Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Agentschap bestuursorgaan?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
h0107



Leeftijd: 28
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 02 mei 2018 12:04    Onderwerp: Agentschap bestuursorgaan? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met onderstaande vraag. Het bestuursrecht is voor mij al een tijdje geleden en ik kom er niet helemaal uit:

Is een agentschap (bijv. de RVO of NVWA) een bestuursorgaan in de zin van art. 1:1 Awb? En is dat dan een A-orgaan of een B-orgaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: do 03 mei 2018 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 1:1, Awb

1 Onder bestuursorgaan wordt verstaan:
a. een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of
b. een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed.

2 De volgende organen, personen en colleges worden niet als bestuursorgaan aangemerkt:
a. de wetgevende macht;

b. de kamers en de verenigde vergadering der Staten-Generaal;

c. onafhankelijke, bij de wet ingestelde organen die met rechtspraak zijn belast, alsmede de Raad voor de rechtspraak en het College van afgevaardigden;

d. de Raad van State en zijn afdelingen;

e. de Algemene Rekenkamer;

f. de Nationale ombudsman en de substituut-ombudsmannen als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet Nationale ombudsman, en ombudsmannen en ombudscommissies als bedoeld in artikel 9:17, onderdeel b;

g. de voorzitters, leden, griffiers en secretarissen van de in de onderdelen b tot en met f bedoelde organen, de procureur-generaal, de plaatsvervangend procureur-generaal en de advocaten-generaal bij de Hoge Raad, de besturen van de in onderdeel c bedoelde organen alsmede de voorzitters van die besturen, alsmede de commissies uit het midden van de in de onderdelen b tot en met f bedoelde organen;

h. de commissie van toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en haar afdelingen, bedoeld in artikel 97 van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017;

i. de toetsingscommissie inzet bevoegdheden, bedoeld in artikel 32 van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017.

3 Een ingevolge het tweede lid uitgezonderd orgaan, persoon of college wordt wel als bestuursorgaan aangemerkt voor zover het orgaan, de persoon of het college besluiten neemt of handelingen verricht ten aanzien van een ambtenaar als bedoeld in artikel 1 van de Ambtenarenwet als zodanig, zijn nagelaten betrekkingen of zijn rechtverkrijgenden, met uitzondering van een voor het leven benoemde ambtenaar werkzaam bij de Raad van State en zijn afdelingen en de Algemene Rekenkamer.
4 De vermogensrechtelijke gevolgen van een handeling van een bestuursorgaan treffen de rechtspersoon waartoe het bestuursorgaan behoort.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
h0107



Leeftijd: 28
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 03 mei 2018 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Artikel 1:1, Awb

1 Onder bestuursorgaan wordt verstaan:
a. een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of
b. een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed.

2 De volgende organen, personen en colleges worden niet als bestuursorgaan aangemerkt:
a. de wetgevende macht;

b. de kamers en de verenigde vergadering der Staten-Generaal;

c. onafhankelijke, bij de wet ingestelde organen die met rechtspraak zijn belast, alsmede de Raad voor de rechtspraak en het College van afgevaardigden;

d. de Raad van State en zijn afdelingen;

e. de Algemene Rekenkamer;

f. de Nationale ombudsman en de substituut-ombudsmannen als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet Nationale ombudsman, en ombudsmannen en ombudscommissies als bedoeld in artikel 9:17, onderdeel b;

g. de voorzitters, leden, griffiers en secretarissen van de in de onderdelen b tot en met f bedoelde organen, de procureur-generaal, de plaatsvervangend procureur-generaal en de advocaten-generaal bij de Hoge Raad, de besturen van de in onderdeel c bedoelde organen alsmede de voorzitters van die besturen, alsmede de commissies uit het midden van de in de onderdelen b tot en met f bedoelde organen;

h. de commissie van toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en haar afdelingen, bedoeld in artikel 97 van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017;

i. de toetsingscommissie inzet bevoegdheden, bedoeld in artikel 32 van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017.

3 Een ingevolge het tweede lid uitgezonderd orgaan, persoon of college wordt wel als bestuursorgaan aangemerkt voor zover het orgaan, de persoon of het college besluiten neemt of handelingen verricht ten aanzien van een ambtenaar als bedoeld in artikel 1 van de Ambtenarenwet als zodanig, zijn nagelaten betrekkingen of zijn rechtverkrijgenden, met uitzondering van een voor het leven benoemde ambtenaar werkzaam bij de Raad van State en zijn afdelingen en de Algemene Rekenkamer.
4 De vermogensrechtelijke gevolgen van een handeling van een bestuursorgaan treffen de rechtspersoon waartoe het bestuursorgaan behoort.


Bedankt voor je reactie Paul! Ik heb natuurlijk art. 1:1 Awb doorgelezen en het is mij helaas nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik zal mijn vraag iets concreter uiteenzetten.

Allereerst is mijn vraag of een ZBO ondergeschikt is aan een minister?

Een ZBO valt onder de Rijksoverheid en verricht zelfstandig een bestuurstaak. Een ZBO is niet ondergeschikt aan een minister en hoeft dus geen verantwoording af te leggen aan ministers of parlement. Op de site van de Rijksoverheid staat dat ZBO's zelfstandig zijn, maar de minister wel zeggenschap heeft over een ZBO. Dit brengt mij in verwarring, omdat ik dacht dat ZBO's niet hiërarchisch ondergeschikt zijn aan de minister?

Mijn tweede vraag is of een agentschap is ondergeschikt aan een minister?

Een agentschap is een interne verzelfstandigd organisatie-onderdeel binnen een minsterie. De ministeriële verantwoordelijkheid en het budgetrecht van de TK zijn volledig van toepassing op agentschappen. Maar ondanks de zelfstandigheid die bijv. de NVWA heeft, blijft de ministeriële verantwoordelijkheid volledig gelden. Dus dat betekent dat de ministers verantwoording aan het parlement afleggen voor hun beleidsdaden. En dat dus de minister verantwoordelijk is voor de agentschappen binnen zijn ministerie.

De vraag die ik hierboven stelde was of de NVWA (agentschap) een bestuursorgaan is. Om deze vraag te beantwoorden heb ik gekeken naar de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) (vergelijking gemaakt).

Op de site van de Rijksoverheid lees ik dat DUO een agentschap is (voert diensten uit in opdracht van de minister van OCW). Daarnaast staat DUO niet in het ZBO-register. Maar op de site van www.parlement.com lees ik dat DUO een voorbeeld is van een ZBO (Link: https://www.parlement.com/id/vhctmgg6zwyl/regeling_van_een_zelfstandig).

Op grond van art. 2:1 BW dacht ik dat DUO een rechtspersoon is, die krachtens publiekrecht is ingesteld (art. 1:1 lid 1 Awb, dus a-orgaan). Dat er voor mij verwarring is over de vraag of DUO een agentschap of ZBO is, maakt voor de vraag of het (überhaupt) een bestuursorgaan is -denk ik- niet zo heel veel uit. Wel is hierdoor verwarring bij mij ontstaan over de vraag of de NVWA een ZBO is.

(Overigens denk ik dat de NVWA een bestuursorgaan is op grond van art. 1:1 Awb).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 03 mei 2018 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaat het je erom of je die instanties zelf kunt wobben, of vraag je je af of een bepaald besluit van zo'n instantie afkomstig is of van de verantwoordelijke minister?

Het antwoord op de laatste vraag zou je in de wet moeten kunnen terugvinden.

Het antwoord op de eerste vraag vind ik wat lastiger, maar doet er op zich niet zo veel toe (besluit de RVO niet zelf op je verzoek, dan zal de minister wel besluiten).

Op rechtspraak.nl vind je onder meer dat:

- de RVO onderdeel is van het bestuursorgaan de minister van Economische Zaken en Klimaat:
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:CBB:2016:452
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:CBB:2017:482

- de NVWA zelf een bestuursorgaan is:
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBROT:2016:5619
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:CBB:2017:188

- DUO weer een onderdeel is van het bestuursorgaan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap:
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBGEL:2015:3872
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2015:3289

Maar dit betekent vermoedelijk nog niet dat de RVO en DUO geen bestuursorganen zijn. De RVO wordt bijvoorbeeld hier en daar in de wet genoemd en dan zie ik niet goed in hoe zij geen "orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld" (in dit geval de Staat) kan zijn. Idem voor DUO. Maar een individueel besluit kan dan weer in mandaat van de minister zijn genomen (zoek uit wat de wettelijke basis voor het besluit is) en dan is het een besluit van die minister.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds