Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

17 en 18 EVRM
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Oene



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 48


BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010 20:58    Onderwerp: 17 en 18 EVRM Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kom er niet helemaal uit als ik 17 en 18 EVRM bekijk.

In mijn zaak waarin ik me beroep op 8 en 10 EVRM blijkt dat het tweede lid aangewend wordt en met name de rechten van anderen zijn daarin van toepassing volgens het verweerschrift en wordt omschreven als onevenredig bezwarend.

Nou heb ik veel moeite met dit onevenredig bezwarend omdat uit jurisprudentie blijkt dat, indien er sprake is van onevenredig bezwarend voor omwonenden, mijn bouwwerk geen vergunning krijgt.

Echter kan ik nergens een goede motivatie vinden voor dit aangedragen 'onevenredig bezwarend'.

Om de rechten in zowel lid 1 van 8 als 10 EVRM in te willen perken, zal men dit mijns inziens zeer goed dienen te motiveren !?

Kan men er vanuit gaan dat er een wetsartikel aan ten grondslag dient te liggen om lid 1 van 8 en 10 EVRM in te mogen perken ?

En in hoeverre zijn 17 en 18 EVRM hierin tot hulp ?
Onevenredig bezwarend noemen zonder motivatie is volgens mij strijdig met het gestelde in zowel 17 als 18 EVRM.

"Het doel waarvoor zij zijn gegeven" zijn dus de rechten van anderen en die behoren dan volgens mij ook daadwerkelijk als 'Recht' te zijn vastgelegd in de Wet ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 0:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 8 lid 2 en art. 10 lid 2 EVRM eisen dat een beperking van art. 8 lid 1 en art. 10 lid 1 EVRM een wettelijke basis heeft. Maar in jouw geval is die er ook, want er wordt op basis van de wet geweigerd.

Aan art. 17 EVRM heb je niets. Jij beroept je immers op het EVRM, en art. 17 EVRM kan dan slechts tegen je werking. (Daar kan slechts in zeer uitzonderlijke gevallen sprake van zijn, verder niet interessant voor jouw sitautie.)

Wat betreft art. 18 EVRM, nee dat "doel waarvoor zij zijn gegeven" hoeft niet in de wet te zijn vastgelegd. Het gaat om de vraag of het enigszins geloofwaardig is dat een beperking wordt ingeroepen voor het doel waarvoor zij is gegeven. Het aantal zaken bij het EHRM waarin art. 18 EVRM een beslissende rol heeft gespeeld lijkt mij bijzonder klein, als het niet nul is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Oene



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 48


BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2010 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Bona Fides !!!
Hier kan ik wat mee Smile
Vooral het " eisen dat een beperking van art. 8 lid 1 en art. 10 lid 1 EVRM een wettelijke basis heeft. " kon wel eens de sleutelrol gaan spelen !

Nogmaals bedankt en groeten
Oene
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2010 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die wettelijke basis is bij jou de Woningwet en de daarop gebaseerde regelgeving.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prawo



Leeftijd: 70
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 102


BerichtGeplaatst: do 15 jul 2010 1:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij art. 8 lid 2 gaat het in deze zaak zozeer om de wettelijke basis (dat zit in Nederland meestal wel goed) maar om de vraag of het "in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen" een inbreuk te maken op jouw eigendomsrecht (nl. te bouwen of verbouwen).

Mij lijkt dat je beargumenteerd moet aangeven dat zulks hier niet het geval is.
Heeft de wederpartij duidelijk gemaakt welke rechten en vrijheden van anderen precies in het geding zijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Oene



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 48


BerichtGeplaatst: do 05 aug 2010 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Prawo

Bedankt voor je reaktie en mijn 'late' antwoord.
Nee de rechten en vrijheden van anderen zijn
ondergebracht in het toverwoord 'onevenredig bezwarend
voor omwonenden'.

Goed dat je het hier nog even duidelijk stelt, want ik heb de indruk dat men nogal 'eenvoudig' lid 2 in zet onder mom van mooie bewoordingen, maar ik blijf erbij dat wederpartij met gemotiveerde 'rechten' op de proppen moet komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds