Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 24 apr 2024 4:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

30 jaar
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 0:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vi is automatisch geworden omdat er zo'n groot cellentekort is!! Heeft dus eigenlijk niks met strafrecht of recht in het algemeen te maken.

@Michele: Ik vraag me alleen af hoe jij aan het idee komt dat rechters niet weten hoe lang iemand in de praktijk moet zitten en ze dus maar wat meer doen....? De vi is gewoon wettelijk bepaald en elke rechter weet dus precies hoe lang iemand moet zitten. Verder vraag ik me ook af hoe je aan de conclusie komt dat ze dan maar wat meer doen want dat is volgens mij nergens op gebaseerd......

Als je de vi niet automatisch stelt raakt dat inderdaad alle gedetineerden dat is waar en aangezien er nog steeds een enorm cellentekort is vraag ik me af of dat wel mogelijk is, dan vind ik de tweede optie van 20 naar 30 jaar gaan nog steeds een goed plan.
Je kan dan natuurlijk altijd aankomen met dat het volk om hogere straffen roept en dat de Kamer daarom maar met zulke voorstellen komt maar juridisch gezien vind ik het ook best een punt. Want zoals ik al zei, het gat tussen 13 jaar en levenslang is gewoon te groot. Je hebt soms van die grensgevallen waarbij misschien niet meerdere mensen zijn vermoord ( meestal wel het criterium voor echt levenslang) maar dat de daad op zich toch zeer ernstig en schokkend is en er zou dan juridisch gezien gewoon iets meer ruimte komen tussen óf 'maar' 13 jaar of 'wel' je hele leven lang. Hierbij speelt de vergelding voor de nabestaanden en ook wel zeker voor de samenleving ook een belangrijke rol in...
Dus wat mij betreft doen..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben geen voorstander 30 jaar vrijheidsontneming. Ik vraag mij af of de maatschappij er wel bij gediend is dat je mensen 20 jaar of langer, als bij de volgende roep om zwaardere straffen vi helemaal wordt afgeschaft, opsluit. Ik denk dat het straffende effect van een onvoorwaardelijke vrijheidstraf bij 15 jaar al bereikt is.
Ik ben wel een voorstander van het afschaffen van automatische vi. Alleen gedetineerde die zich werkelijk in het gevang goed hebben gedragen zouden in aanmerking moeten komen.

Laat Donner en Remkes eens wat doen aan de pakkans van criminelen, daar is de samenleving meer bij gediend naar mijn mening.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sowieso veranderd het gedrag van mensen als de pakkans hoger is. Straffen verhogen is vaak niet afschrikwekkend genoeg, de pakkans verhogen is dat wel. Daar is zelfs een economisch model van gemaakt, ik ga dus met je argument mee mr Crowley.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel mooi opgeschreven van Mr Crowley, alleen ik voorzie een probleem.....
Wanneer de automatische vi is ingesteld vanwege het cellentekort, en dat nog steeds niet is opgelost, en men de pakkans voor criminelen gaat verhogen, tegelijkertijd met het afschaffen van de vi, krijg je volgens mij logistieke problemen, want er komt van 2 kanten druk te staan op de penintiaire inrichtingen. De instroom is er hoger, de doorstroom minder en de uitstroom tijdelijk kleiner. De capaciteit is daarbij redelijk maximaal op dit moment, waar laat je je gedetineerden dan???
In theorie heel mooi bedacht, maar in praktijk dus niet echt handig....
Eerst maar eens cellen bijbouwen, en daarna de VI afschaffen. Dan zien we daarna wel of die 30 jaar er nog tussenpast.
Per stap de zaak bekijken!
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat geldt met betrekking tot de 30 jaar ook Juul!! Als je mensen langer laat zitten, is die cel langer bevolkt en kunnen er dus minder mensen in de cel!

Dus eigenlijk zou je het probleem bij de wortel moeten pakken. Zorg dat het cellentekort minder wordt. Dat kan je doen door óf meer cellen te bouwen óf meer gedetineerden in één cel te stoppen....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben niet tegen vi, maar tegen het automatisme.

Wat betreft het cellentekort kom ik terug bij wat ik in de thread over softdrugs heb gezegd: legaliseer drugsgebruik. Een groot deel van de Nederlandse gevangenissen wordt bevolkt door drugscriminelen. Zodoende komt er meer ruimte voor andere criminelen.
Op korte termijn biedt wellicht meer mensen op een cel, al zitten hier ook problemen aan vast. Zoals goed geschoold personeel en goed ingerichte gevangenissen.

De pakkans is bij de afweging van een crimineel om een misdrijf te plegen belangrijker dan de eventuele gevangenisstraf. Hier gaat naar mijn mening een betere preventieve werking van uit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
@Michele: Ik vraag me alleen af hoe jij aan het idee komt dat rechters niet weten hoe lang iemand in de praktijk moet zitten en ze dus maar wat meer doen....? De vi is gewoon wettelijk bepaald en elke rechter weet dus precies hoe lang iemand moet zitten. Verder vraag ik me ook af hoe je aan de conclusie komt dat ze dan maar wat meer doen want dat is volgens mij nergens op gebaseerd......


Dat is gebaseerd op een uitgebreid interview/beschouwing in de NRC een aantal maanden geleden, over de strafmaat en de visie van rechters daarop. Dit was een uitspraak van een rechter zelf, dat zij en veel van haar collega's door allerlei regelingen nog nauwelijks besef hadden van wat de daadwerkelijk uit te zitten straf is. Plus dat ze er daarom maar 'wat extra' bij doen voor de zekerheid.
Dit klinkt erg cru ik weet het, het was ook genuanceerder maar hier kwam het wel op neer!
Verder weet ik het ook niet, waar die regelingen dan uit zouden moeten bestaan en wat er precies onduidelijk is. Volgens mij is de VI-regel 1/3 van de straf, maar dat weet ik niet zeker. Kan ook zijn dat die 1/3 ergens anders voor geldt.
Maar dat is dus waar ik het vandaan haal.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Linde

Linde

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 373


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 12:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik me afvraag: als je de VI nu gaat afschaffen, kan dat wel met terugwerkende kracht? Want het lijkt mij dat rechters er tegenwoordig rekening meehouden dat de gevangenen in de praktijk maar 2/3 van hun staf uitzitten, en daarom een hogere straf opleggen, zodat de tijd dat ze daadwerkelijk zitten nog enigsinds overeenkomt met wat oorspronkelijk de bedoeling was... Maar als je dan ineens VI gaat afschaffen, moeten die gevangenen ineens langer zitten dan beoogd was...

Ik denk trouwens dat de oplossing voor het cellentekort (onder andere) gezocht moet worden bij de reclassering, dus: niet meer bezuinigen op reclassering, maar er juist een speerpunt van maken. Een docent van ons vertelde dat een hele afdeling van de reclassering evenveel kost als 5 cellen... En toch wort er bezuinigd op die reclassering. Lijkt mij de omgekeerde wereld.
_________________
Pluk de dag!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Linde: Dit werkt niet met terugwerkende kracht op grond van het legaliteitsbeginsel van art 1 van zowel Strafrecht als Strafvordering. Daarnaast zijn er ook de klassieke regels van Feuerbach die het verbieden dat een wet zodanig wordt aangepast dat iemand zwaarder gestraft kan worden. Deze regels zijn in onze wet opgenomen. Als de VI afgeschaft zal worden dan zullen rechters lagere straffen opleggen aan gepleegde daden voor de afschaffing. Mensen die hun daad begaan na de afschaffing zitten wel met de gebakken peren, maar die kennen dan inmiddels de wet. Volgt ook weer uit legaliteitsbeginsel.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 08 jun 2004 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Michele: Oh oke dat is dan duidelijk. Vind het een erg rare uitspraak maar goed rechters zijn ook maar mensen natuurlijk! Het klopt alleen dus niet dat ze het niet weten want het is heel simpel, boven 1 jaar straf is 1/3 er vanf en onder 1 jaar is de helft ervan af...

Verder ben ik zelf de eerste die zegt dat hogere straffen niet preventief werken dat is bekend, maar het gaat niet alleen om preventie bij een gevangenisstraf ook om vergelding!! En over dat punt heb ik het dus.
Verder zal het een groter cellentekort opleveren door de vi niet automatisch te stellen dan door 30 jaar in te voeren want niet iedereen krijgt natuurlijk 30 jaar, dit zullen uitzonderlijke gevallen zijn. En als je de autom. vi afschaft dan betreft dat iedereen natuurlijk dus een nog veel groter tekort.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2004 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Eva: Ja het is inderdaad heel maf. Misschien herinner ik het me niet goed want het was ergens in september ofzo dat dit artikel gepubliceerd werd, en toen was ik nog niet zo 'into' strafrecht als nu... Cool

@ everybody: BTW, ik vind het capaciteitsprobleem als cellentekort e.d. eigenlijk geen argument om tegen een principiele beslissing als deze te zijn. Het is natuurlijk wel de praktijk, het zou niet handig zijn die te negeren. Maar men kan er m.i. beter eerst goed over nadenken of deze wetswijziging nu wel of niet wenselijk is, en zich aan de hand van die beslissing over de praktische problemen buigen.
Cellentekort is nu ook al een probleem dus het kan sowieso geen kwaad als ze daar eens wat aan gaan doen.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2004 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zei ook niet dat het cellentekort een reden is om princippieel tegen 30 jaar danwel afschaffing van de VI te zijn, maar ik zeg dat het wel een factor is waar je wel degelijk rekening mee moet houden. Verder vind ik dat je je met 30 jaar op een hellend vlak gaat begeven. Nu is het zo dat mensen alleen in uitzonderlijke gevallen 30 jaar zullen krijgen, maar ik denk dat dat in de loop van tijd zal veranderen. Als 30 jaar nu er doorheen komt, denk ik dat we over een jaar of 40 weer aan het bakkeleien zijn of het niet 40 jaar moet worden.....
Verder ben ik het redelijk eens met MR Crowley, wat betreft zijn standpunt over legalisatie van drugsgebruik/-bezit. NIet dat zomaar alle koeriers vrijgelaten moeten worden, die moeten namelijk al gepakt worden alvorens ze in Nederland met hun 'bagage' aankomen.
Verder zullen er inderdaad cellen moeten worden bijgebouwd, en ben ik voor de afschaffing van de automatische VI. Helaas kan die afschaffing niet met terugwerkende kracht, maar het zij zo, dan hebben we een overgangsperiode.
De afschaffing van de automatische VI brengt namelijk ook met zich mee dat je kunt bepalen wat goed gedrag is. En goed gedrag kan met de tijd meegaan. Het maakt het begrip niet tijdsbepaald. Goed gedrag nu kan over 30 jaar niet meer als goed gedrag worden beschouwd bijvoorbeeld. Wat dat betreft ben ik voor de afschaffing van de automatische VI, en dat geldt dan voor alle gedetineerden. LIjkt me ook wel zo eerlijk, ze hebben namelijk allemaal dingen fout gedaan, en dan moet je niet ineens de zwaarste groep extra hard gaan straffen zonder rekening te houden met de rest...
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2004 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat als je nu denkt over 30 jaar dat er binnen no time weer over 40 jaar wordt gedacht en zo verder. Je kan gewoon heel duidelijk een grens stellen bijvoorbeeld in dit geval 30 jaar. 20 jaar is immers ook al jarenlang de maximume straf voor tijdelijk levenslang geweest en daar bleef het bij.
Ik vind afschaffing van de automatische vi ook een goed plan alleen moet je ook naar de uitvoerbaarheid kijken en dan zal er dus zoals gezegd eerst iets gedaan moeten worden aan het cellentekort, wat mij betreft kunnen ze inderdaad beginnen bij de drugscriminaliteit...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2004 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het maar een zwaktebod om strafbare feiten dan maar te legaliseren. Ik denk sowieso dat dat in Europa niet geaccepteerd wordt. Donner heeft vandaag gezegd meer naar alternatieve methodes te kijken zoals huisarrest en sobere regimes (die containers denk ik) en daar zie ik ook meer heil in. Overigens vind ik dat je praktische bezwaren wel mee moet laten spelen of je naar 30 jaar wil gaan, als je de straffen toch niet kan opleggen moet je de wetten er ook niet voor maken. Ik dacht toch echt dat we van de regeltjes af wilden. Meer werk, minder regels... Twisted Evil
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2004 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het inderdaad wel met BG eens. Het feit dat er momenteel een cellentekort is en er dus teveel gedetineerden zijn, is niet de juiste reden om een strafbaar feit als niet meer strafbaar te gaan bestempelen.
Ik begrijp dat jullie ook nog wel andere redenen hebben om te pleiten voor het legaliseren voor drugs, maar dat is niet iets wat in het verband met het cellentekort zou moeten staan.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds