'Dienst'
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: 'Dienst' Auteur: Loetje BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2018 19:52
    —
Geachte geleerden en geinteresseerden in het rechtsgebied.

Is volgens jullie een dienst alleen te leveren door een onderneming? De beste richting die ik tot nu toe heb is 7:400 BW maar wellicht is er een definitie die nauwkeuriger is.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2018 21:17
    —
Wat bedoel je met "dienst"? Een "dienst" in de zin van de dienstenrichtlijn?

Art. 7:400 BW gaat over de overeenkomst van opdracht. De opdrachtnemer hoeft geen onderneming te zijn. Het kan bijvoorbeeld om een eenmalige gebeurtenis gaan, waarbij je buurman tegen betaling een dagje fotograaf speelt. Maar opnieuw is de vraag wat je precies met "onderneming" bedoelt. Een "ondernemer" in de zin van de wet inkomstenbelasting, bijvoorbeeld?

Kortom, het is op basis van de gegeven informatie een beetje lastig om je vraag in de juiste juridische context te plaatsen.

#3:  Auteur: Loetje BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2018 8:01
    —
Dag bona fides,

Dank voor dit inzicht, mijn vraagstuk is vrij casuïstisch en tracht te beantwoorden of werkzaamheden in een arbeidsovereenkomst aangemerkt kunnen worden als levering van een dienst. Nu is een dienst zoals je zelf aangeeft vrij breed te trekken en ben ik daarom op zoek naar een definitie -bij voorkeur uit het wetboek - of een context waarin een dergelijke uitspraak is gedaan.

In de dienstenwet lees ik in artikel 1 het volgende
dienst: economische activiteit, anders dan in loondienst, die gewoonlijk tegen vergoeding geschiedt, als bedoeld in artikel 50 van het Verdrag.

Maar ik vraag mij nu af of ik in deze context diensten van arbeid mag scheiden.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2018 21:00
    —
Loetje schreef:
Dank voor dit inzicht, mijn vraagstuk is vrij casuïstisch en tracht te beantwoorden of werkzaamheden in een arbeidsovereenkomst aangemerkt kunnen worden als levering van een dienst. Nu is een dienst zoals je zelf aangeeft vrij breed te trekken en ben ik daarom op zoek naar een definitie -bij voorkeur uit het wetboek - of een context waarin een dergelijke uitspraak is gedaan.

In de dienstenwet lees ik in artikel 1 het volgende
dienst: economische activiteit, anders dan in loondienst, die gewoonlijk tegen vergoeding geschiedt, als bedoeld in artikel 50 van het Verdrag.

Maar ik vraag mij nu af of ik in deze context diensten van arbeid mag scheiden.

De Dienstenwet bevat inderdaad een definitie van "dienst", maar gaat het in jouw vraagstuk ook echt om de vraag of iets een dienst is in de zin van de Dienstenwet?

In ieder geval maakt die definitie gelet op "anders dan in loondienst" duidelijk dat werkzaamheden die in het kader van een arbeidsovereenkomst worden uitgevoerd per definitie geen "dienst" zijn in de zin van de Dienstenwet.

#5:  Auteur: Loetje BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2018 22:15
    —
bona fides schreef:

In ieder geval maakt die definitie gelet op "anders dan in loondienst" duidelijk dat werkzaamheden die in het kader van een arbeidsovereenkomst worden uitgevoerd per definitie geen "dienst" zijn in de zin van de Dienstenwet.


In dit geval is dat niet zo vandaar dat ik me afvraag of er een definitie bekend is of jurisprudentie met expliciete verschillen in dienst en arbeid. Maar ik heb dit tot nu toe nog niet kunnen vinden.

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2018 9:22
    —
Loetje schreef:
bona fides schreef:
In ieder geval maakt die definitie gelet op "anders dan in loondienst" duidelijk dat werkzaamheden die in het kader van een arbeidsovereenkomst worden uitgevoerd per definitie geen "dienst" zijn in de zin van de Dienstenwet.

In dit geval is dat niet zo vandaar dat ik me afvraag of er een definitie bekend is of jurisprudentie met expliciete verschillen in dienst en arbeid. Maar ik heb dit tot nu toe nog niet kunnen vinden.

Ik weet niet wat je met "is dat niet zo" bedoelt, maar de Dienstenwet zegt dus duidelijk "anders dan in loondienst" en "in looondienst" betekent hetzelfde als "in het kader van een arbeidsovereenkomst". Dus werkzaamheden die door een werknemer worden uitgevoerd zijn per definitie geen dienst in de zin van de Dienstenwet.

Maar dit antwoord gaat er dus vanuit dat we het hebben over een "dienst" in de zin van de Dienstenwet.

Gaat het daar in jouw geval niet om, dan is de vraag waar het wel om gaat. Wat is het juridische kader van jouw vraag. Waarom maakt het voor jou verschil of iets een "dienst" is of niet? Wat is het gevolg daarvan?



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl