Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nere
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 16:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beroep tegen afwijzen bezwaarschrift DUO
Moderators: Michle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DuoPinotti



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2020 17:32    Onderwerp: Beroep tegen afwijzen bezwaarschrift DUO Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nog een openstaande studieschuld bij DUO en zit al enkele jaren in de aflosfase. Maandelijks los ik braaf af naar draagkracht maar ik kwam er recent achter dat de DUO administratie niet klopt en dat dit gevolgen heeft voor mijn betalingen. Ik heb daarom een bezwaarbrief naar DUO gestuurd. Mijn bezwaar is echter afgewezen omdat de bezwaartermijn van 6 weken al verstreken zou zijn. Ze hebben dus niet inhoudelijk gereageerd maar hebben het bij voorbaat afgewezen.

Het klopt dat de fout al enkele jaren geleden ontstaan is maar in mijn bezwaarbrief heb ik duidelijk aangegeven waarom ik niet binnen 6 weken had kunnen reageren. Er is ook duidelijk sprake van een nieuw feit, omdat een medewerker van DUO mij op deze administratiefout wees. Zonder dat gesprek had ik het nooit geweten.

Ik voel mij niet serieus genomen en wil nu in beroep gaan. Ik vind niet dat mij te verwijten valt dat hun administratie niet klopt en ik denk dat ik dat ook hard kan maken met feiten.

Ik heb echter wel enkele vragen:

    1 Moet ik een advocaat in de arm nemen om in beroep te gaan?
    2 Hoe dien je de rechter aan te spreken bij een beroepszaak tegen DUO? Is dat net zo formeel als in een grote rechtszaak?
    3 Moet ik mijn beroep onderbouwen met juridische argumenten en wetsartikelen of mag ik ook in gewoon Nederlands mijn zaak bepleiten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: do 30 apr 2020 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. In het bestuursrecht heb je geen advocaat nodig.
2. Je wordt er niet op aangekeken dat je niet de juiste term gebruikt.
3. Je mag in gewoon Nederlands je zaak bepleiten, maar juridische argumenten helpen je zaak natuurlijk wel.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
grmohlmann



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 76


BerichtGeplaatst: do 30 apr 2020 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je (volgens de Awb) bezwaar wilt maken moet je een voor bezwaar vatbare beschikking van een bestuursorgaan hebben ontvangen.
1. Wat is die voor bezwaar vatbare beschikking in jouw geval geweest waartegen je bezwaar hebt ingesteld ? Een betalingsfactuur of een ander document en van welke dagtekening dan ?
2. Je schrijft dat je bezwaar is afgewezen wegens overschrijding van de bezwaartermijn van 6 weken. Dat lijkt mij niet kunnen. Afgewezen bezwaar betekent bezwaar ongegrond verklaard, maar bij termijnoverschrijding moet jouw bezwaarschrift niet-ontvankelijk worden verklaard. Of is er wel ambtshalve door DUO naar gekeken ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DuoPinotti



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:

2. Je wordt er niet op aangekeken dat je niet de juiste term gebruikt.

Hoor je de rechter dan met edelachtbare aan te spreken of iets anders?
Hoe moet ik de afgevaardigde van DUO aanspreken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DuoPinotti



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

grmohlmann schreef:
Als je (volgens de Awb) bezwaar wilt maken moet je een voor bezwaar vatbare beschikking van een bestuursorgaan hebben ontvangen.
1. Wat is die voor bezwaar vatbare beschikking in jouw geval geweest waartegen je bezwaar hebt ingesteld ? Een betalingsfactuur of een ander document en van welke dagtekening dan ?

Het probleem is dat ik een wijziging heb doorgegeven die nooit verwerkt is. Daar is dus ook geen reactie op gekomen waar ik bezwaar tegen kon maken. Daarom heb ik bezwaar gemaakt tegen de eerstvolgende beslissing van ruim een half jaar later, omdat ik met voortschrijdend inzicht nu weet dat die beslissing en alle latere beslissingen dus op de verkeerde informatie zijn gebaseerd. Helaas is mij dit niet eerder opgevallen, omdat DUO alleen de uitkomst van een beslissing mededeelt en niet de volledige gegevens toont waar het besluit op is gebaseerd

Duo schrijft dat ik bezwaar heb gemaakt op die beslissing van ruim een half jaar later en alle volgende beslissingen tot aan de meest recente beslissing.
(dit waren verhuizingen en herberekening van de maandelijkse aflossingsbedragen naar draagkracht i.v.m. het veranderen van mijn inkomen)

grmohlmann schreef:

2. Je schrijft dat je bezwaar is afgewezen wegens overschrijding van de bezwaartermijn van 6 weken. Dat lijkt mij niet kunnen. Afgewezen bezwaar betekent bezwaar ongegrond verklaard, maar bij termijnoverschrijding moet jouw bezwaarschrift niet-ontvankelijk worden verklaard. Of is er wel ambtshalve door DUO naar gekeken ?

Hier ga ik dus inderdaad al de fout in met de (juridische) terminologie.

De beslissing is gegrond verklaard voor de laatste beslissing, want die viel binnen 6 weken. Voor alle overige beslissingen is het echter niet-ontvankelijk verklaard.
De opgegeven reden waarom de rest niet-ontvankelijk beschouwd wordt is dat ik niet binnen wettelijke bezwaartermijn van 6 weken beroep heb aangetekend op die beslissingen.
Ze schrijven dat er daarom sprake is van termijnoverschrijving en er derhalve niet inhoudelijk op mijn bezwaar kan worden ingegaan. Alleen als er sprake is van een situatie die mij niet aangerekend kan worden kunnen ze ingaan op de inhoud van mijn bezwaarschrift.
Duo schrijft dat hen niet is gebleken dat er sprake is van een verschoonbare termijnoverschrijding. Daarom is het mij aan te rekenen dat ik het bezwaarschrift te laat heb ingediend.

Uiteraard ben ik het hier niet mee eens, want ik kwam er pas recent achter dat mijn gegevens niet correct zijn verwerkt. Dit is voor mij een nieuw feit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
grmohlmann



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 76


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die besluiten/beslissingen van DUO waar je het over hebt, dat zijn kennelijk de voor bezwaar vatbare beschikkingen.
1.Staat er op zo'n besluit/beslissing/beschikking steeds vermeld dat je tegen dat beluit bezwaar kan maken en ook binnen welke termijn of niet ?
2. om de hoeveel tijd ontvang je zo'n besluit van DUO ?
3. is het voor jou mogelijk of onmogelijk om als je zo'n besluit van DUO ontvangt steeds zelf uit te rekenen hoeveel je dan voor de verstreken periode aan DUO moet terugbetalen ?
4. wat voor verschoonbare reden voor termijnoverschrijding m.b.t. een bezwaar had je zelf in gedachten dan ? Vaak geldt: te laat is te laat tenzij je een heel goede reden hebt en dat valt in de praktijk niet mee ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DuoPinotti



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste grmohlmann, hartelijk dank voor je reacties. Je vragen en antwoorden helpen mij heel veel!

grmohlmann schreef:
Die besluiten/beslissingen van DUO waar je het over hebt, dat zijn kennelijk de voor bezwaar vatbare beschikkingen.

Klopt. De berichten die ik van DUO krijg zijn meestal 'besluiten'. Ze komen automatisch elk jaar met een beslissing van de vaststelling van het maandelijkse aflosbedrag. Als je zelf een wijziging doorgeeft, bijvoorbeeld een verhuizing of inkomenswijziging dan krijg je ze ook.

Quote:

1.Staat er op zo'n besluit/beslissing/beschikking steeds vermeld dat je tegen dat beluit bezwaar kan maken en ook binnen welke termijn of niet ?

Ja, bij een 'besluit' staat altijd dat je binnen 6 weken bezwaar moet maken. Dit kun je overigens ook elders op hun website lezen.
Ik weet wel dat dit er op staat, maar elders op de website kun je ook lezen dat er voor besluiten m.b.t. woonsituatie een langere bezwaartermijn is.

Quote:

2. om de hoeveel tijd ontvang je zo'n besluit van DUO ?

Ik denk dat iedereen minstens éénmaal per jaar een automatisch bericht krijgt en tussentijds wanneer je ze zelf een wijziging doorgeeft.

Quote:

3. is het voor jou mogelijk of onmogelijk om als je zo'n besluit van DUO ontvangt steeds zelf uit te rekenen hoeveel je dan voor de verstreken periode aan DUO moet terugbetalen ?

Nee, eigenlijk niet. Het probleem is niet de hoogte van het bedrag, maar mijn burgerlijke staat.
DUO denkt dat ik gehuwd ben, maar dat ben ik niet. Ik heb wel een samenleef-contract gehad i.v.m. het samenwonen met mijn toenmalige vriend in een gekocht appartement. Dat is echter jaren geleden al ontbonden en ik woon daar ook al lang niet meer.

Quote:

4. wat voor verschoonbare reden voor termijnoverschrijding m.b.t. een bezwaar had je zelf in gedachten dan ? Vaak geldt: te laat is te laat tenzij je een heel goede reden hebt en dat valt in de praktijk niet mee ?

Ik heb de wijziging in mijn leefsituatie doorgegeven via de website. Dit is echter niet doorgevoerd. Ook als ik het vandaag probeer volgens de omschrijving van DUO dan lukt het mij niet om dit gedaan te krijgen. Ik krijg dan een melding dat ik niet hoef door te geven dat ik geen partner heb. Het formulier kun je ook niet bevestigen.

Kortom ik had geen reden om aan te nemen dat er iets niet juist zou zijn. Het viel mij echter op mijn persoonlijke online omgeving op de website vermeld stond dat mijn resterende aflosmaanden nog steeds op 180 zouden zijn terwijl ik al jaren aan het aflos. Enigszins bezorgd heb ik toen met DUO gebeld en daar hoorde ik voor het eerst dat dit kwam omdat er volgens hun administratie nog een partner zou zijn wiens inkomen ik niet meetel.

Ik hoop dus dat dit voldoende basis is, omdat er enerzijds sprake is van een wijziging in de levenssituatie, dus dan zou er sprake moeten zijn van een langere bezwaar termijn. Anderzijds is de website voor mij misleidend geweest en heb ik geen andere manier om te weten dat DUO zich op verkeerde informatie baseerde.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
grmohlmann



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 76


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK, maar wat is nu (nog) het eigenlijke probleem ?
1. weet DUO nog niet genoeg omtrent je huidige situatie
2. moet je (nog steeds) teveel per maand terugbetalen ?
3. moet je nog over een teveel aan resterende maanden terugbetalen ?
4. of heb je in het verleden (per maand) teveel betaald en wat je niet hebt teruggekregen dan wel is verrekend ?
5. anders/overig ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DuoPinotti



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

grmohlmann schreef:
OK, maar wat is nu (nog) het eigenlijke probleem ?
1. weet DUO nog niet genoeg omtrent je huidige situatie
2. moet je (nog steeds) teveel per maand terugbetalen ?
3. moet je nog over een teveel aan resterende maanden terugbetalen ?
4. of heb je in het verleden (per maand) teveel betaald en wat je niet hebt teruggekregen dan wel is verrekend ?
5. anders/overig ?

Punt 3 is mijn probleem.

Normaal betaal je de studieschuld in 15 jaar af. Indien je een partner hebt en zijn inkomen niet meegerekend wordt, dan wordt voor elke maand de aflosfase met een extra maand verlengd.

Hoewel ik dus al jaren geen partner heb hebben ze toch elke maand mijn aflosfase met een maand verlengd.

Ik los nu dus al jaren af, maar door deze administratieve fout moet ik nog steeds 15 jaar aflossen. Misschien zelfs wel langer, want op de DUO website staat nog steeds dat er 180 maanden (15 jaar) resterend zijn van mijn aflosfase.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
grmohlmann



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 76


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Dus als ik het goed begrijp, dan kom je op deze manier nooit van je schuld af, want ze tellen elke maand dat je aflost weer een maand bij omdat ze denken dat je een partner hebt wiens inkomen niet wordt meegeteld ?
2. Maar welke grief van jou is dan in het (meest recente) bezwaarschrift (dat wel ontvankelijk is verklaard) dan eigenlijk wel gegrond verklaard ? Ofwel op welk punt heb je dan van DOU eigenlijk gelijk gekregen ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DuoPinotti



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

grmohlmann schreef:
1. Dus als ik het goed begrijp, dan kom je op deze manier nooit van je schuld af, want ze tellen elke maand dat je aflost weer een maand bij omdat ze denken dat je een partner hebt wiens inkomen niet wordt meegeteld ?

Daar lijkt het wel op. De termijn zo wel gemaximaliseerd moeten zijn tot 30 jaar maar dat kun je dus niet aflezen op de website door de gekke weergave. Er blijft gewoon staan 180 van de 180 maanden resterend.

Quote:

2. Maar welke grief van jou is dan in het (meest recente) bezwaarschrift (dat wel ontvankelijk is verklaard) dan eigenlijk wel gegrond verklaard ? Ofwel op welk punt heb je dan van DOU eigenlijk gelijk gekregen ?

Dat is een goede vraag. Ik ging er van uit dat ze daarmee bedoelden dat ze de administratie hebben aangepast zodat ze er niet langer van uitgaan dat ik een partner heb.
Vandaag heb ik nog op de DUO website gekeken en ik zie daar nog steeds dat ik 180 resterende maanden heb te gaan in de aflosfase.

Ik weet eigenlijk nog steeds niet zeker of het nu wel goed gaat.
Waarom hebben ze niet ergens bij je persoonlijke gegevens staat of je wel of geen partner hebt.
Je woonadres, BSN nummer, bankrekeningnummer, etc. staan er allemaal wel bij, maar dit toch wel cruciale gegeven niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DuoPinotti



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

grmohlmann schreef:
1. Dus als ik het goed begrijp, dan kom je op deze manier nooit van je schuld af, want ze tellen elke maand dat je aflost weer een maand bij omdat ze denken dat je een partner hebt wiens inkomen niet wordt meegeteld ?

Daar lijkt het wel op. De termijn zo wel gemaximaliseerd moeten zijn tot 30 jaar maar dat kun je dus niet aflezen op de website door de gekke weergave. Er blijft gewoon staan 180 van de 180 maanden resterend.

Quote:

2. Maar welke grief van jou is dan in het (meest recente) bezwaarschrift (dat wel ontvankelijk is verklaard) dan eigenlijk wel gegrond verklaard ? Ofwel op welk punt heb je dan van DOU eigenlijk gelijk gekregen ?

Dat is een goede vraag. Ik ging er van uit dat ze daarmee bedoelden dat ze de administratie hebben aangepast zodat ze er niet langer van uitgaan dat ik een partner heb.
Vandaag heb ik nog op de DUO website gekeken en ik zie daar nog steeds dat ik 180 resterende maanden heb te gaan in de aflosfase.

Ik weet eigenlijk nog steeds niet zeker of het nu wel goed gaat.
Een maand wachten om te kijken of er dan iets veranderd kan ik mij nu natuurlijk ook niet permitteren.

Waarom hebben ze niet ergens bij je persoonlijke gegevens staan of je wel of geen partner hebt. Dat zou toch zo veel duidelijker zijn.
Je woonadres, BSN nummer, bankrekeningnummer, etc. staan er allemaal wel bij, maar dit toch wel cruciale gegeven niet.[/quote]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
grmohlmann



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 76


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. wat is de dagtekening van de uitspraak op het (recente) gegronde bezwaar ?
2. is er nog in de bezwaarfase een hoorzitting gehouden om de grieven van jouw kant nader door jou toe te lichten ?
3. in die uitspraak op (het gegronde) bezwaar moet zijn vermeld aan precies welke grief van jou door DUO wordt tegemoet gekomen en wat de eventuele (financiële) gevolgen daarvan precies voor jou zijn omdat een uitspraak op bezwaar op grond van de Algemene wet bestuursrecht deugdelijk moet zijn gemotiveerd. Jij moet dus in die uitspraak bezwaar precies kunnen zien/lezen hoe het in de door jou in bezwaarschrift bestreden situatie was en hoe het nu (na gegrond bezwaar) is geworden, of is dat in deze uitspraak op bezwaar niet zo ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DuoPinotti



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

grmohlmann schreef:
1. wat is de dagtekening van de uitspraak op het (recente) gegronde bezwaar ?

De dagtekening van de brief van DUO is 4 april.

Quote:

2. is er nog in de bezwaarfase een hoorzitting gehouden om de grieven van jouw kant nader door jou toe te lichten ?

Er is geen hoorzitting gehouden. Ik ben niet gebeld of ge-e-maild door DUO om mijn bezwaar toe te lichten.

Quote:

3. in die uitspraak op (het gegronde) bezwaar moet zijn vermeld aan precies welke grief van jou door DUO wordt tegemoet gekomen en wat de eventuele (financiële) gevolgen daarvan precies voor jou zijn omdat een uitspraak op bezwaar op grond van de Algemene wet bestuursrecht deugdelijk moet zijn gemotiveerd. Jij moet dus in die uitspraak bezwaar precies kunnen zien/lezen hoe het in de door jou in bezwaarschrift bestreden situatie was en hoe het nu (na gegrond bezwaar) is geworden, of is dat in deze uitspraak op bezwaar niet zo ?

Ik heb de brief nogmaals teruggelezen en je zou het zo kunnen interpreteren zoals jij formuleert, ware het niet dat ik het er vanuit mijn perspectief niet mee eens ben.

Hier een stukje letterlijk uit de brief overgenomen:
Quote:

Beslissing
Ik verklaar uw bezwaarschrift gegrond voor zover gericht tegen de beslissing van [datum] in 2019 en voor het overige niet-ontvankelijk. Dit laatste betekent dat ik niet kan ingaan op de inhoud van uw bezwaarschrift voor zover gericht tegen de overige beslissingen.

Motivering
Gezien de inhoud van uw bezwaarschrift zal er bij de berekening van uw draagkracht over 2020 er vanuit worden gegaan dat u geen partner meer heeft. Per 1 januari 2020 zal de aflosfase daarom niet meer worden verlengd. Uw bezwaarschrift voor zover gericht tegen de beslissing van [datum] 2019 verklaar ik daarom gegrond. In verband hiermee wordt een nieuwe beslissing over 2020 aangemaakt.

Ten aanzien van de overige bovengenoemde beslissingen deel ik u het volgende mede. U moet uw bezwaarschrift indienen binnen de wettelijke bezwaartermijn van zes weken² na de bekendmaking van een beslissing³.

U heeft uw bezwaarschrift op [datum] 2019 ingediend. Dat is niet binnen zes weken. Er is dus sprake van een termijnoverschrijding. Ik kan alleen op de inhoud van uw bezwaarschrift ingaan als de termijnoverschrijding u niet aangerekend kan worden⁴. In de bovengenoemde beslissingen staat onder meer vermeld dat voor elke maand dat het inkomen van uw partner niet meetelt u een maand langer moet terugbetalen⁵. U heeft hiertegen niet gereageerd of doorgegeven dat u geen partner meer heeft⁶. Mij is verder niet gebleken van een verschoonbare termijnoverschrijding.

Op grond daarvan is het u aan te rekenen dat u uw bezwaarschrift te laat heeft ingediend. Daarom verklaar ik uw bezwaarschrift in zoverre niet-ontvankelijk.

Toegepaste wetgeving
Artikel 6:7, 6:8 en 6:11 van de Algemene wet bestuursrecht.


In de gequote tekst heb ik stukjes schuingedrukt en van nummertjes voorzien om toe te lichten.

2. Op de DUO website https://duo.nl/particulier/oneens-met-duo/bezwaar-maken.jsp staat ook het volgende:

U kunt DUO verzoeken op grond van nieuwe feiten een andere beslissing te nemen. Dat verzoek moet u doen binnen 6 weken nadat die nieuwe feiten bij u bekend zijn. Wacht u te lang met het indienen van het verzoek, dan loopt u de kans dat DUO uw verzoek afwijst.

Soms kunt u ook als er geen sprake is van nieuwe feiten een verzoek indienen. U moet hierbij dan vooral denken aan bewijsstukken met betrekking tot uw woonsituatie of gegevens over de inschrijving bij de school. DUO hanteert voor deze verzoeken een ruime termijn van 5 jaar.


3. In mijn geval was er geen bekendmaking van een beslissing. Het doorgeven van mijn leefsituatie is niet goed gegaan. Dat heeft dus nooit geleid tot een beslissing.

4. In mijn originele bezwaarbrief heb ik wel geschreven dat ik mij niet bewust was dat de DUO administratie niet op orde was en ik pas na een telefoontje met DUO hier op werd gewezen. Dit was voor mij een nieuw feit en ik heb binnen 6 weken na kennisname van dit nieuwe feit mijn bezwaar ingediend.
Voorts zou mijn leefsituatie misschien ook onder de termijn van 5 jaar kunnen vallen die werd genoemd voor bewijsstukken met betrekking tot de woonsituatie?

5. Dit regeltje is cruciaal. Bij een 'Bericht terugbetalen' dat je jaarlijks krijgt staat bij het kopje 'Op welke gegevens is onze beslissing gebaseerd?' wordt nergens iets over een partner vermeld.

Onder het kopje 'Wat betekend dit voor u' valt te lezen:
We houden rekening met uw inkomen. Hieronder ziet u wat dit per maand voor u betekent.
U laat het inkomen van uw partner niet meetellen bij de berekening van uw maandbedrag. Voor elke maand dat het inkomen van uw partner niet meetelt, moet u een maand langer terugbetalen. U betaalt per automatische incasso.

Blijkbaar had ik moeten afleiden uit de vetgedrukte tekst dat ik nog steeds een partner had. Ik heb dit echter altijd als een standaard tekst beschouwd want ik heb vanaf het begin deze berichten zo ontvangen. Dat er blijkbaar ook andere teksten worden verstuurd had ik net kunnen voorzien, want ik weet niet wat voor berichten andere mensen ontvangen en zelf heb ik nooit een andere tekst gezien dan deze.
Daarbij was de tekst voor mij ook logisch, want ik had geen partner wiens inkomen mee zou moeten tellen.

6. Ik heb wel degelijk doorgegeven dat ik geen partner meer had, maar de website heeft niet goed gewerkt. Zelf nu lukt het mij niet om de wijziging door te geven via de website.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
grmohlmann



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 76


BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2020 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. M.b.t. tot mijn quote 3 in mijn laatste/vorige email: waar ben je het nog steeds niet mee eens in de uitspraak bezwaar ?
2. wat waren de overige beslissingen m.b.t. de uitspraak bezwaar welke niet-ontvankelijk zijn verklaard ?
3. Nou ja, het niet-partnerschap is in elke geval nu wel binnengehaald, begrijp ik ?
4. verder begrijp dat er nog een mogelijkheid is om een verzoek in te dienen om zodoende eventuele fouten die in de afgelopen 5 jaar zijn gemaakt te herstellen. Dat is iets anders dan een bezwaarschrift. Ik zou dat in de vorm van een formeel verzoek op de grond van art 4.1 Awb doen omdat ze dan binnen 8 weken moeten reageren en bij afwijzen bezwaar kan worden gemaakt en bij niet reageren kan je een dwangsom vorderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds