Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 20 apr 2024 17:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslag me nul-urencontract onbepaalde tijd (reorganisatie)
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 0:32    Onderwerp: Ontslag me nul-urencontract onbepaalde tijd (reorganisatie) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vroeg me af of er mensen aanwezig zijn met enige kennis van het arbeidsrecht?

Het volgende is namelijk het geval:
Ik werk inmiddels ruim 3 jaar bij een grote winkelketen binnen Nederland die bekend heeft gemaakt dat er voor 3,8 miljoen aan personeel weggesaneerd moet worden. Dit op grond van de markt die niet meer meewerkt en het wanbeleid dat de afgelopen jaren gevoerd is.

Nou werk ik op basis van een 0-uren contract en mijn vraag is vrij simpel. Indien ik bij de te saneren mensen zit, kunnen ze mij dan zomaar 'ontslaan'?

Het enige waar ik tot nog toe uitgekomen ben (maar ik ben dus geen expert op het gebied van arbeidsrecht) is dat een 0-uren contract niet inhoudt dat ze zomaar van je afkunnen. Het is gewoon een flexibele vorm van het gewone contract waarbij gekeken wordt naar het gemiddelde aantal uur wat je de voorgaande 3 maanden gewerkt hebt....

Ben benieuwd of iemand me hiermee kan helpen!!!
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tinkerbel




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst is het belangrijk om te weten wat voor een contract je hebt:

is het contract voor bepaalde tijd (staat er een einddatum genoemd) of is het een contract voor onbepaalde tijd. Contracten met onbepaalde tijd kunnen nl. niet zomaar ontbonden worden.

Vervolgens moet je kijken naar het aantal uren: je hebt een zgn. nul-urencontract maar daarbij is het belangrijk om te weten wat het gemiddeld aantal uren is geweest dat je de laatste 3 maanden hebt gewerkt. In het kader van de Wet Flex en Zekerheid mag je nl. het aantal uren claimen dat je gemiddeld gewerkt hebt.

Dat was het algemene verhaal: bij reorganisaties spelen ook andere factoren een rol:
ook daar kun je niet zomaar ontslagen worden maar in het kader van reorganisaties vanwege bedrijfseconomische redenen kan dat wel met inachtneming van een aantal regels:
mensen worden ontslagen via het last-in first-out systeem: dus diegene die er het kortst werken moeten als eerste. Het bedrijf kan echter ook kiezen voor het zgn. afspiegelings-principe als men vreest dat door het lifo-systeem alleen maar ouderen blijven zitten.

Er moet in een reorganisatie ook een sociaal plan zijn dat of met de vakbonden of de ondernemingsraad is opgesteld. Daarin is geregeld wat de rechten van de medewerkers zijn zoals een ontslagvergoeding, ontslagbescherming van ouderen.

Concreet om te bezien of men je zomaar kan ontslaan moet je even wat meer gegevens noemen en dan m.n. contract bepaalde/onbepaalde tijd en kijk of er een sociaal plan is!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb toevallig net arbeidsrecht afgerond en net tentamen gehad ( was overigens een eitje ). En zal even mijn opgedane kennis op je botvieren:

Bij een contract met onbepaalde tijd kunnen ze je echter wel ontslaan hoor, helemaal als het gaat om bedrijfseconomische redenen. Hiervoor moeten ze dan toestemming vragen aan het CWI volgens art. 6 BBA.
Het CWI handelt volgens het Ontslagbesluit om te kijken of ze toestemming gaan geven en het uitgangspunt is het anciënniteitsbeginsel wat betekent dat de werknemers met het kortse dienstverband het eerst in aanmerking voor ontslag.
De afspiegelingsregeling kan worden toegepast als er meer dan 10 mensen ontslagen worden en dit kan gunstig zijn voor jongere werknemers omdat het personeelsbestand dan wordt ingedeeld in 5 leeftijdsgroepen en binnen elke groep wordt dan het anciënniteitsbeginsel toegepast, zo voorkom je dus dat alleen jonge werknemers worden ontslagen.
Het enige wat je dan nog kan is proberen aan te tonen dat je een zeer zwakke positie op de arbeidsmarkt hebt en dan kan toestemming geweigerd worden.
Er staat geen beroep open tegen de beslissing van het CWI. Het enige wat je kan doen is een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman.

Weet niet hoelang je er werkt? Maar als dat niet al te lang is ziet het er dus somber uit voor je helaas....
Sterkte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tinkerbel




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Eva,

je was me net voor met de aanvullende informatie wat betreft het werken volgens het ontslagbesluit. Ik heb nl. in december ook tentamen arbeidsrecht gedaan (was ook een eitje) en daarnaast ben ik middels mijn werk ook veel bezig met arbeidsrecht en heb zelfs al een aantal ontslagprocedures meegemaakt die overigens allemaal via de rechter zijn gegaan.


In het uiterste geval kun je nadat het CWI een ontslagvergunning heeft verleend naar de kantonrechter stappen wegens kennelijk onredelijk ontslag om zo alsnog een vergoeding te krijgen.

De praktijk is helaas zo dat als een werkgever iemand wil ontslaan, hij het vrijwel altijd voor elkaar krijgt als hij bereid is om een goede vergoeding te betalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 1:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou dan denk ik op zich dat ik wel redelijk aan de goede kant zit...
Ik werk er nu ruim 3,5 jaar en heb een nul-uren contract voor onbepaalde tijd. Ik had al zo'n vermoeden dat ze je gewoon konden ontslaan om die redenen, maar nu weet ik in ieder geval zeker wat er kan gebeuren.

Ik denk dat in beroep gaan niet erg veel zin zal hebben, de ontslagen zullen toch moeten vallen. Op zich is het ook geen drama voor mij omdat het maar part-time is, voor de andere collega's is het net wat erger....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2004 1:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, op grond van het kennelijk onredelijk ontslag zal je het echt niet winnen als het gaat om bedrijfseconomische redenen. Dus dat is in jouw geval geen optie.
Maar als ze het via de afspiegeling gaan doen ( wat ze dus wel moeten) maak je misschien nog enige kans als je veel leeftijdsgenoten hebt die er korter werken...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jaymzzzz



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 10 nov 2005 22:17    Onderwerp: Nul uren? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dacht dat een nuluren contract niet meer mocht sinds 1999 of zo? Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 10 nov 2005 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:

Ik werk er nu ruim 3,5 jaar en heb een nul-uren contract voor onbepaalde tijd. Ik had al zo'n vermoeden dat ze je gewoon konden ontslaan om die redenen
Nou ja, dat ze je wellicht kunnen ontslaan zit hem niet in het oproepcontract, maar juist in de voornemens tot reorganisatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds