Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 22:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UL] Doorstroomregeling bachelor/master
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nemesis



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22


BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2005 17:44    Onderwerp: [UL] Doorstroomregeling bachelor/master Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste juristen,

In september kan ik (zeer waarschijnlijk) niet de master instromen Sad aangezien ik -op 5 ects na- m'n bachelordiploma niet heb gehaald. m.i. is deze regel absurd, disproportioneel en niet subsidair. Evil or Very Mad

Met mij zijn velen anderen de sigaar door deze regel. Toch zijn er naar mijn mening mogelijkheden om toegelaten te worden tot de master. Hieronder volgen nu stukken waar ik dat uit opmaak.

Voorstel 22) In verband met de zogenoemde harde cesuur en het willen voorkomen van
studievertraging wordt het recht op een individuele herkansing voor studenten in art. 4.16
lid 2 van de OER 2004/2005 enigszins versoepeld. Art. 4.16 lid 2 wordt gewijzigd in:
“Een student die de eindversie van de scriptie heeft ingeleverd en tenminste twee
maanden zou moeten wachten op de eerstvolgende tentamenkans voor het laatste
onderdeel van het verplichte curriculum waarvoor hij tenminste een vijf heeft
behaald, heeft recht op een eerdere individuele herkansing. Bij deze regeling
wordt de periode van 1 juli tot half augustus niet in de berekening megenomen.”
Opmerkingen: a) Een student die de eindversie van de scriptie nog niet heeft ingeleverd,
heeft geen recht op een individuele herkansing omdat hij geacht wordt tijd te kunnen
besteden aan de scriptie.
b) In lid 2 komt in de tweede zin een (gedeelte van de) voorwaarde te vervallen over een
zgn. vertragingstermijn indien het onderwijs loopt of op korte termijn zal starten.

Hetgeen nu volgt lijkt mij dienstig voor een analoge toepassing op situaties als de mijne. Met name het hanteren voor andere groepen lijkt mij mogelijk aanvechtbaar.

Artikel 5.4 deficiënties
5.4.1. Studenten met een afwijkende bachelorgraad
5.4.1.1. Studenten die in het bezit zijn van een bachelorgraad anders dan de leidse bachlorgraad rechtsgeleerdheid maar die nog maximaal 15 ECTS aan deficiënties hebben, kunnen worden toegelaten tot de opleiding
mits redelijkerwijs mag worden verwacht dat binnen redelijke termijn alsnog voldaan wordt aan de
toelatingseisen.
5.4.1.2. De deficiënties als bedoeld in 5.4.1.1 moeten zijn ingehaald voordat:
a. de student een beroep kan doen op begeleiding bij de masterscriptie, en
b. een beoordelingscijfer voor deze scriptie zal worden gegeven.
5.4.1.3. Indien op grond van 5.4.1.1. een student wordt toegelaten tot de opleiding kunnen de toetsen die
moeten worden afgelegd om alsnog aan de toelatingseisen te voldoen, geen deel uitmaken van het
curriculum van de masteropleiding.
5.4.2. Studenten oude-stijl
5.4.2.1. Een student die is ingeschreven aan de bacheloropleiding rechtsgeleerdheid van de Leidse universiteit
en die op advies van de faculteit is overgestapt van de (ongedeelde) opleiding Nederlands recht naar
de bacheloropleiding rechtsgeleerdheid, kan worden toegelaten tot de opleiding indien deze student
nog maximaal 15 ECTS van de bacheloropleiding moet behalen.

Wat vinden jullie hiervan en van de doorstroomregeling in algemeenheid Question
Bekijk profiel Stuur privé bericht
nemesis



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22


BerichtGeplaatst: za 16 jul 2005 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jammer dat niemand suggesties heeft; terwijl ik zeker niet de enige ben die de dupe is van deze regeling. is ook een makke van tegenwoordig denk ik. studenten organiseren zich niet meer om tegen bepaalde regelingen op te komen, terwijl eendracht toch ook nu nog echt kracht maakt Good

wel heb ik al een oplossing bedacht. het aankomend jaar ga ik bachelor notarieel volgen. heb ik volgend jaar twee bachelors....ook wel leuk, hehehe. Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 16 jul 2005 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo'n individuele herkansing voor een 5 ECTS vak zit er voor jou niet in? Al gevraagd?

Ik denk niet dat je veel hebt aan het feit dat studenten met een afgeronde bachelor in een andere richting wel worden toegelaten, ook al komen ze 15 ECTS te kort. De situaties zijn niet gelijk. Natuurlijk kun je wel proberen een beroep te doen op het evenredigheidsbeginsel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jimmy



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 44


BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2005 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op andere universiteiten mag je wel doorstromen, Utrecht is daar geloof ik een voorbeeld van. Om welk vak gaat het eigenlijk?

Het is aan de ene kant wel erg streng, maar aan de andere kant spoort het studenten wel aan om tijdig hun studiepunten te halen, waardoor ze sneller afstuderen.

Moet zelf ook oppassen om niet in dezelfde situatie te belanden. Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lamaris



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 115


BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weinig reacties. Vreemd, ik kan me niet voorstellen dat er niet veel meer studenten zijn die hetzelfde schuitje zitten.

Ik heb een mail ontvangen waaruit blijkt je je, ook als je je Bachelor nog niet hebt gehaald kunt inschrijven voor de Master en dat september een overgangsmaand is. Per 31 september moet je dus wel je B hebben gehaald en wordt de Masterinschrijving definitief. In september mag je dan al wel de vakken volgen.

Dat helpt je natuurlijk alleen als je nog een herkansing moet doen, die in augustus wordt afgenomen. Maar het is al een kleine versoepeling.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 338


BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zat daar ook mee. Had gelukkig nog een extra herkansing gekregen en gehaald toendertijd. Very Happy
Ik zelf vind dat ze rekening moeten houden met welk vak je niet hebt gehaald. Als het bijv. een keuzevak of een vak uit je minor is lijkt het mij niet veel uit te maken, maar bijv. niet een vak als Goederenrecht terwijl je de master Burgerlijk Recht wilt doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bouk




Geslacht: Vrouw



Berichten: 7


BerichtGeplaatst: za 30 aug 2008 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helemaal mee eens. Ik moet nu afwachten of ik doormag omdat ik economie nog niet heb. Mag pas volgende week een mondeling aanvragen. Echt een vak wat er toe doet bij een master Staats- en bestuursrecht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 338


BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoorde iets over een participantensysteem. Misschien kan je daar even navraag naar doen.
Iemand deed daaraan mee, kon met zijn master beginnen, terwijl hij nog 15 punten miste uit zijn bachelor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lamaris



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 115


BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2009 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RonnyJ schreef:
Ik hoorde iets over een participantensysteem. Misschien kan je daar even navraag naar doen.
Iemand deed daaraan mee, kon met zijn master beginnen, terwijl hij nog 15 punten miste uit zijn bachelor.


Bedoel je in plaats van een een participantensysteem misschien een beroep op de hardheidsclausule? Want bij een geslaagd beroep hierop kun je toegelaten worden tot een rechtenmaster. Ik zou hiervan weleens cijfers willen zien; hoeveel beroepen op de hardheidsclausule worden er eigenlijk jaarlijks gehonoreerd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lamaris



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 115


BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik baal van de BaMa-structuur momenteel.
Ik heb nu namelijk 177,2 ECTS gehaald van de 180 (deelvak Bedrijfseconomie niet gehaald)
Maar helaas, van de UL mag je pas aan het Masteronderwijs beginnen als het Bachelorgetuigschrift binnen is.

Vind het echt absurd dat ik minimaal een half jaar studievertraging heb op 3 rottige puntjes, te meer omdat ik in september 2007 begonnen ben (met vrijstelling van 45 ECTS). Dit haalt de vaart er lekker uit zo.
Bovendien betaal ik een half jaar collegegeld a 1125 euro voor nop...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoopte dat je zou kunnen overstappen naar de EUR, maar de doorstroomregeling (je mag aan je master beginnen bij 150 ECTS) lijkt alleen te gelden voor studenten die ook hun bachelor aan de EUR hebben gedaan. Je zou er in elk geval wel eens naar kunnen informeren (frgstudieadvies@frg.eur.nl of bel ze even).

Als je persé wel in Leiden wilt afstuderen kun je een aan de EUR behaald vak wellicht in Leiden inbrengen voor een vrijstelling?

Alternatief: vast met je scriptie beginnen. Dan hoef je alleen je vakken nog maar.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2009 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lamaris schreef:
Ik baal van de BaMa-structuur momenteel.
Ik heb nu namelijk 177,2 ECTS gehaald van de 180 (deelvak Bedrijfseconomie niet gehaald)
Maar helaas, van de UL mag je pas aan het Masteronderwijs beginnen als het Bachelorgetuigschrift binnen is.

Vind het echt absurd dat ik minimaal een half jaar studievertraging heb op 3 rottige puntjes, te meer omdat ik in september 2007 begonnen ben (met vrijstelling van 45 ECTS). Dit haalt de vaart er lekker uit zo.
Bovendien betaal ik een half jaar collegegeld a 1125 euro voor nop...


Is nu natuurlijk een beetje laat, maar hiervoor heb je toch de Examencommissie? Die kunnen vrijstellingen verlenen, zodat je alsnog kunt beginnen aan je Master. In Utrecht zeggen ze namelijk ook dat je verplicht je Bachelordiploma moet hebben voordat je aan je Master kunt beginnen, maar toch hoor ik van sommige mensen dat ze alvast mochten beginnen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lamaris



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 115


BerichtGeplaatst: vr 10 jul 2009 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
lamaris schreef:
Ik baal van de BaMa-structuur momenteel.
Ik heb nu namelijk 177,2 ECTS gehaald van de 180 (deelvak Bedrijfseconomie niet gehaald)
Maar helaas, van de UL mag je pas aan het Masteronderwijs beginnen als het Bachelorgetuigschrift binnen is.

Vind het echt absurd dat ik minimaal een half jaar studievertraging heb op 3 rottige puntjes, te meer omdat ik in september 2007 begonnen ben (met vrijstelling van 45 ECTS). Dit haalt de vaart er lekker uit zo.
Bovendien betaal ik een half jaar collegegeld a 1125 euro voor nop...


Is nu natuurlijk een beetje laat, maar hiervoor heb je toch de Examencommissie? Die kunnen vrijstellingen verlenen, zodat je alsnog kunt beginnen aan je Master. In Utrecht zeggen ze namelijk ook dat je verplicht je Bachelordiploma moet hebben voordat je aan je Master kunt beginnen, maar toch hoor ik van sommige mensen dat ze alvast mochten beginnen.


Ik ga zeker een beroep doen op de zogenaamde hardheidsclausule.
Maar in de wandelgangen hoor ik dat deze verzoeken vrijwel nooit worden gehonoreerd, en dan alleen in gevallen waar er ziekte van de student in het spel is.
Een medestudent die nog 5 ECTS miste kreeg bijvoorbeeld geen toestemming om aan de Master te beginnen, terwijl het niet slagen voor het vak samenhing met het overlijden van zijn vader.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 10 jul 2009 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Redelijkheid .... billijkheid .... menselijkheid...........
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2011 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het blijft een harde regeling. Een vriendin van mij moet nu weer een semester wachten vanwege rechtseconomie. Blijf het zuur vinden hoor.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds