Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Als VS advocaat aan het werk in Nederland - aanpak?
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sarlie



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2012 13:15    Onderwerp: Als VS advocaat aan het werk in Nederland - aanpak? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een Nederlands staatsburger met verschillende Nederlandse universitaire diploma's, waaronder GEEN rechtengraad. Ik ben op een gegeven moment naar de VS verhuisd, heb daar rechten gestudeerd, en ben inmiddels een aantal jaar aan het werk als advocaat in Amerika. Ik heb nog geen concrete plannen om terug te keren naar Nederland, maar zie het wel als mogelijkheid in de toekomst en probeer daarom uit te zoeken hoe ik eventueel in Nederland als advocaat aan de slag zou kunnen. Ik ben op zoek naar wat advies.

Mijn Amerikaanse rechtengraad is uiteraard niet voldoende om toegelaten te worden tot de Nederlandse Orde. Voor zover ik kan zien, zijn de mogelijkheden als volgt:

1. Een bachelor en master halen, met civiel effect.

2. Een Angelsaksisch advocatenkantoor vinden dat Amerikaanse advocaten nodig heeft.

Optie 2 is misschien de gemakkelijkste weg, maar dit soort functies ligt in Nederland denk ik niet voor het oprapen. (Maar als ik daar geen gelijk in heb, hoor ik het graag!)

Optie 1 roept veel vragen op.
    Ik zou dit kunnen doen via de Open Universiteit (wellicht met wat vrijstellingen), maar worden afgestudeerden met een diploma van de OU met de nek aangekeken door gerenommeerde advocatenkantoren in vergelijking met afgestudeerden van 'gewone' universiteiten? (En zo ja, zou dit ook gelden voor iemand die al een buitenlands rechtendiploma heeft van een goed aangeschreven universiteit?)

    Zou het mogelijk zijn om aan het werk te gaan bij een Nederlands advocatenkantoor (als advocaat, maar nog niet toegelaten tot de Orde) tijdens het volgen van een Nederlandse rechtenopleiding?

    Moet een advocaat die al ervaring heeft (zij het in het buitenland) ook drie jaar als advocaat-stagiaire aan de slag, of zou het kunnen dat de stage in dat geval in kortere tijd kan worden afgerond?
Kortom: is er hier iemand die zoiets heeft gedaan, of die iemand kent die zoiets heeft gedaan? Advies is zeer welkom.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2012 21:35    Onderwerp: Re: Als VS advocaat aan het werk in Nederland - aanpak? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sarlie schreef:

Ik zou dit kunnen doen via de Open Universiteit (wellicht met wat vrijstellingen), maar worden afgestudeerden met een diploma van de OU met de nek aangekeken door gerenommeerde advocatenkantoren in vergelijking met afgestudeerden van 'gewone' universiteiten? (En zo ja, zou dit ook gelden voor iemand die al een buitenlands rechtendiploma heeft van een goed aangeschreven universiteit?)

OU alumni hebben over het algemeen meer op hun CV staan dan alleen een simpele rechtenstudie en krijgen daarom - verdiend - een andere benadering dan de net afgestudeerde jurist zonder verdere achtergrond.
Quote:

Zou het mogelijk zijn om aan het werk te gaan bij een Nederlands advocatenkantoor (als advocaat, maar nog niet toegelaten tot de Orde) tijdens het volgen van een Nederlandse rechtenopleiding?

Nee, je moet voldoen aan de wettelijke vereisten om advocaat te kunnen zijn. Uiteraard kun je wel als jurist werken bij een NL kantoor.
Quote:

Moet een advocaat die al ervaring heeft (zij het in het buitenland) ook drie jaar als advocaat-stagiaire aan de slag, of zou het kunnen dat de stage in dat geval in kortere tijd kan worden afgerond?Kortom: is er hier iemand die zoiets heeft gedaan, of die iemand kent die zoiets heeft gedaan? Advies is zeer welkom.

Er zijn faciliteiten waarin er compensatie plaatsvindt voor ervaring, maar verwacht er geen wonderen van. Ik zou inzetten op werken als Angelsaksisch advocaat / NL jurist bij een NL kantoor met Angelsaksische banden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sarlie



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 1:58    Onderwerp: Re: Als VS advocaat aan het werk in Nederland - aanpak? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met excuses voor de vertraging: bedankt voor dit antwoord!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een willekeurig groot corporate advocatenkantoor kan ook interesse hebben in je kennen en kunnen. Er zijn genoeg internationale handelskwesties die verdragrechtelijk worden afghandeld en/of bijvoorbeeld volgens US-recht of UK-recht verlopen. Je kunt je ook voorstellen, dat als de discussie loopt over een schip vol bananen dat rot aankomt in Rotterdam als doorvoerhaven voor het binnenland je sneller in het internationale recht zit en het Nederlandse recht op zichzelf wat minder interessant is.

Wat niet wegneemt dat het verstandig kan zijn om toch even in sneltreinvaart door de bachelor en master Nederlands recht heen te fietsen, zodat je in Nederland ook daadwerkelijk als advocaat kan optreden (ipv alleen als jurist, wat je carrièremogelijkheden wel beperkt). Daar heb je echt geen vier jaar voor nodig, zelfs niet als je daarnaast nog een baan of andere full-time bezigheid hebt. Ik spreek in deze uit ervaring als deeltijder, naast nog een stevige voltijd studie en het ondernemerschap.

In Utrecht kun je al meer dan een half jaar aan keuzevakken inbrengen in je bachelor (in mijn geval co-schappen Very Happy ) en in je master ook voor drie maanden. Daarnaast zul je ongetwijfeld ook nog in aanmerking komen voor vrijstellingen; in Utrecht krijg je op basis van een HBO-rechtenopleiding al (vrijwel) het hele eerste jaar vrijgesteld (of dat handig is is een tweede, maar het kan).

Verder vermoed ik dat je op zichzelf, al zou dat wel erg moeilijk worden zonder begrip van de Nederlandse wetgeving, je ook gewoon alleen een master kunt doen (mits toegelaten; 1 jaar) en daarbij ook je (bachelor) procesrechtvakken (kan in datzelfde jaar en op basis van je master inschrijving). Je hebt immers al een bachelor op zak. Een vak als Staatsrecht staat vrijwel op zichzelf, hetzelfde geldt voor een vak als (ik noem maar wat) gezondheidsrecht (komt nauwelijks een wettenbundel aan te pas), historische grondslagen van het recht (Romeins Recht, met nog wat Angelsaxische vergelijkingen). Met dit soort vakken ben je al over een half jaar van je master heen.

Je kunt natuurlijk verder ook voor privaat onderwijs gaan zoals aan de Grotius academie in Nijmegen. Die kunnen je in sneltreinvaart er doorheen walsen. Schijnt populair te zijn bij advocaten die bijvoorbeeld een procesrechtvak missen, maar prijzig, zeker in vergelijking met het wettelijk collegegeld dat je in NL zult betalen.

In ieder geval wat eerste gedachten. Er zijn dus meer opties dan je denkt.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sarlie



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn hartelijke dank, dr.dunno. Een paar zeer interessante ideeen, waar ik me verder in kan verdiepen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds