Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 8:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aansprakelijkheid verhoging tuin door vorige bewoner?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
enkidoe



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2010 20:52    Onderwerp: Aansprakelijkheid verhoging tuin door vorige bewoner? Reageer met quote Naar onder Naar boven

wij hebben 8 jaar geleden ee huis gekocht. Een van de vorige bewoners heeft- zonder vergunning- een verhoging van de tuin gedaan. Onbekend wanneer dit was; kan 10 jaar geleden zijn, maar ook 20 of 30 jaar. Een buurman heeft 6 jaar geleden vocht gekregen aan de muur van zijn huis welke ligt aan de verhoogde kant van de tuin. Hij heeft ons nu gedaagd aangezien wij nu in het huis wonen.

Mijn vraag nu, hoe kunnen wij aansprakelijk zijn voor iets waarvan wij niet op de hoogte waren en wat uitgevoerd is toen wij nog niet in het huis woonden. Kan iemand mij vertellen of er europees iets geregeld is waardoor wij deze claim kunnen afwijzen en de buurman kunnen doorverwijzen naar de vorige bewoner(of wie de aanpassing da ook gedaan heeft)??

dank voor de reactie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2010 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Enig idee aan welke rechtsgrond voor de claim de buurman denkt?

Wat voor vergunning ontbreekt er? Geen bouwvergunning, lijkt mij.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
enkidoe



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: za 29 mei 2010 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wat betreft de claim; dee is omdat wij de huidige eigenaren van het pand zijn. Er blijkt verder geen vergunning aangevraagd te zijn voor het ophogen van de grond.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 29 mei 2010 7:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

enkidoe schreef:
wat betreft de claim; dee is omdat wij de huidige eigenaren van het pand zijn. Er blijkt verder geen vergunning aangevraagd te zijn voor het ophogen van de grond.

Ik vermoed dat de grond het verbod op afwatering op andermans grond. Daarvoor bent u aansprakelijk en verhaal op de verkoper lijkt mij niet haalbaar, omdat dit kwalijk als een verborgen gebrek aangemerkt kan worden
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2010 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat laatste lijkt me nog de vraag. Je zou er als koper wellicht vanuit mogen gaan dat de verkoper bij de verhoging rekening heeft gehouden met de afwatering en eventuele overlast voor de buren.

Hoeveel hoger is de tuin komen te liggen?

Interessanter: wanneer is de schade ontstaan en waarom wordt er nu pas geclaimd? De situatie bestaat kennelijk zeker 8 jaar en mogelijk veel langer. De schade is pas later ontdekt, maar nog altijd 6 jaar geleden en wordt nu pas gemeld?

- wellicht was er veel minder schade als het direct gemeld was?
- is de schade wel te wijten aan de ophoging?
- heb je een aansprakelijkheidsverzekering (mogelijk via je woonhuisverzekering)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
enkidoe



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2010 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens een expert is de schade te wijten aan de ophoging. maar waar het mij eigenlijk om gaat is dat ik nu alles over mij heen krijg. Wij hebben dus de rechtzaak tegen ons met alle vervelende problemen daarbij. Wij worden aansprakelijk gesteld. Ik zoek gewoon een manier om de rechter zo ver te krijgen dat hij de zaak terug stuurt en dat hij aangeeft dat de eiser bij de vorige eigenaar moet zijn. Wij zitten nu namelijk met de stres en de virtuele kosten. ik begrijp dat de buurman een probleem heeft, maar ik begrijp niet dat wij daar ook het slachtoffer van worden. met een beetje pech moeten wij alles vergoeden plus dan ook nog eens de tuin aanpassen(ongeveer 1.20 meter verhoogd) terwijl wij niets aangepast hebben en ook gewoon neit op de hoogte waren van de verhoging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 467


BerichtGeplaatst: di 01 jun 2010 10:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de schade al 6 jaar geleden is ontdekt en pas nu wordt gemeld, is de schade misschien in de laatste jaren groter geworden. Dat gedeelte van de schade komt voor rekening van de buurman, omdat hij de schade had kunnen en moeten beperken door deze te melden, zodat je iets aan het afwateringsprobleem kon doen.

Het is sowieso verstandig om zo snel mogelijk de afwatering goed te regelen, zodat de buurman er geen schade meer van kan ondervinden.

Wat de vergunning betreft: dat lijkt me een aanlegvergunning, maar een vergunningplicht voor ophogen van de grond komt volgens mij (bijna) alleen voor als het gaat om een gebied met bijzondere archeologische of landschappelijke waarde. Zo op het eerste gezicht (zonder de inhoud van het bestemmingsplan te kennen, dus met enige reserve) lijkt me het gebrek aan vergunning niet het grootste probleem.
_________________
È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds