Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 21:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UvT] Tentamen Internationaal Europees Recht
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nelfrikandel

nelfrikandel

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 26


BerichtGeplaatst: do 22 dec 2005 14:47    Onderwerp: [UvT] Tentamen Internationaal Europees Recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi,

Iemand hier die vanmorgen het tentamen IER heeft gedaan?

Wat bijvoorbeeld denken julie dat het antwoord was op vraag 1c, of het international strafhof rechtsmacht heeft over president va nde VS inzake de Marteling?

En vraag 1e), Of de VS een juridische verplichting heeft om hun staatshoofd uit te leveren wanneer het ICC hierom vraagt.

Wat waren jullie indrukken?

Nel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Bram



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 47


BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zo direkt geen idee meer voor wat betreft de antwoorden op de vragen die je geeft maar vond die 9 als eindcijfer prima genoeg Smile
_________________
"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam!" Smile
"Over himself, over his own body and mind, the individual is sovereign."
J.S. Mill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2006 19:37    Onderwerp: Re: [UvT] Tentamen Internationaal Europees Recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

nelfrikandel schreef:
Wat bijvoorbeeld denken julie dat het antwoord was op vraag 1c, of het international strafhof rechtsmacht heeft over president va nde VS inzake de Marteling?

En vraag 1e), Of de VS een juridische verplichting heeft om hun staatshoofd uit te leveren wanneer het ICC hierom vraagt.


Heb het hertentamen niet gemaakt, maar voor wat betreft een zittend staatshoofd geldt absolute immuniteit. Dit hangt samen met het beginsel van de souvereiniteit. Een zittend staatshoofd die laat martelen is in principe zelf immuun, ook na zijn aftreden. Als een zittend staatshoofd handelt uit hoofde van prive is die pas aansprakelijk na zijn ambtstermijn.

Wat betreft uitleveren geldt het beginsel "of uitleveren of berechten", tot zover ik weet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2006 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu de VS het statuut van het internationaal strafhof niet geratificeerd heeft, heb ik het sterke vermoeden dat het ICC de VS nergens toe kan verplichten. Dat zou vraag 1e beantwoorden.

Het lijkt erop dat de president van de VS onder voorwaarden wel te berechten is. Ik lees namelijk dat president Mugabe berecht kan worden ondanks het feit dat Zimbabwe geen lid is van het ICC, namelijk als de VN Veiligheidsraad daartoe besluit. Nu is dat in de praktijk natuurlijk uitgesloten zolang de VS permanent lid zijn van de Veiligheidsraad.

Michael Dekkers schreef:
Een zittend staatshoofd die laat martelen is in principe zelf immuun, ook na zijn aftreden.

Dat waag ik te betwijfelen. Slobodan Milosevic werd berecht voor daden die hij als staatshoofd heeft begaan, en Saddam Hoesein wordt op dit moment berecht. Daarnaast denk ik aan Pinochet die net niet door Spanje werd berecht en Adolf Hitler die ongetwijfeld in de Neurenbergprocessen zou zijn berecht, had hij geen zelfmoord gepleegd.

Quote:
Wat betreft uitleveren geldt het beginsel "of uitleveren of berechten", tot zover ik weet.

Zonder uitleveringsverdrag geen uitlevering. Of een land dat geen uitleveringsverdrag heeft zelf berecht, zal afhangen van de wetten van dat land.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Boelie



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 10


BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Nu de VS het statuut van het internationaal strafhof niet geratificeerd heeft, heb ik het sterke vermoeden dat het ICC de VS nergens toe kan verplichten. Dat zou vraag 1e beantwoorden.

Het lijkt erop dat de president van de VS onder voorwaarden wel te berechten is. Ik lees namelijk dat president Mugabe berecht kan worden ondanks het feit dat Zimbabwe geen lid is van het ICC, namelijk als de VN Veiligheidsraad daartoe besluit. Nu is dat in de praktijk natuurlijk uitgesloten zolang de VS permanent lid zijn van de Veiligheidsraad.

Michael Dekkers schreef:
Een zittend staatshoofd die laat martelen is in principe zelf immuun, ook na zijn aftreden.

Dat waag ik te betwijfelen. Slobodan Milosevic werd berecht voor daden die hij als staatshoofd heeft begaan, en Saddam Hoesein wordt op dit moment berecht. Daarnaast denk ik aan Pinochet die net niet door Spanje werd berecht en Adolf Hitler die ongetwijfeld in de Neurenbergprocessen zou zijn berecht, had hij geen zelfmoord gepleegd.


Ieder land kan overigens een oud-staatshoofd berechten (indien aanwezig op hun eigen territoir) voor ernstige delicten (mensenrechteschendingen): een voorbeeld daarvan is de Yerodia-zaak (België v. Congo).

Daarnaast kan de V.S. wel degelijk verplicht worden tot uitlevering van zijn eigen burgers (ook de president) in het kader van ernstige mensenrechtenschenindingen waarvoor ze zelf geen vervolgingen instellen: om die reden is in de V.S. ook de American Servicemen Protection Act ingevoerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En bij normen van Ius Cogens heeft elk land een ergo-omnus verplichting tot handelen. Ook als de VS dergelijke hoogste normen van recht schendt. Het al dan niet aanwezig zijn van een verdrag doet daaraan niets af, aangezien Ius Cogens de hoogste norm in het Internationale Recht is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Boelie schreef:
Daarnaast kan de V.S. wel degelijk verplicht worden tot uitlevering van zijn eigen burgers (ook de president) in het kader van ernstige mensenrechtenschenindingen waarvoor ze zelf geen vervolgingen instellen: om die reden is in de V.S. ook de American Servicemen Protection Act ingevoerd.

Ik dacht dat die "The Hague Invasion Act" bedoeld was om Amerikaanse burgers te bevrijden uit de gevangenis in Scheveningen die door (derde) lidstaten van het Internationaal Strafhof zijn uitgeleverd. In ieder geval zie ik niet in wat de VS zou binden als de VS het statuut niet geratificeerd heeft. Hierbij zie ik wel iets over het hoofd: kennelijk heeft de VN ook iets in de melk te brokkelen, in ieder geval via de Veiligheidsraad. Hoe dan ook, het lijkt me niet dat een Amerikaanse federale wet een eventuele internationale verplichting zou kunnen opheffen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds