Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 17 apr 2024 1:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Functie omschrijving extra uur/30 min werken onbetaald ??
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mariov123



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2022 15:11    Onderwerp: Functie omschrijving extra uur/30 min werken onbetaald ?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo rechten forum.

In mijn functie omschrijving (ploegchef) staat dat ik dagelijks 30 min voor ploegwissel aanwezig moet zijn voor de ploeg overdracht.
En dat ik zondags eens in de 3 weken een uur eerder aanwezig moet zijn voor het opstarten van de machines etc (3 ploegen omgeving).
Alles onder de noemer dit hoort bij de functie (onbetaald).

Gemiddeld komt dit neer op zo`n 21 dagen 30 min en 1 of 2 zondagen van 1 uur per maand.
Tussen de 11 a 12 uur per maand onbetaald werken.
Mijn betaalde uren zijn 38 uur per week.

Ik heb de functie omschrijving wel getekend maar alleen voor gezien.
Kan en mag dit zomaar ???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 13 mei 2022 20:53    Onderwerp: Re: Functie omschrijving extra uur/30 min werken onbetaald ?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

mariov123 schreef:
In mijn functie omschrijving (ploegchef) staat dat ik dagelijks 30 min voor ploegwissel aanwezig moet zijn voor de ploeg overdracht.
En dat ik zondags eens in de 3 weken een uur eerder aanwezig moet zijn voor het opstarten van de machines etc (3 ploegen omgeving).
Alles onder de noemer dit hoort bij de functie (onbetaald).

Gemiddeld komt dit neer op zo`n 21 dagen 30 min en 1 of 2 zondagen van 1 uur per maand.
Tussen de 11 a 12 uur per maand onbetaald werken.
Mijn betaalde uren zijn 38 uur per week.

Ik heb de functie omschrijving wel getekend maar alleen voor gezien.
Kan en mag dit zomaar ???

Wanneer heb je die omschrijving gezien, toen je je arbeidscontract ondertekende of pas daarna? (Of heb je promotie gemaakt/een nieuwe functie gekregen?)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rexx



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2022 9:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht heb je hier iets aan; het lijkt een vergelijkbare situatie;

https://blog.iusmentis.com/2022/04/20/als-je-eerder-op-je-werk-moet-komen-omdat-het-inloggen-tien-minuten-duurt-dan-ben-je-dus-gewoon-tien-minuten-eerder-aan-het-werk/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2022 1:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rexx schreef:
Wellicht heb je hier iets aan; het lijkt een vergelijkbare situatie;

https://blog.iusmentis.com/2022/04/20/als-je-eerder-op-je-werk-moet-komen-omdat-het-inloggen-tien-minuten-duurt-dan-ben-je-dus-gewoon-tien-minuten-eerder-aan-het-werk/

Maar daar gaat het om werk voor het minimumloon.

TS krijgt vermoedelijk beter betaald (en lijkt promotie te hebben gemaakt, maar dat is niet helemaal duidelijk). Zijn functieomschrijving bepaalt blijkbaar dat hij een half uur eerder "onbetaald" aanwezig dient te zijn. Zolang hij daarmee daadwerkelijk akkoord is gegaan (bijv. door de promotie te aanvaarden) en zijn werktijd en loon voldoen aan de Arbeidstijdenwet en de de Wet op het minimumloon (en evt. toepasselijke CAO e.d.), lijkt het mij allemaal in orde.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rexx



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2022 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Rexx schreef:
Wellicht heb je hier iets aan; het lijkt een vergelijkbare situatie;

https://blog.iusmentis.com/2022/04/20/als-je-eerder-op-je-werk-moet-komen-omdat-het-inloggen-tien-minuten-duurt-dan-ben-je-dus-gewoon-tien-minuten-eerder-aan-het-werk/

Maar daar gaat het om werk voor het minimumloon.


Ik lees helemaal niks over minimumloon?
De strekking van het artikel is, als je werkgever eist dat je eerder aanwezig bent dan is dat werktijd en dient dat vergoed te worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mariov123



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2022 11:13    Onderwerp: Re: Functie omschrijving extra uur/30 min werken onbetaald ?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
mariov123 schreef:
In mijn functie omschrijving (ploegchef) staat dat ik dagelijks 30 min voor ploegwissel aanwezig moet zijn voor de ploeg overdracht.
En dat ik zondags eens in de 3 weken een uur eerder aanwezig moet zijn voor het opstarten van de machines etc (3 ploegen omgeving).
Alles onder de noemer dit hoort bij de functie (onbetaald).

Gemiddeld komt dit neer op zo`n 21 dagen 30 min en 1 of 2 zondagen van 1 uur per maand.
Tussen de 11 a 12 uur per maand onbetaald werken.
Mijn betaalde uren zijn 38 uur per week.

Ik heb de functie omschrijving wel getekend maar alleen voor gezien.
Kan en mag dit zomaar ???

Wanneer heb je die omschrijving gezien, toen je je arbeidscontract ondertekende of pas daarna? (Of heb je promotie gemaakt/een nieuwe functie gekregen?)


Ik heb promotie gemaakt ,dus een nieuwe functie.
Ik ben al enkele jaren ploegchef maar heb er nooit eerder iets mee gedaan ivm verstoorde werk relatie en dat ze mij er misschien wel uitgooien hierom.

Nu is er besloten om de fabriek te sluiten per 31-12-22.
Ze verplaatsen de productie naar Turkije en Slovenie.
En dacht ik wat kan mij nu nog gebeuren ...

https://www.advocatie.nl/arbeidsrecht/werkgever-moet-loon-betalen-aan-personeel-voor-eerder-aanwezig-zijn-of-wachten-na-werktijd/
je praat over ongeveer 100 uur per jaar.

Voor ik een advocaat ga benaderen ,dacht ik ik vraag hier eens hoe en wat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2022 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rexx schreef:
bona fides schreef:
Rexx schreef:
Wellicht heb je hier iets aan; het lijkt een vergelijkbare situatie;

https://blog.iusmentis.com/2022/04/20/als-je-eerder-op-je-werk-moet-komen-omdat-het-inloggen-tien-minuten-duurt-dan-ben-je-dus-gewoon-tien-minuten-eerder-aan-het-werk/

Maar daar gaat het om werk voor het minimumloon.


Ik lees helemaal niks over minimumloon?

Je hebt gelijk dat minimumloon in die zaak niet beslissend lijkt te zijn geweest. De rechter oordeelde dat uit de arbeidsovereenkomst zelf al voortvloeide dat over die 10 minuten loon verschuldigd was.

Rb. Den Haag 8 december 2021, ECLI:NL:RBDHA:2021:16078:
Quote:
2.2. In de arbeidsovereenkomst tussen Teleperformance en [eiser] is voor zover van belang vermeld:

“Artikel 6 Salaris

De werknemer ontvangt een variabel bruto maandsalaris dat afhankelijk is van het daadwerkelijke aantal door de werknemer in de betreffende maand gewerkte uren. Het vaste salaris bedraagt € 1.252,32 bruto per maand en is gebaseerd op een minimum arbeidsuur van 32 uur per week. (…) Voor zover de werknemer meer dan 32 uur per week werkt, ontvangt werknemer voor de overig gewerkte uren € 9,04 bruto per uur. Werkgever zal elke maand vaststellen hoeveel uur werknemer daadwerkelijk gewerkt heeft.

(…)"

4.7. Op grond van al het voorgaande is de conclusie van de kantonrechter dat de tijd die nodig is om in de tien programma’s in te loggen, is aan te merken als arbeidstijd. Het gaat immers wel degelijk om tijd waarin instructies van Teleperformance gelden, te weten het opstarten van alle programma’s die voor het uitvoeren van het werk nodig zijn. Het gaat dus om voorbereidende werkzaamheden die nodig zijn om de telefoonwerkzaamheden uit te kunnen voeren. Omdat [eiser] op grond van de Planningsregels tien minuten voor aanvang van zijn dienst aanwezig dient te zijn, moet worden aangenomen dat de voorbereidende werkzaamheden tien minuten in beslag nemen. Deze tien minuten zijn aan te merken als arbeidstijd. [eiser] kan daarom aanspraak maken op loonbetaling oven die tien minuten. Op grond van artikel 6 van de arbeidsovereenkomst en artikel 21 CAO moeten meeruren uitbetaald worden.

Dus:
- die 10 minuten waren in dat geval "werktijd", en
- uit artikel 6 van de arbeidsovereenkomst (en art. 21 CAO) volgt dat er € 9,04/uur betaald moeten worden voor zover er per week meer dan 32 uur wordt gewerkt.

De arbeidsovereenkomst had echter kunnen bepalen dat over die 10 minuten geen loon verschuldigd is. Dat kan een conflict opleveren met de Wet op het minimumloon (op het moment lijkt het minimumloon voor 21 jaar en ouder meer dan € 10/uur te zijn), maar als het loon over de uitbetaalde uren sowieso al hoog genoeg is, is het geen probleem.

TS heeft als ik het goed begrijp een hogere functie met een hoger loon. De functieomschrijving bepaalt blijkbaar dat hij een half uur eerder aanwezig moet zijn. De arbeidsovereenkomst legt vermoedelijk een bepaald maandloon vast. Op basis van de gegeven informatie is niets met zekerheid te zeggen (daarom begon ik ook met het stellen van een vraag), maar mijn voorlopige indruk is eerder dat hij geen aanspraak heeft op uitbetaling van die 30 minuten.

Quote:
De strekking van het artikel is, als je werkgever eist dat je eerder aanwezig bent dan is dat werktijd en dient dat vergoed te worden.

Dat klopt in ieder geval niet. Er wordt niet per definitie per uur afgerekend bij de loonbetaling. Hoe het verschuldigde loon wordt bepaald volgt uit de arbeidsovereenkomst (plus CAO en de relevante wettelijke bepalingen). Er is niet per definitie een overeengekomen uurloon verschuldigd over ieder gewerkt uur. Veel mensen verdienen in een maand met 20 werkdagen hetzelfde als in een maand met 23 werkdagen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2022 15:27    Onderwerp: Re: Functie omschrijving extra uur/30 min werken onbetaald ?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

mariov123 schreef:
Voor ik een advocaat ga benaderen ,dacht ik ik vraag hier eens hoe en wat.

Zegt je arbeidsovereenkomst (of CAO) iets over uitbetaling van meeruren/overuren?
Is er vastgelegd (bjiv. in die functieomschrijving) dat over die 30 minuten geen loon verschuldigd is?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds