Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
De plichten va...
Avondklok en p...
dogmatische ge...
Vloerverwarmin...
Verhuurder cla...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 21 apr 2021 1:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[DRINGEND] Regels omtrent annulering vlucht Ryanair
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Brakkie



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: zo 20 dec 2009 15:36    Onderwerp: [DRINGEND] Regels omtrent annulering vlucht Ryanair Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik en mijn vriendin gaan morgen vliegen vanaf Dusseldorf Weeze naar Stockholm Skavsta met Ryanair. Echter, wegens de weersomstandigheden bestaat er een goede kans dat we problemen zullen ondervinden met deze vlucht. Nu zat ik net even te kijken naar de reglementen rond annuleringen en/of vertragingen en kwam ik op het volgende reglement uit. Echter ik kom er niet helemaal uit...

http://www.ryanair.com/doc/faqs/EU261_EN.pdf

Quote:
FLIGHT CANCELLATION
If your flight is cancelled, you are entitled to the rights set out below except when:
...
...
...
(in respect of any ‘Right to Compensation’) we can prove that the cancellation is caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken by Ryanair, including but not limited to political instability, safety and security reasons, weather disruption, labour disputes or failure or delay of air traffic control facilities.


Bedoelen ze hiermee gewoon dat de regels omtrent annulering ook gelden als het is veroorzaakt door weersomstandigheden of dat deze regels juist NIET gelden?

Quote:
RIGHT TO COMPENSATION
If you are involuntarily denied boarding or your flight is cancelled or delayed more than 3 hours (provided an exception as specified above does not apply), you are entitled to receive the following amount from us:
(a) € 250 in respect of all flights of 1,500km or less; or
(b) € 400 in respect of all intra-EU flights of more than 1,500km, and for all other flights between 1,500km and 3,500km.
(c) €600 for all flights not falling under (a) or (b).


Bedoelen ze hiermee die weersomstandigheden?

Quote:
2. RIGHT TO REIMBURSEMENT OR RE-ROUTING
If you are denied boarding (whether voluntarily or involuntarily) or your flight is cancelled, you are additionally entitled to choose between:
...
(b) re-routing, under comparable transport conditions, to your final destination, at the earliest opportunity; or
...


Dus bij annulering van de vlucht heb je, ongeacht de omstandigheden van deze annulering, recht op een vervangende vlucht?


Quote:
3. RIGHT TO CARE
If you are involuntarily denied boarding or if your flight is cancelled or delayed by more than 2 hours, we will offer you, free of charge:
a) meals and refreshment vouchers in reasonable relation to the waiting time, as long as it will not further delay the departure of the aircraft
b) two telephone calls, telex or fax messages or e-mails;
c) hotel accommodation in cases where a stay of one or more nights becomes necessary, or where a stay additional to that intended by you becomes necessary;
d) transport between the airport and place of accommodation (hotel or other).


Dus, mochten we de nacht door moeten brengen in Dusseldorf dan zou dit op kosten van Ryanair moeten gebeuren? Aangezien hier geen weersomstandigheden in vernoemd worden?


Kan iemand een toelichting geven en mij helpen met een goede voorbereiding in het geval van annulering of langdurige vertraging?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22721


BerichtGeplaatst: zo 20 dec 2009 18:10    Onderwerp: Re: [DRINGEND] Regels omtrent annulering vlucht Ryanair Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brakkie schreef:
Bedoelen ze hiermee gewoon dat de regels omtrent annulering ook gelden als het is veroorzaakt door weersomstandigheden of dat deze regels juist NIET gelden?

Ik weet niet over welke Engelse woorden je struikelt, maar het antwoord is NIET. "extraordinary circumstances ... including but not limited to" kun je vertalen als "buitengewone omstandigheden ... zoals in ieder geval".

Quote:
Bedoelen ze hiermee die weersomstandigheden?

Nee. Right to compensation is een recht dat je hebt als de "except when" niet van toepassing is. Bij vertraging of annulering door weersomstandigheden is de "except when" wel van toepassing.

De rechten 2. en 3. heb je wel. Uit "in respect of any 'Right to Compensation'" blijkt dat "weather disruption" alleen het "right to compensation" aantast.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartjeD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 173


BerichtGeplaatst: do 24 jun 2010 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Nederland zou dit denk ik als overmacht gelden maar heb je als nog recht op het product omdat niet uniek is. (species - genus)
Gezien er tijdelijk niet aan de overeenkomst voldaan kan worden is ontbinding mischien mogelijk? Dan krijg je het betaalde geld terug en kan je een andere vlucht nemen. (heb niet opgezocht of ontbinding nu kan echter Embarassed )


Valt dit onder Duits of Engels recht? Zijn hier geen Europese richtlijnen voor trouwens, zo iets kan ik me vaag herinneren. Even zoeken hoor.

Is dit een instapweigering? Nee toch? Annulering?

[Edit] Aha, mischien wordt het hier duidelijk door: http://www.europanu.nl/id/vhbild26rt5r/vliegen_in_de_europese_unie


Quote:

Instapweigering:
U heeft recht op een compensatie tussen 125 en 600 euro,
afhankelijk van de vluchtafstand en de opgelopen vertragingen
in geval van omboeking.

Langdurige vertragingen:
U kunt om terugbetaling van uw ticket vragen indien de vertraging
meer dan 5 uur bedraagt, maar alleen indien u beslist die vlucht niet
te nemen.

Annulering:
U heeft recht op fi nanciële compensatie, tenzij de annulering
u 14 dagen voor de vlucht werd meegedeeld of u een andere
vlucht werd aangeboden rond de oorspronkelijke vertrektijd, of de
luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de annulering het gevolg
was van buitengewone omstandigheden.

Bijstand van luchtvaartmaatschappijen:
Afhankelijk van de omstandigheden heeft u bij instapweigering,
annulering of vertraging van uw vlucht recht op bijstand (catering,
communicatiefaciliteiten en zo nodig een overnachting). Bij
instapweigering of annulering moet u de keuze krijgen tussen
voortzetting van uw reis of terugbetaling van uw ticket.
Meer informatie en de lijst met nationale controle-instanties,
verantwoordelijk voor de handhaving van deze rechten,
vindt u op: http://apr.europa.eu



Dus:

Quote:
1. In geval van annulering van een vlucht:

a) wordt de betrokken passagiers door de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert bijstand geboden als bedoeld in artikel 8;

b) wordt de betrokken passagiers door de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert bijstand geboden als bedoeld in artikel 9, lid 1, onder a), en artikel 9, lid 2, en - in het geval van een andere vlucht die naar redelijke verwachting ten vroegste daags na de geplande vertrektijd van de geannuleerde vlucht zal vertrekken - als bedoeld in artikel 9, lid 1, onder b), en artikel 9, lid 1, onder c);

c) hebben de betrokken passagiers recht op de in artikel 7 bedoelde compensatie door de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert, tenzij

i) de annulering hun tenminste twee weken voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld, of

ii) de annulering hun tussen twee weken en zeven dagen voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld en hun een andere vlucht naar hun bestemming wordt aangeboden die niet eerder dan twee uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en hen minder dan vier uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming brengt, of

iii) de annulering hun minder dan zeven dagen voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld en hun een andere vlucht naar hun bestemming wordt aangeboden die niet eerder dan één uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en hen minder dan twee uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming brengt.

2. Wanneer de passagiers wordt meegedeeld dat de vlucht is geannuleerd, wordt uitgelegd welk alternatief vervoer er voorhanden is.

3. Een luchtvaartmaatschappij die een vlucht uitvoert, is niet verplicht compensatie te betalen als bedoeld in artikel 7 indien zij kan aantonen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden.

4. De bewijslast inzake het al of niet melden van de annulering van de vlucht aan de passagier en het tijdstip waarop dat geschiedt, ligt bij de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert.

Artikel 8

Recht op terugbetaling of een andere vlucht

1. Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de passagiers de keuze tussen:

a) - volledige terugbetaling van het ticket binnen zeven dagen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7, lid 3, tegen de prijs waarvoor het gekocht was, voor het gedeelte of de gedeelten van de reis die niet zijn gemaakt en voor het gedeelte en de gedeelten die reeds zijn gemaakt indien verder reizen in het licht van het oorspronkelijke reisplan van de passagier geen zin meer heeft, alsmede in voorkomend geval,

- een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij de eerste gelegenheid;

b) een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar hun eindbestemming bij de eerste gelegenheid; of

c) een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar hun eindbestemming, op een latere datum naar keuze van de passagier, indien er plaats beschikbaar is.

2. Lid 1, onder a), is ook van toepassing op passagiers wier vlucht onderdeel is van een pakket, behalve wat het recht op terugbetaling betreft indien dit recht bestaat krachtens Richtlijn 90/314/EEG.

3. Wanneer, in het geval waarin een stad of regio wordt bediend door meerdere luchthavens, de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert een passagier een vlucht aanbiedt naar een andere luchthaven dan die waarvoor was geboekt, draagt de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert de kosten van de reis van die andere luchthaven naar de luchthaven waarvoor was geboekt of naar een andere met de passagier overeengekomen nabijgelegen bestemming.


Artikel 9

Recht op verzorging

1. Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de passagiers gratis:

a) maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijd;

b) hotelaccommodatie in gevallen

- waarin een verblijf van één of meer nachten noodzakelijk wordt, of

- waarin een langer verblijf noodzakelijk wordt dan het door de passagier geplande verblijf;

c) vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie (hotel of andere accommodatie).

2. Bovendien kunnen de passagiers twee gratis telefoongesprekken of telex-, fax- of e-mailberichten verzenden.

3. Bij het toepassen van dit artikel schenkt de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert bijzondere aandacht aan de behoeften van personen met beperkte mobiliteit en hun eventuele begeleiders, alsook aan de behoeften van alleenreizende kinderen.


Ontheffings Clausule:
(Anti-omzeilings artikel)

Quote:
1. De uit deze verordening voortvloeiende verplichtingen ten aanzien van de passagier kunnen niet worden beperkt of teniet worden gedaan door middel van bijvoorbeeld een beperkings- of ontheffingsclausule in de vervoerovereenkomst.

2. Indien een dergelijke beperkende of ontheffingsclausule niettemin wordt aangevoerd tegen een passagier, of indien de passagier niet juist is ingelicht omtrent zijn rechten en daardoor een lagere compensatie heeft aanvaard dan die waarin is voorzien in deze verordening, heeft de passagier het recht alsnog de nodige stappen te ondernemen bij de bevoegde rechtbanken of instanties voor het verkrijgen van een aanvullende compensatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
BartjeD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 173


BerichtGeplaatst: do 24 jun 2010 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op basis van:

Quote:
3. Een luchtvaartmaatschappij die een vlucht uitvoert, is niet verplicht compensatie te betalen als bedoeld in artikel 7 indien zij kan aantonen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden.


Quote:
c) hebben de betrokken passagiers recht op de in artikel 7 bedoelde compensatie door de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert, tenzij


Krijg je geen compensatie zoals uit artikel 7 omdat dit overmacht was.

Maaaar volgens:

Quote:
a) wordt de betrokken passagiers door de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert bijstand geboden als bedoeld in artikel 8;

b) wordt de betrokken passagiers door de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert bijstand geboden als bedoeld in artikel 9, lid 1, onder a), en artikel 9, lid 2, en - in het geval van een andere vlucht die naar redelijke verwachting ten vroegste daags na de geplande vertrektijd van de geannuleerde vlucht zal vertrekken - als bedoeld in artikel 9, lid 1, onder b), en artikel 9, lid 1, onder c);


gelden de bijstands plicht in de zin van artikel 8 en 9 wel.

Artikel 8: Recht op terugbetaling of een andere vlucht
Quote:
1. Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de passagiers de keuze tussen:

a) - volledige terugbetaling van het ticket binnen zeven dagen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7, lid 3, tegen de prijs waarvoor het gekocht was, voor het gedeelte of de gedeelten van de reis die niet zijn gemaakt en voor het gedeelte en de gedeelten die reeds zijn gemaakt indien verder reizen in het licht van het oorspronkelijke reisplan van de passagier geen zin meer heeft, alsmede in voorkomend geval,

- een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij de eerste gelegenheid;

b) een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar hun eindbestemming bij de eerste gelegenheid; of

c) een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar hun eindbestemming, op een latere datum naar keuze van de passagier, indien er plaats beschikbaar is.

2. Lid 1, onder a), is ook van toepassing op passagiers wier vlucht onderdeel is van een pakket, behalve wat het recht op terugbetaling betreft indien dit recht bestaat krachtens Richtlijn 90/314/EEG.

3. Wanneer, in het geval waarin een stad of regio wordt bediend door meerdere luchthavens, de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert een passagier een vlucht aanbiedt naar een andere luchthaven dan die waarvoor was geboekt, draagt de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert de kosten van de reis van die andere luchthaven naar de luchthaven waarvoor was geboekt of naar een andere met de passagier overeengekomen nabijgelegen bestemming.


Artikel 9: Recht op verzorging
Quote:

1. Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de passagiers gratis:

a) maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijd;

b) hotelaccommodatie in gevallen

- waarin een verblijf van één of meer nachten noodzakelijk wordt, of

- waarin een langer verblijf noodzakelijk wordt dan het door de passagier geplande verblijf;

c) vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie (hotel of andere accommodatie).

2. Bovendien kunnen de passagiers twee gratis telefoongesprekken of telex-, fax- of e-mailberichten verzenden.

3. Bij het toepassen van dit artikel schenkt de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert bijzondere aandacht aan de behoeften van personen met beperkte mobiliteit en hun eventuele begeleiders, alsook aan de behoeften van alleenreizende kinderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Prawo



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 102


BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vlieg regelmatig met Ryan Air en meestal tot tevredenheid op eenmaal na in Girona, maar dat lag aan het grondpersoneel.

Wel zullen ze je bij problemen vrees ik minder snel helpen.
Bekend is de vlucht vanuit Engeland naar de Canarische eilanden, die vanwege de weersomstandigheden op het eiland naast de oorspronkelijke bestemming landde.
Reactie van Ryan Air: u kunt de veerboot nemen, dan bent u er zo.

Vorig jaar zat ik op de terugweg ook vanuit Skavska naast een Nederlander die vertelde dat Ryan Air er het jaar daarvoor niet kon vertrekken vanwege de mist. Men kon wacht zonder vergoeding op de volgende vlucht (keuze uit 1 per dag), maar alleen mee als er plaats was. En die plaats was er niet, want enkel gestrande reizigers hadden al snel online de vrije plaatsen geboekt.
En groep van veertig Nederlanders besloot toen maar een bus te huren voor de gezamenlijke reis naar Nederland. De kosten (voor eigen rekening) van € 80 pp vielen mee.

Mijn vrouw is nu een lang weekeinde voor € 20 all in retour met handbagage naar Polen terwijl voor schilderijen een extra stoel kon worden genomen ook voor € 20 retour en het grondpersoneel in Weeze is uitermate vriendelijk en behulpzaam.

Lees anders ook eens http://www.ryanaircampaign.org/ en http://www.airlinequality.com/Forum/ryan.htm#cmnt
_________________
Ik beheer een aantal startpagina's met betrekking tot Vreemdelingenrecht. De hoofdpagina is http://vreemdelingenrecht.startpagina.nl


Laatst aangepast door Prawo op zo 18 jan 2015 10:06, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Marinus Hoorntje








Berichten: 24


BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 16:38    Onderwerp: Rechten van reizigers Reageer met quote Naar onder Naar boven

Reizigers hebben in geval van non-conformiteit vaak meer rechten dan ze denken. Een vrij complete opsomming van alle relevante (inter)nationale regelgeving is te vinden op www.reisrecht.nl onder 'Regelgeving'. Op die site zijn ook veel interessante nieuwsberichten te vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds