Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 13:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aanpassing telefoonabonnement (FUP bij EU-roaming)
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
GvanEme



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 14 jun 2017 19:10    Onderwerp: Aanpassing telefoonabonnement (FUP bij EU-roaming) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag kreeg ik per SMS de mededeling dat op mijn abonnement vanaf morgen een fair use policy (FUP) zal gelden. De FUP stelt dat wanneer ik over een periode van 4 maanden mijn abonnement meer in het buitenland gebruik dan in Nederland, ik speciale roaming tarieven betaal (meer info).

Het abonnement waar ik gebruik van maak is een zogenaamd 'red super europa' abonnement bij vodafone. Dit abonnement laat de gebruiker zijn bundel op dezelfde wijze in de EU gebruiken als in Nederland. In dit abonnement was er dus geen enkele sprake van roamingskosten binnen de EU. Het abonnement is in december 2016 afgesloten en heeft een minimale looptijd van 2 jaar. Voor het gebruik in het buitenland bestonden geen speciale limieten of fair use policies. Dit hebben meerdere medewerkers bevestigd en ook in de voorwaarden worden dergelijke limieten niet genoemd. Dit is voor mij persoonlijk van belang gezien ik het overgrote deel van mijn tijd in het buitenland door breng.

Ik heb op meerdere plekken gelezen dat wanneer een telecomprovider een abonnement op negatieve manier wijzigt en wanneer deze wijziging niet gedwongen is door wijziging van de wet, de klant kosteloos het contract mag opzeggen. Ten eerste ben ik benieuwd in hoeverre deze informatie juist is. Ten tweede vraag ik me af of als dit juist is, vodafone zich kan beroepen op de wetswijziging rond roaming kosten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 15 jun 2017 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet je zeker dat Vodafone die FUP ook op jouw abonnement gaat toepassen? Dat zou wel bijzonder ondoordacht zijn (maar ja, het gaat om een telecomprovider).

Vodafone is hoe dan ook niet wettelijk verplicht om een FUP toe te passen, dus je kunt opzeggen. (En Vodafone had je daar vermoedelijk ook tijdig op moeten wijzen. Het is de vraag of Vodafone de FUP nu kan afdwingen.)

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/roaming
Quote:
If a person has unlimited calls and SMS, he/she will get unlimited calls and SMS when roaming in the EU. However if a person has unlimited mobile data or very cheap mobile data at home, his operator may apply a safeguard (fair use) limit on data use while roaming. If so, the operator will have to inform the customer in advance about such a limit and alert them when they reach this limit.

Het gaat volgens de Commissie dus alleen om data. De Vodafone FUP miskent dat, want rekent bij overschrijding een toeslag per belminuut en per sms. (De considerans van de Uitvoeringsverordening lijkt het standpunt van de Commissie te bevestigen. De artikelen van de Uitvoeringsverordening lijken op dit punt wat minder duidelijk.)

Hoe dan ook, de truc is dus om in NL via je abonnement continue youtube te kijken. Dan is je Nederlandse verbruik gegarandeerd hoger dan je normale verbruik in het buitenland en zit je goed...
Vodafone schreef:
Als je in een periode van vier maanden méér tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland én meer verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland, is er sprake van onredelijk verbruik.


De FUP is er om misbruik te voorkomen. Ik vraag me af of er wel sprake kan zijn van "misbruik" als jij in NL woont maar voor je werk toevallig heel vaak in andere EU landen bent.
UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2016/2286 VAN DE COMMISSIE
Quote:
Overwegend binnenlands verbruik of overwegende aanwezigheid in het binnenland van de roamingklant tijdens de gedefinieerde observatieperiode wordt beschouwd als bewijs van gebruik van gereguleerde retailroamingdiensten dat geen misbruik noch afwijkend gebruik is.

Dus méér binnenlandse aanwezigheid gedurende 4 maanden is bewijs van "normaal" gebruik. En ook méér binnenlands gebruiik gedurende 4 maanden is bewijs van "normaal" gebruik. Maar dit kun je niet omdraaien: bij méér buitenlandse aanwezigheid en méér buitenlands gebruik is de vraag open of er sprake is van misbruik.
Quote:
Als onderdeel van het beleid inzake redelijk gebruik stelt de roamingaanbieder transparante, eenvoudige en efficiënte procedures vast voor de afhandeling van klachten van klanten in verband met de toepassing van het beleid inzake redelijk gebruik. (...) In het kader van dergelijke procedures inzake klachten en geschillenbeslechting heeft de roamingklant naar aanleiding van een waarschuwing overeenkomstig lid 3, eerste alinea, het recht bewijzen te verstrekken die aantonen dat hij gereguleerde roamingretaildiensten niet gebruikt voor andere doeleinden dan periodieke reizen.

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe dit moet worden begrepen, maar het lijkt mij te verdedigen dat de toeslag moet worden terugbetaald als de klant kan bewijzen dat er geen sprake is van misbruik of van gebruik "voor andere doeleinden dan periodieke reizen".
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds