Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 9:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beroep tegen afwijzen bezwaarschrift DUO
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DuoPinotti



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2020 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

grmohlmann schreef:
1. M.b.t. tot mijn quote 3 in mijn laatste/vorige email: waar ben je het nog steeds niet mee eens in de uitspraak bezwaar ?

Mijn verzoek was om ook de maanden die (naar mijn mening) onterecht aan mijn aflostermijn zijn toegevoegd te erkennen als aflosmaanden en deze in mindering te brengen van mijn totale aflostermijn.
Mijn resterende aflosmaanden staat nu nog steeds op 180 maanden (15 jaar). Ik zou graag willen dat de maanden die ik afgelopen jaren heb afgelost gewoon meetellen.

Quote:

2. wat waren de overige beslissingen m.b.t. de uitspraak bezwaar welke niet-ontvankelijk zijn verklaard ?

Die overige beslissingen waren zogenaamde 'Bericht Terugbetalen' berichten. Hiermee deelt DUO mee wat je maandelijkse aflosbedrag wordt. Die krijg ik elk jaar, omdat DUO op basis van de nieuwste inkomensgegevens je draagkracht bepaalt denk ik.
Zelf heb ik ook tweemaal een verzoek ingediend om het maandbedrag aan te passen i.v.m. een grote verandering in mijn inkomen.

Quote:

3. Nou ja, het niet-partnerschap is in elke geval nu wel binnengehaald, begrijp ik ?

Daar lijkt het wel op als ik de reactie van DUO lees maar ik heb het resultaat nog niet op de website kunnen waarnemen.

Quote:

4. verder begrijp dat er nog een mogelijkheid is om een verzoek in te dienen om zodoende eventuele fouten die in de afgelopen 5 jaar zijn gemaakt te herstellen. Dat is iets anders dan een bezwaarschrift. Ik zou dat in de vorm van een formeel verzoek op de grond van art 4.1 Awb doen omdat ze dan binnen 8 weken moeten reageren en bij afwijzen bezwaar kan worden gemaakt en bij niet reageren kan je een dwangsom vorderen.

Wat bedoel je met de mogelijkheid om een verzoek in te dienen om een fout die in de afgelopen 5 jaar gemaakt is te herstellen? Heb ik iets verkeerd gedaan door een bezwaarschrift in te dienen?
De DUO medewerker die mij telefonisch te woord stond zei dat ik een bezwaarschrift in moest dienen en ik heb daarvoor een formulier van de DUO website gebruikt.
Kan ik het formele verzoek nog steeds indienen na het bezwaar dat ik heb gemaakt?
Loop ik ook niet het risico dat ik mijn recht op beroep verspeel als ik eerst nog een formeel verzoek naar DUO stuur? Ze hebben 8 weken tijd om daar op te reageren en ik moet binnen 6 weken (inmiddels zijn daar al 2 weken van verstreken) beroep aantekenen anders vervalt die mogelijkheid voor mij?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
grmohlmann



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 76


BerichtGeplaatst: di 05 mei 2020 8:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.b.t. mijn quote 4:
4a. Nee, een verzoek op grond van de Awb staat helemaal los van alles. Je kunt een bestuursorgaan verzoeken een besluit te noemen omtrent alles waartoe dat BO bevoegd is. Heeft niets te maken met je bezwaarschrift of je eventueel beroep.
4b. ik dacht in jouw berichten gelezen te hebben dat je een verzoek in kunt dienen over zaken uit de afgelopen 5 jaar om bijv. zodoende eventuele fouten gemaakt door DUO op die manier hersteld te krijgen (dit staat helemaal los van bezwaar en beroep instellen). (Soms kunt u ook als er geen sprake is van nieuwe feiten een verzoek indienen. U moet hierbij dan vooral denken aan bewijsstukken met betrekking tot uw woonsituatie of gegevens over de inschrijving bij de school. DUO hanteert voor deze verzoeken een ruime termijn van 5 jaar.). Het verzoek is gewoon een andere mogelijkheid/kanaal om fouten (van DUO of jezelf) eventueel te herstellen.
4c. de dagtekening van de uitspraak bezwaar was 04 april dus er zijn al 4 weken van de 6 weken voorbij en zodoende nog 2 weken over.
4d. tegen precies welke zaken/aspecten/besluiten uit de uitspraak bezwaar wil je in eventueel beroep instellen ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DuoPinotti



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2020 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

grmohlmann schreef:
M.b.t. mijn quote 4:
4b. ik dacht in jouw berichten gelezen te hebben dat je een verzoek in kunt dienen over zaken uit de afgelopen 5 jaar om bijv. zodoende eventuele fouten gemaakt door DUO op die manier hersteld te krijgen (dit staat helemaal los van bezwaar en beroep instellen). (Soms kunt u ook als er geen sprake is van nieuwe feiten een verzoek indienen. U moet hierbij dan vooral denken aan bewijsstukken met betrekking tot uw woonsituatie of gegevens over de inschrijving bij de school. DUO hanteert voor deze verzoeken een ruime termijn van 5 jaar.).

Dat staat op de website van DUO. Ik kan deze termijn echter niet in een artikel van de AWB terugvinden waar jij eerder uit refereerde.

Ik kon het ook niet vinden in de wet op de studiefinanciering: https://wetten.overheid.nl/BWBR0003955/2020-01-01
of in de wet studiefinanciering 2000: https://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/2020-04-01

Quote:

Het verzoek is gewoon een andere mogelijkheid/kanaal om fouten (van DUO of jezelf) eventueel te herstellen.

DUO heeft op de website niets geschreven over de mogelijkheid om een dergelijk verzoek in te dienen. Je kunt wel een klacht indienen over de dienstverlening of een medewerker, zou dat hetzelfde zijn?

Dit staat op de DUO website:
Quote:

Vraag
Ik heb een klacht. Wat kan ik doen?

Antwoord
Als u een klacht hebt over de dienstverlening van de DUO of over een medewerker, kunt u via het digitale klachtenformulier een klacht indienen. Klik hiervoor op onderstaande link. Wilt u de klacht liever via de post versturen? Stuur dan een brief naar:

Klachtenfunctionaris DUO
Antwoordnummer 392
9700 VB GRONINGEN

Direct na ontvangst van uw klacht stuurt onze onafhankelijke klachtenfunctionaris u een ontvangstbevestiging of neemt telefonisch contact met u op en stelt hij/zij een onderzoek in naar de klacht. Binnen vier weken kunt u een antwoord verwachten, of (na verdaging) binnen acht weken.

Als u het niet eens bent met een beslissing die DUO heeft genomen, kunt u geen klacht indienen. U kunt dan een bezwaarschrift indienen.


De telefoonmedewerker heeft tegen mij gezegd dat ik bezwaar in moest dienen. In bovenstaande quote staat ook dat je geen klacht kunt indienen tegen een beslissing die DUO heeft genomen.

Quote:

4c. de dagtekening van de uitspraak bezwaar was 04 april dus er zijn al 4 weken van de 6 weken voorbij en zodoende nog 2 weken over.

Je hebt gelijk. Ik moet vaart maken met het reageren. Ik heb de brief pas 2 weken terug ontvangen maar de dagtekening is bijna 2 weken eerder.

Quote:

4d. tegen precies welke zaken/aspecten/besluiten uit de uitspraak bezwaar wil je in eventueel beroep instellen ?

Ik wil beroep instellen tegen het feit dat mijn bezwaar als niet ontvankelijk werd beschouwd voor de besluiten die DUO voor 2019 heeft genomen.
Dat zou ik dan doen op basis van de gegeven motivering door DUO. Naar mijn mening is er grond om ze wel als ontvankelijk te beschouwen omdat er voor mij sprake is van nieuwe feiten. Ook heb ik wel degelijk doorgegeven dat ik geen partner heb, maar dat is niet goed gegaan. Ik vind niet dat dit mij aan te rekenen valt.

Mogelijk dat ik die termijn van 5 jaar kan aanwenden, maar behalve te tekst op de website heb ik daar dus geen wets-artikel voor kunnen vinden.

Ik hoop dat mijn bezwaar hiermee wel inhoudelijk wordt behandelt en de door mij aangetoonde feiten zoals de niet deugdelijke functionerende website erkent worden als oorzaak van mijn probleem dat mijn aflosfase nog steeds op 15 jaar staat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
grmohlmann



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 76


BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2020 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

a. Een bestuursorgaan BO moet binnen een termijn van 8 weken antwoorden op een gedaan verzoek (Awb). Dat is wat anders dan de 5 jaar van DUO (=BO) want die 5 jaar slaat op de afgelopen periode van 5 jaar waarover je omtrent een kwestie nog een verzoek kan indienen.
b. enerzijds schrijf je: "Soms kunt u ook als er geen sprake is van nieuwe feiten een verzoek indienen. U moet hierbij dan vooral denken aan bewijsstukken met betrekking tot uw woonsituatie of gegevens over de inschrijving bij de school. DUO hanteert voor deze verzoeken een ruime termijn van 5 jaar.. Dat staat op de website van DUO." Anderzijds schrijf je in dezelfde email: "DUO heeft op de website niets geschreven over de mogelijkheid om een dergelijk verzoek in te dienen. Je kunt wel een klacht indienen over de dienstverlening of een medewerker, zou dat hetzelfde zijn?" Ik kan je gedachtegang niet (meer) volgen.
c. een klacht is (weer) wat anders (nog een kanaal) dan een bezwaar of een verzoek. Je schrijft/citeert "Als u een klacht hebt over de dienstverlening van de DUO of over een medewerker, ……."
d. beroep instellen tegen beslissingen die in een uitspraak bezwaar niet-ontvankelijk zijn verklaard wegens (niet-verschoonbare) termijnoverschrijding zijn in de regel in het geheel niet kansrijk. M.b.t. die gevallen staat de verzoekmogelijkheid daartoe nog wel voor open, lijkt mij.
e. je schrijft tot slot: "Ik hoop dat mijn bezwaar hiermee wel inhoudelijk wordt behandelt en de door mij aangetoonde feiten zoals de niet deugdelijke functionerende website erkent worden als oorzaak van mijn probleem dat mijn aflosfase nog steeds op 15 jaar staat." Echter, het bezwaar is definitief voorbij, je hebt nu alleen nog de mogelijkheden van beroep bij de rechtbank en/of verzoek bij DUO en/of klacht (lacht is niet inhoudelijk m.b.t. jouw zaak).
f. als ik jou was zou ik me bij laten staan door een professionele gemachtigde/bijstandverlener.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DuoPinotti



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2020 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

grmohlmann schreef:

b. enerzijds schrijf je: "Soms kunt u ook als er geen sprake is van nieuwe feiten een verzoek indienen. U moet hierbij dan vooral denken aan bewijsstukken met betrekking tot uw woonsituatie of gegevens over de inschrijving bij de school. DUO hanteert voor deze verzoeken een ruime termijn van 5 jaar.. Dat staat op de website van DUO." Anderzijds schrijf je in dezelfde email: "DUO heeft op de website niets geschreven over de mogelijkheid om een dergelijk verzoek in te dienen. Je kunt wel een klacht indienen over de dienstverlening of een medewerker, zou dat hetzelfde zijn?" Ik kan je gedachtegang niet (meer) volgen.

Je hebt eerder geschreven dat er een mogelijkheid is om op basis van de Awb een bestuursorgaan zoals DUO een verzoek te doen omtrent alles waartoe zij bevoegd zijn.
Op de website van DUO kun je deze mogelijkheid niet terugvinden. Het enige waar op de DUO website over wordt gesproken is hoe je een klacht, bezwaar of beroep kunt indienen. Andere vormen van communicatie met DUO worden niet genoemd.
Een klacht lijkt mij niet hetzelfde te zijn als een 'verzoek', dus ik vroeg mij af waarom de mogelijkheid om een verzoek in te dienen helemaal niet genoemd wordt.

Quote:

c. een klacht is (weer) wat anders (nog een kanaal) dan een bezwaar of een verzoek. Je schrijft/citeert "Als u een klacht hebt over de dienstverlening van de DUO of over een medewerker, ……."

Dat bedoelde ik. Een klacht is niet hetzelfde als een verzoek.

Quote:

d. beroep instellen tegen beslissingen die in een uitspraak bezwaar niet-ontvankelijk zijn verklaard wegens (niet-verschoonbare) termijnoverschrijding zijn in de regel in het geheel niet kansrijk. M.b.t. die gevallen staat de verzoekmogelijkheid daartoe nog wel voor open, lijkt mij.

Zou het voor mij nieuwe feit waar ik telefonisch op werd gewezen niet als een 'niet-verschoonbare' termijnoverschrijding kunnen gelden?

Ik neem je suggestie van de verzoekmogelijkheid ter harte. Ik vrees echter dat dat verzoek ook zal worden afgewezen omdat het niet de door DUO gesuggereerde manier van communiceren is.

Quote:

e. je schrijft tot slot: "Ik hoop dat mijn bezwaar hiermee wel inhoudelijk wordt behandelt en de door mij aangetoonde feiten zoals de niet deugdelijke functionerende website erkent worden als oorzaak van mijn probleem dat mijn aflosfase nog steeds op 15 jaar staat." Echter, het bezwaar is definitief voorbij, je hebt nu alleen nog de mogelijkheden van beroep bij de rechtbank en/of verzoek bij DUO en/of klacht (lacht is niet inhoudelijk m.b.t. jouw zaak).

Ik weet dat het bezwaar voorbij is maar mijn argumenten in de bezwaarbrief zijn niet inhoudelijk behandeld. Ik hoop dus dat deze tijdens het beroep wel inhoudelijk aan bod komen en er zodoende een ander licht op de situatie komt.

Ik ga zeker een verzoek indienen maar ik moet het beroep wel door laten gaan want anders verlies ik die mogelijkheid?

Quote:

f. als ik jou was zou ik me bij laten staan door een professionele gemachtigde/bijstandverlener.

Moet ik daarvoor naar een advocaat of zijn er ook andere professionele bijstandsverleners die hier bij kunnen helpen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
grmohlmann



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 76


BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2020 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. als de instantie een BO betreft dan heb je het recht een verzoek in te dienen op grond van de wet (art. 4.1. e.v. Awb) ook al is er niets op hun (DUO) website vermeld. De wet is (altijd) leidend, ongeacht hetgeen DUO wel of niet waar dan ook vermeldt.
2. een verzoek gaat (veelal) over de inhoud van jouw zaak; een klacht gaat (veelal) over de organisatie/BO.
3. Zou het voor mij nieuwe feit waar ik telefonisch op werd gewezen niet als een 'niet-verschoonbare' termijnoverschrijding kunnen gelden?. Daar is vooraf niets over te zeggen; het gaat er dan om wat de rechter daarvan vindt al naar gelang de doorslaggevendheid van door jou aangedragen bewijzen/argumenten/motivering.
4. …...…………….. Ik vrees echter dat dat verzoek ook zal worden afgewezen omdat het niet de door DUO gesuggereerde manier van communiceren is.. Of het een door DUO gesuggereerde manier van communiceren is of niet, doet niet ter zake. Je doet een verzoek om een besluit aan het BO/DUO (op de grond van een wettelijk recht dat je hebt) omtrent hetgeen jij inbrengt en vordert bij DUO/BO in je verzoekschrift. Ze moeten daarop binnen 8 weken reageren; als je verzoek geheel of gedeeltelijk wordt afgewezen, kan je in bezwaar gaan en daarna eventueel in beroep bij de rechter ! Een verzoekschrift aan een BO is niet niets of zomaar iets; het is een rechtsmiddel om iets van een BO te vorderen.
5. Ik weet dat het bezwaar voorbij is maar mijn argumenten in de bezwaarbrief zijn niet inhoudelijk behandeld. Ik hoop dus dat deze tijdens het beroep wel inhoudelijk aan bod komen en er zodoende een ander licht op de situatie komt. In je beroepschrift moet je puntsgewijs aangeven tegen welke onderdelen van de uitspraak bezwaar je (allemaal) in beroep komt omdat je het er niet mee eens bent en je wel een andere (door jouw onderbouwde) uitkomst wilt/vordert.
6. Niet vergeten tijdig (aangetekend dan wel zelf afgeven bij de rechtbank met ontvangstbewijs) je beroepschrift in te leveren. Je kunt een ingediend beroepschrift later weer intrekken als je dat later om wat voor reden dan ook beter lijkt/uitkomt.
7. Nee, je hoeft zeker niet per se naar een advocaat; je kunt een professionele bijstandverlener als jouw gemachtigde aanstellen/machtigen en die dan uit jouw naam de rechtshandelingen ter zake pleegt (en zodoende de zaak jouw geheel of gedeeltelijk uit handen neemt).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds