Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 22:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afnemen deeltijduren, legaal? (HELP!)
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Cellentano



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2005 22:49    Onderwerp: Afnemen deeltijduren, legaal? (HELP!) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hulp gevraagd !!!!!
Ik werk 7 uren per week in een winkel en nu wil de eigenaar zelf weer meer uren gaan werken omdat het financieel met hem niet echt goed gaat. Hij wil van de 7 uren die ik werk 3 uur afpakken en mij dus 4 uur laten werken per week. Er zijn nog 2 andere medewerkers in de winkel die ook 3 uren moeten inleveren (deze personen werken overigens rond de 18 uren per week en gaan straks 15 uur werken) Ik ben 10 jaar geleden begonnen bij deze baas met 24 uur per week en ben op mijn verzoek 4,5 jaar terug 7 uur gaan werken. 1 van de 2 collega's werkt er langer als ik maar de laatste collega is er pas 3 jaar terug komen werken.
Ik ben dan ook van mening dat mijn werkgever niet zonder meer kan verplichten dat ik minder moet gaan werken omdat de persoon die 7 jaar na mij gekomen is dezelfde hoeveelheid uren moet inleveren als ik.
In totaal wil de eigenaar dus 9 uur extra gaan werken waarbij ik bijna 50% moet inleveren en mijn andere 2 collega's dus een veel minder groot percentage.
Het is toch eerlijk dat ik mijn 7 uren kan behouden en deze laatste collega mijn uren minder moet werken dus in totaal 6 uur dus. Beide collega's zijn akkoord gegaan met het verzoek.
Wie kan mij vertellen of ik in mijn recht sta? Graag zou ik te weten komen waar dit beschreven staat in de wet.

Shocked [/b]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 24 nov 2005 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt een arbeidsovereenkomst voor 7 uur per week. Ik neem aan dat er in je contract of CAO niets geregeld is over een recht voor de werkgever om het aantal uren te verminderen. De werkgever kan niet zomaar tegen je wil zo'n overeenkomst veranderen. Je staat dus in je recht. (Zelfs als het wel in je contract geregeld is betwijfel ik of de werkgever zich daar zonder meer op kan beroepen.)

Aan de andere kant zijn er natuurlijk wel mogelijkheden voor de werkgever om iets aan de huidige situatie te veranderen teneinde faillisement te voorkomen. Om bedrijfseconomische redenen kan een werkgever bijvoorbeeld wel mensen ontslaan, maar gemakkelijk is dat niet. Ik denk dat er soortgelijke zwaarwichtige redenen nodig zijn om eenzijdig het aantal te werken uren te verminderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Cellentano



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 24 nov 2005 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben er 10 jaar terug komen werken en heb dan ook geen contract o.i.d. gekregen en mijn werkgever heeft aangegeven dat hij mij zomaar uren kan afnemen omdat ik minder dan 10 uur per week werk, dat staat ergens in de wet.
Uiteraard zal hij mijn uren mogen inpikken op grond van economisch belang maar mag hij dat ook doen als hij de laatst in dienst genomen collega niet eerst alle uren afpakt. Ik heb zoiets van; pak de uren die hij wil gaan werken maar eerst af van de laatst in dienst getreden werknemer.
Wie weet een artikel in de wet waar ik me op kan beroepen zodat mij geen onrecht aangedaan wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2005 3:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, kijk hier eens.

Quote:
Vermindering van het aantal uren: deeltijdontslag?

de C.W.I. geeft geen vergunning voor het wijzigen van het aantal arbeidsuren per week. De rechtsbetrekking wordt als ondeelbaar beschouwd en er kan daarom slechts een vergunning verleend worden om de gehele arbeidsverhouding te beëindigen. Theoretisch doet een deeltijdontslag zich daarom niet voor, hoewel dit resultaat in de praktijk wel wordt bereikt. Geeft de werkgever aan dat er wel plaats is voor de medewerker voor minder uren, dan verbindt de C.W.I. mogelijk de voorwaarden aan de vergunning, dat de medewerker na het ontslag weer in dienst wordt genomen voor minder uren en voor onbepaalde tijd. Het gaat derhalve om een vergunning met de voorwaarde om met de medewerker voor een bepaalt aantal uren een arbeidsovereenkomst aan te gaan. In beginsel kan er niet vanuit gegaan worden dat een vergunning met voorwaarde sneller wordt verleend, dan een vergunning zonder voorwaarde.

De hele pagina verwijst op verschillende plaatsen naar het Ontslagbesluit.
De procedure die je werkgever moet volgen is dus gewoon de ontslagprocedure. Over die "minder dan 10 uur per week"-regel van je werkgever is mij niets bekend. Misschien kan je werkgever je het wetsartikel aanwijzen...

Verder denk ik dat je gelijk hebt wat betreft de toepasselijkheid van het "first-in first-out" principe. Zie artikel 4:2 lid 1 Ontslagbesluit. Zie daarnaast ook artikel 4:3 en de toelichting: simpel gezegd (nou ja, zoals ik dit interpreteer) weigert de Regionaal Directeur toestemming als de totale vermindering van het aantal uren over meer personen wordt verdeeld dan noodzakelijk, tenzij de werkgever aannemlijk kan maken dat dit onvermijdelijk is. Die 9 uur die je baas zelf meer wil gaan werken moeten in beginsel dus van het aantal uren af van de collega die er pas 3 jaar terug is komen werken.

Dus voor zover ik kan zien heb je helemaal gelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2005 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor een deeltijdontslag is net zo goed als voor een normaal (geheel) ontslag toestemming van het CWI nodig, danwel een gedeeltelijke ontbinding via de kantonrechter. Wordt geen van beide wegen gevolgd, dan is het deelontslag niet rechtsgeldig.
De arbeidsovereenkomst voor 7 uur blijft dan gewoon bestaan. Dat deze arbeidsovereenkomst niet op papier staat maakt niets uit, aangezien uit loonspecificaties, urenroosters en eigen verklaring en die van werkgever en collega's duidelijk zal blijken dat er reeds lange tijd 7 uur gewerkt is.

Dit betekent dat je werkgever gewoon verplicht zal zijn je gehele salaris voor 7 uur te blijven betalen. Je doet er wel goed aan hem schriftelijk te wijzen op de ongeldigheid van het deelontslag, aanspraak te maken op loondoorbetaling en aan te geven dat je je beschikbaar blijft houden voor de volledige 7 uur.

Als het financieel echt slecht gaat, dan kun je natuurlijk onderhandelen over minder uren gaan werken. De insteek van de werkgever, dat hij zonder meer bevoegd zou zijn om uren te verminderen, is onjuist. Jij hebt juist alle kaarten in handen. Als jij niet akkoord gaat met een vermindering van uren, moet de werkgever eerst langs de kantonrechter of het CWI.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds