Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 15:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Belgische politie in Nederland
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Linde

Linde

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 373


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 13:32    Onderwerp: Belgische politie in Nederland Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag las ik dit:
Quote:
LUXEMBURG - Nederlandse, Belgische en Luxemburgse agenten mogen voortaan zonder voorafgaande toestemming over de grens achtervolgingen houden en aanhoudingen verrichten. Daarbij mogen zij ook hun wapen gebruiken. Verder komen er in de toekomst ook meer gemeenschappelijke politiepatrouilles en -commissariaten.

Dat is door de drie Benelux-landen dinsdagochtend afgesproken in een verdrag voor politiesamenwerking, dat na goedkeuring door de parlementen nog na de zomer van kracht moet worden. Het verdrag voorziet er ook in dat de drie landen in het geval van grote rampen, rellen of demonstraties een beroep kunnen doen op elkaars politiekorpsen. Verder krijgt de politie in de drie landen rechtstreeks toegang tot de nationale kentekenregisters om overtreders sneller op te sporen.

Namens Nederland is het verdrag ondertekend door de ministers Remkes (Binnenlandse Zaken), Donner (Justitie) en Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie). Volgens de laatste kan bijvoorbeeld de Belgische politie in de toekomst ook op eigen initiatief vlak over de Nederlandse grens illegalen aanhouden, als deze België willen verlaten. "Daardoor kunnen we de illegale migratie ook beter bestrijden", aldus de bewindsvrouwe.

Acties

Volgens zowel Remkes als Donner geeft het verdrag de politie meer rechtszekerheid bij grensoverschrijdende acties. "De politiekorpsen, zeker in de grensregio's, juichen dit ook sterk toe", aldus Remkes. "Als burgemeester Leers van Maastricht een grote actie wil houden op woonwagenkamp Vinkenslag kan hij nu meteen een beroep doen op de Belgische politie, die ook zelf kan ingrijpen als mensen de grens over vluchten. Dat is vooruitgang."

Regels

Grote verschil met de bestaande regels, vastgelegd in het oude Verdrag van Schengen, is dat de afspraken gelden voor het hele grondgebied van de Benelux en dat er ook geen beperking meer is in tijd. In het verleden kon een agent uit de ene lidstaat verdachten tot maximaal tien kilometer over de grens achtervolgen. Ook mocht over de grens maximaal 45 minuten een wapen gedragen worden. Die beperkingen verdwijnen nu.

Verder moet de politie in de toekomst niet meer eerst melden dat zij over de grens actief wil zijn. Zodra een patrouille de grens oversteekt, hoeft pas contact plaats te vinden met de politie in het buurland. Dat levert volgens alle bewindslieden tijdswinst op. "Het kon ook niet langer zo zijn dat burgers vrij de grens over mogen en de politie bij diezelfde grens moet stoppen", aldus de Luxemburgse minister van Justitie en gastheer van de ondertekeningssessie, Frieden.



Wat vinden wij hiervan, is dit een goede zaak?
_________________
Pluk de dag!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ikzelf vind het wel een goede zaak ja. Op deze wijze krijg je niet meer het beeld wat je vroeger in alle films zag, dat de verdachte over de grens vluchtte en dan niet meer gepakt kon worden.

Nu kunnen de verdachtes ook in het buitenland gepakt worden (verhoging van de pakkans) en ook samenwerking tussen de drie staten is altijd goed denk ik....

Zou zoiets als dit ook door heel europa werken? Of is dat te grootschalig???
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is vooralsnog een te sterke inbreuk op de soevereiniteit van de landen naar mijn mening. Dit is een goed idee en na evaluatie, scheelt het echt zoveel?, zou het in een groter gebied toegepast kunnen worden.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
pieces



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij lijkt het presoonlijk geen slechte zaak. De pakkans is stukken groter, geen gezeik aan de grens...

Als enige bezwaar zie ik wel een mogelijkheid (ik moet zeggen dat ik totáál geen idee heb hoe dit precies zit) dat de verschillende BeNeLux politiediensten een andere werkwijze hebben en er bevoegdhedenbotsingen ontstaan: ik kan me met een vrij levendige fantasie voorstellen dat de Luxemburgse of Belgische politie meer of minder mag dan de Nederlandse, of op een andere manier, of onder andere voorwaarden.

Puur hypothetisch: als een Beligsche agent na één waarschuwing gericht zou mogen schieten (shoot to kill), en de Nederlandse niet, ontstaat vast en zeker de grootst mogelijke shit wanneer de Beligsche politie een schot lost op Nederlandse bodem.

Soevereiniteitsproblemen lijken me totaal niet aan het handje: er worden immers geen bevoegdheden afgegeven (dat bijvoorbeeld de Nederlandse politie bij de Belgische wordt ingelijfd of iets dergelijks, zodat we Rijkswacht moeten gaan zeggen) aan een ander, maar de nederlandse en Belgische en Luxemburgse politiedienstene krijgen er in beperkte mate bevoegdheden bij...


Waarom is dit trouwesn niet in Europees verband geregeld?? Whistle
Bekijk profiel Stuur privé bericht
AIM naam MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2004 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat dit een zeer goede zaak is. Belgie, Nederland en Luxemburg zijn toch maar pietluttig kleine staatjes die best intensief samen mogen werken in de Grote Boze Wereld van het internationale recht, en dit is een stap in de goede richting.
Het is ook een logische stap, je kan het je andersom afvragen: waarom zou het niet mogen? De rechtsstelsels sluiten op elkaar aan, de landen vertrouwen elkaar genoeg en het levert alleen maar praktische problemen op als het niet kan.
Ik denk dat dit vertrouwen op grotere schaal, b.v. voor heel Europa, voor nu een te groot bezwaar is om landen zover te krijgen dit overal toe te staan. Ook kan het praktisch onnodig zijn, de politie in Spanje zal toch niet gauw een misdadiger all the way hiernaartoe achtervolgen denk ik.
En over die verschillen in bevoegdheden, het lijkt me logisch dat bv de Belgische politie zich op Nederlands grondgebied moet houden aan de Nederlandse bevoegdheden voor agenten, en vice versa. Zo ontzettend verschillen die bevoegdheden niet lijkt me, dus het kan niet al te moeilijk zijn voor de korpsen om daarvan op de hoogte te worden gesteld en het zou ook geen grote extra belemmering moeten zijn om de misdadiger op te pakken.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2004 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien werkt dat C2000 ook wel in Belgie en Luxemburg.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
pieces



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2004 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@BG praat me even bij... C2000... ik heb het érgens een keer gehoord...


maar wat was het ook alweer???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
AIM naam MSN messenger
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2004 20:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zo geprezen communicatiesysteem op een aparte frequentie voor alle hulpdiensten wat niet werkt en wel al volgens mij tonnen gekost heeft.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds