Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 7:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beeindiging / verandering werkzaamheden vanwege Corona
Moderators: Michčle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BasHart



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2021 11:55    Onderwerp: Beeindiging / verandering werkzaamheden vanwege Corona Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben voor een aantal uur per week werkzaam bij een grote sportschoolketen als groepslesinstructeur. Afgelopen week heeft het management besloten het aanbod van groepslessen terug te brengen. De les die ik geef gaat in veel vestigingen van het rooster af en in sommige vestigingen gaan zelfs alle groepslessen van het rooster. Dit vanwege bezuinigingen die nodig zijn als gevolg van de Coronasluiting(en).

De locaties worden onderling in regio’s ingedeeld. Allereerst wordt personeel zonder vaste aanstelling (ZZP, freelancer) waarvan de lessen op hun vestiging wel blijven de wacht aangezegd, zodat personeel met een vaste aanstelling (die heb ik voor onbepaalde tijd) waarvan de lessen op de eigen vestiging verdwijnen op een andere locatie in de regio kunnen gaan / blijven werken.

Op zich slim, want zo biedt het bedrijf je een mogelijkheid om je werk te behouden en hoeven ze minder kosten voor ontslag te maken als het aanbod niet past (want dan is dat de eigen keuze van de werknemer). Dat maakt ontslag simpeler en goedkoper voor de werkgever. Bovendien zijn er ook altijd werknemers die op zo’n moment zelf al kiezen voor ontslag.

1,5 Jaar geleden bij de overname hebben wij nieuwe contracten gekregen. Hierbij stond dat de werknemer uitgewisseld kon worden tussen vestigingen, maar dat de standplaats de “eigen” vestiging is. Volgens mondelinge toelichting was de uitwisselbaarheid toegevoegd aan het artikel in de arbeidsovereenkomst in geval van ruzie tussen personeel, enz., maar zou personeel “nooit zomaar” naar tientallen kilometers verderop gestuurd worden. “Alles in redelijkheid”. Ik heb destijds aangegeven dat andere vestigingen voor mij qua reistijd niet haalbaar zijn naast mijn andere fulltime werk (dan moet ik in de spits naar een grote stad toe).

Wat zijn jullie tips en adviezen voor mij voor de komende tijd? Ik wacht uiteraard komende week eerst de reactie / het aanbod van mijn werkgever af. Wat zijn dingen waar ik op moet letten en die ik in de gaten moet houden? Wat zijn de rechten en plichten voor de werkgever, maar ook voor mij als werknemer in dit soort gevallen (maakt “Corona” nog iets uit in deze? Gelden er dan andere (soepelere) regels)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2021 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet in hoe corona hier enige invloed op heeft, anders dan de vraag of je het werk op dit moment (wegens lockdown enzo) wel uit kunt/mag voeren.

Een mondelinge afspraak is even sterk als Ă©Ă©ntje gedrukt op papier, maar als het op een conflict aan komt dan kan het een lastig verhaal worden als je er geen bewijs van hebt. Een audioopname van de afspraak (waar je zelf onderdeel van uitmaakte), een getuige (zoals dat het is medegedeeld aan meerdere collega's) of dat het misschien toch ergens in een mailtje of sms-je is medegedeeld maken dat je sterker staat wat betreft die afspraak.

Maar over redelijkheid en billijkheid kunnen veel mensen het eens worden. Dat er op papier staat dat je naar andere vestigingen kan worden gestuurd zonder dat er bij staat vermeld dat er wel een beetje rekening gehouden wordt met de situatie van de werknemer wil (in mijn ogen) niet gelijk zeggen dat ze je maar naar de andere kant van de wereld kunnen sturen, om maar wat extreems te noemen.

Een genoemde standplaats kan echter wel uitmaken voor de reistijd en reiskostenvergoeding. Moet je ineens een half uur verder rijden dan je standplaats acht ik die tijd als werktijd, en een eventuele kilometervergoeding als een zakelijke rit (mogelijk dat er een hogere vergoeding tegenover staat) ipv woon-werk verkeer.

Ik weet niet hoe het nu planningstechnisch gaat met een andere (full-time) baan, maar het lijkt mij dat je moeilijk ergens op tijd kunt zijn als je andere verplichtingen hebt. En ik neem dan ook weer aan dat de andere werkzaamheden bij de sportschoolketen ook bekend zijn.

De (sportschool)werkgever kan mijn inziens moeilijk van je verlangen dat je bij de andere baan maar een half uur eerder vertrekt of aankomt.

Maar ik zou zeggen, stel je zelf vooral flexibel op binnen de mogelijkheden die je zelf hebt. En 'nee' is ook een antwoord Smile.

Mogelijk dat wegens corona en de inmiddels weggestuurde tijdelijke en ZZP krachten de bezetting wat lager is, maar dat is niet jouw probleem.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BasHart



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2021 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verklaring is dat het programma dat geheel komt te vervallen niet aansluit op de behoefte van de leden (lessen waren echter goed bezocht door een vaste groep leden) en dat er door Corona gesneden moet worden in de kosten.

Een vreemde verklaring van de tegenvallende bezetting als je het mij vraagt, want sinds half maart vorig jaar zijn we of dicht geweest of mocht de les door niet meer dan 10 leden bezocht worden vanwege de Cortonamaatregelen. De tegenvallende bezetting moet dus plaats hebben gevonden vanaf medio 2019 (overname) tot maart 2020 (start Corona) en in die periode liepen de lessen goed.

Zoals je al aangaf heb ik 10 jaar terug voor deze vestiging gekozen vanwege de reistijd (slechts 4 km van huis). Ik heb naast dit werk nog gewoon een fulltime baan dus dat paste mooi bij elkaar qua reistijd- en afstand. Mijn lessen waren 's avonds als het verkeer overal vaststaat (randstad, spits) en daar had ik dan geen last van.

Het aanbod is behoud van mijn lessen, maar wel in het centrum van een grote stad 25 km verderop, waarvan 2 lessen in de ochtend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds