ontwikkeld, zoals jij zo te zien ook hebt gelezen in het stuk van Donner. Strafrecht is sowieso nog niet echt Europees maar ik verwacht wel dat zaken als de EPR een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Tot op heden worden de EPR maar weinig aangehaald in jurisprudentie.

Volgens G. de Jonge (in: G. de Jonge, ‘De Europese gevangenisregels zijn vernieuwd. De rechtskracht ervan blijft echter gering’, Sancties, (afl. 6) 2006, p. 340-355) vonden rechterlijke organen de oude EPR uit 1987 niet relevant óf dat ze in hun uitspraak en beoordeling uitdrukkelijk niet willen verwijzen naar een niet bindende regeling.

Rechters verbinden dus ook nog niet veel waarde aan de oude EPR. Ik weet niet of dat sinds de herziening anders is.

En tja je vraag 'In hoeverre kan Nederland die aanbevelingen terzijde (blijven) schuiven?'
Dat is óf je onderzoeksvraag óf je kunt er een onderzoek aan wijden. Maargoed, essentie is denk ik dat het juridisch dus wel kan, alleen is het politiek misschien minder handig. Dan erbij neem ik aan dat de EPR in overeenstemming met het EVRM zijn en om die reden niet heel veel verrassingen zullen bevatten. Ik moet ze zelf nog goed doornemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chilleeh

Chilleeh

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie! Ik ga dat artikel vrijdag even op de uni lezen, lijkt me erg interessant voor mij.
Waar gaat jouw scriptie over?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
stefan_le_el



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het kort: toetsing van nationale wet- en regelgeving aan Europese omtrent afzondering van gedetineerden.

Ik ben nog bezig met de uiteenzetting van nationaal recht en het algemene wettelijk kader waarbinnen het onderzoek zich afspeelt dus ik ben benieuwd wat die EPR en het EVRM nou precies voor invloed hebben op penitentiair recht. Tis voor mij namelijk ook van belang om voor mijn aabevelingen te weten in hoeverre ze al dan niet alleen politiek bindend zijn. Als ik nog iets tegenkom waar je iets aan zou kunnen hebben laat ik dat zeker weten!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds