Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 8:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

30 jaar
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: do 22 jan 2004 21:40    Onderwerp: 30 jaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag heeft een kamermeerderheid zich achter het voorstel van Donner geschaard om een tussenweg te creeeren namelijk 30 jaar gevangenisstraf. Op voorstel van het CDA. Dit moet komen tussen de 20 jaar en levenslang.

Dit alles naar aanleiding van de veroordeling van V/d G. tot 18 jaar.

Moderatie: samenvoeging van twee onderwerpen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2004 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me af of dat echt veel zin heeft. Rechters zijn voor zover ik weet niet vaak geneigd de maximumstraf op te leggen die voor een delict staat. Dit lijkt meer op een opportunistische wetswijziging: het volk roept om zwaardere straffen en dus maken we dat mogelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2004 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het was dan vooral de mogelijkheid om mensen daadwerkelijk 20 jaar te laten zitten (30 minus automatische aftrek van de straf geeft 20 jaar) en bij een gruwelijke moord is dat misschien wel te begrijpen.

Ik vraag me inderdaad ook af, of we ons niet teveel laten leiden door sentiment.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: za 24 jan 2004 3:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Liever dat het vanaf nu af aan (technisch) mogelijk is dan dat we over 5 jaar (ik hoop het niet) een tweede moordenaar als Volkert van der Graaf krijgen en we nog steeds maar maximaal 13 jaar een een beetje kunnen geven.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...


Laatst aangepast door Kafka op zo 25 jan 2004 18:55, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me voorstellen dat 13 jaar cel onbevredigend is in sommige gevallen. Zeker als een naaste slachtoffer is geworden van een misdrijf. Maar laten we ons wel beseffen over welk tijdsbestek we het hebben. DERTIEN JAAR is een erg lange tijd.
Ik wil hiermee geen stelling nemen in de discussie over langere straffen, voor of tegen. Het is alleen ter nuancering omdat ik zelf ook vaak commentaar hoor op straffen, waarbij ik de indruk krijg dat mensen wel eens uit het oog verliezen over hoeveel tijd ze het hebben: jaren uit iemands leven.
Als we discussieren over de vraag of het aantal jaar cel wel in overeenstemming is met het misdrijf, moeten we niet alleen letten op emotionele beinvloeding maar ook op de werkelijke betekenis van een gevangenisstraf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt helemaal.
Het is alleen een groot verschil tussen iemand een maximale tijdelijke straf van 20 jaar geven of levenslang.
En ja levenslang betekend tot je sterft.
Dus een verlenging van de maximale tijdelijke straf to 30 jaar sta ik in principe niet negatief tegenover.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar zit wat in. Voor jongere misdadigers is er inderdaad een groot verschil tussen levenslang of 20 jaar.
Dan rest nog de vraag: willen we wel een tijdelijke strafmax van 30 jaar? Vinden we 20 jaar in principe voldoende als maximum voor tijdelijke vrijheidsstraf, en houden we levenslang gereserveerd voor die gevallen die echt verschrikkelijk zijn? Of willen we dat verschil overbruggen door het maximum te verhogen naar 30 jaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja kijk naar Volkert van der G.
Die wordt nu al bedreigd met de dood.
En ik wil natuurlijk geen doemdenker zijn, maar ik denk dat hij beter met het eerste het beste vliegtuig naar Verweggistan kan vertrekken na vrij te komen want hier in Nederland heeft hij geen leven meer.
En ben zelf faliekant tegen eigenrichting, maar als "het volk" een straf te laag vindt zal zoiets wel gebeuren.
Dan liever inspelen op het sentiment van het moment.
Want er is niks op tegen om een zwaardere max. vrijheidsstraf te hebben.
Nog steeds wordt door een rechter bepaalt of dat hij of zij een gevangenis straf op zijn plaats vind.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom er is gekozen voor 30 jaar en niet 25 of 40 jaar. Is daar een reden voor, want als het is dat 30 jaar in principe zou neerkomen op 20 jaar (1/3e aftrek van de straf wegens goed gedrag) krijgen we dan niet over een aantal jaar dezelfde discussie over 30 jaar en dat 30 jaar niet echt 30 jaar is? Zijn we dan niet bezig in een vicieuze cirkel om de straffen te verhogen? Misschien kijk ik dan te ver in de toekomst, maar ik was gewoon benieuwd.
Liefs Juul xx
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2004 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ver in de toekomst kijken is een gewoonte die sommige politici zich best zouden mogen aanleren... Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2004 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien moet die ambtenaar die vroeger over de vervroegde invrijheidsstelling ging weer aangenomen worden...

Ik verwijs nogmaals naar AA januari 2004
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 1:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mtewes schreef:
Ver in de toekomst kijken is een gewoonte die sommige politici zich best zouden mogen aanleren... Wink


Inderdaad.
En BG ik denk niet dat juul de AA leest
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 2:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, ik lees het niet, wat is het trouwens? Ben nl geen rechtenstudent, maar krijg in mijn opleiding wel gezondheidsrecht. Zie daarom ook mijn stelling bij Pro/contra. Maar ik vind het maatschappelijke aspect van rechten wel leuk en probeer daarom ook zo goed mogelijk mee te discussieren.
Misschien kun je me inlichten over wat er in de betreffende AA staat?
LIefs Juul xx
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 4:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AA is ars Aequi een juridisch studentenblad.
Erg interessant maar eigenlijk alleen maar als je rechten studeert.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mag ik die van jou eens lezen, wie weet vind ik het ook wel interessant???
Liefs Juul xx
Ps of die van iemand anders natuurlijk
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds