Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 12:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Contractrecht/ontbind. koopovk/b*l.c*m (kort vraagje) (kuch)
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
7uy65tr



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2023 15:04    Onderwerp: Contractrecht/ontbind. koopovk/b*l.c*m (kort vraagje) (kuch) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Rechtenforum,

- Koper A koopt [X] van B, zakenpartner, verkopend op online platform C;
- [X] gaat kapot (binnen garantietermijn);
- platform C stuurt koper A mail met aanbod: "Stuur [X] retour, daarna wordt het aankoopbedrag gerestitueerd";
- koper A aanvaardt aanbod van platform C, en voldoet direct aan verplichting retourzending;
- Ondanks 4x herhaling/bevestiging van het aanbod, mailt platform C na ontvangst van [X] alsnog: "Toch geen restitutie, we sturen [X] door naar partner B ter reparatie"

Vraag 1)
Is met het aanbod van C (retour=restitutie) en de aanvaarding daarvan door A (retourzending) een overeenkomst ontstaan?
Zo ja:
---1a) welk soort overeenkomst? (ontbindingsovk van aanvankelijke koopovk? Afzonderlijke ovk 'stuur product=>geld'?)
---1b) tussen welke partijen en in welke rol? (C<aanbod> & A<aanvaarding>? B<onbevoegd aanbod door derde-C> & A<...onder dwang?>)
Zo nee:
---1c) Wie is, op grond van wat, waarvoor dan verantwoordelijk?

Vraag 2)
Kan A simpelweg het gerepareerd product weigeren in ontvangst te nemen, (nu de wel verrichte reparatie nimmer is verzocht/overeengekomen) en alsnog restitutie eisen (gelet op onherstelbare gevolgen)?
---2a) ...eisen bij wie?


Laatst aangepast door 7uy65tr op do 06 apr 2023 17:39, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2023 23:24    Onderwerp: Re: Contractrecht/ontbind. koopovk/b*l.c*m (kort vraagje) (kuch) Reageer met quote Naar onder Naar boven

7uy65tr schreef:
Vraag 3)
Is dit niet een ietwat overdreven hoeveelheid tekst?
(Excuus)

Omdat je het vraagt:ik vind je hele verhaal vrij onleesbaar met alle rare onnodige tekens en fratsen als "paas AI". Nodigt mij niet uit om me erin te verdiepen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 06 apr 2023 14:12    Onderwerp: Re: Contractrecht/ontbind. koopovk/b*l.c*m (kort vraagje) (kuch) Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Omdat je het vraagt:ik vind je hele verhaal vrij onleesbaar met alle rare onnodige tekens en fratsen als "paas AI". Nodigt mij niet uit om me erin te verdiepen.


Mee eens.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
7uy65tr



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 06 apr 2023 17:41    Onderwerp: Re: Contractrecht/ontbind. koopovk/b*l.c*m (kort vraagje) (kuch) Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
7uy65tr schreef:
Vraag 3)
Is dit niet een ietwat overdreven hoeveelheid tekst?
(Excuus)

Omdat je het vraagt:ik vind je hele verhaal vrij onleesbaar met alle rare onnodige tekens en fratsen als "paas AI". Nodigt mij niet uit om me erin te verdiepen.


Fratsen verwijderd, uitnodiging blijft staan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 16 apr 2023 2:56    Onderwerp: Re: Contractrecht/ontbind. koopovk/b*l.c*m (kort vraagje) (kuch) Reageer met quote Naar onder Naar boven

DIt maakt het inderdaad een stuk leesbaarder.

7uy65tr schreef:
- Koper A koopt [X] van B, zakenpartner, verkopend op online platform C;
- [X] gaat kapot (binnen garantietermijn);

Blijkbaar heeft B bij de verkoop garantie verleend?
Uit "zakenpartner" begrjip ik dat het hier niet om consumentenkoop gaat.

Quote:
- platform C stuurt koper A mail met aanbod: "Stuur [X] retour, daarna wordt het aankoopbedrag gerestitueerd";
- koper A aanvaardt aanbod van platform C, en voldoet direct aan verplichting retourzending;
- Ondanks 4x herhaling/bevestiging van het aanbod, mailt platform C na ontvangst van [X] alsnog: "Toch geen restitutie, we sturen [X] door naar partner B ter reparatie"

Vraag 1)
Is met het aanbod van C (retour=restitutie) en de aanvaarding daarvan door A (retourzending) een overeenkomst ontstaan?

Ik begrijp niet goed hoe C hierbij betrokken is geraakt. Er is een koopovereenkomst tussen A en B.

Mocht C op één of andere manier "garantie" geven, dan is de vraag wat die garantie precies inhoudt.

Quote:
Zo ja:
---1a) welk soort overeenkomst? (ontbindingsovk van aanvankelijke koopovk?

C kan niet de koopovereenkomst tussen A en B ontbinden.

Of heeft A dan toch van C gekocht?
Als het dan ook nog om consumentenkoop gaat, kan A sowieso ontbinden (binnen 14 dagen na de levering), tenzij het om iets als een maatpak gaat.

Quote:
Afzonderlijke ovk 'stuur product=>geld'?)
---1b) tussen welke partijen en in welke rol? (C<aanbod> & A<aanvaarding>? B<onbevoegd aanbod door derde-C> & A<...onder dwang?>)
Zo nee:
---1c) Wie is, op grond van wat, waarvoor dan verantwoordelijk?

Als A van B heeft gekocht, dan had A m.i. moeten begrjipen dat C's toezegging/aanbod niets waard is.

Quote:
Vraag 2)
Kan A simpelweg het gerepareerd product weigeren in ontvangst te nemen, (nu de wel verrichte reparatie nimmer is verzocht/overeengekomen) en alsnog restitutie eisen (gelet op onherstelbare gevolgen)?
---2a) ...eisen bij wie?

Ik zou zeggen dat aan de koopovereenkomst nu is voldaan. Hoe luidt de garantiebepaling precies (als het niet om consumentenkoop gaat)?

Wellicht is het mogelijk om de (consumenten)koop op afstand nog binnen 14 dagen na de levering te ontbinden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2023 22:03    Onderwerp: Re: Contractrecht/ontbind. koopovk/b*l.c*m (kort vraagje) (kuch) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Soms is het beter om gewoon concreet te zijn.

A is de koper;
B is de verkoper;
C is Bol.com, waar de verkoper zijn producten aanbied tegen bepaalde bedragen.

bona fides schreef:

DIt maakt het inderdaad een stuk leesbaarder.
(...)
Ik begrijp niet goed hoe C hierbij betrokken is geraakt. Er is een koopovereenkomst tussen A en B.

Bol.com verkoopt zelf producten en staat derden toe om producten op haar platform ter verkoop aan te bieden. De consument koopt van een derde op dit platform.

Ik begrijp het verhaal als volgt: TS heeft iets gekocht van een verkoper op het platform van Bol.com. Het product is defect geraakt binnen X maanden en TS correspondeert hierover met de Bol.com. Bol.com geeft dan het aankoopbedrag wordt gerestitueerd, als TS het product naar Bol.com stuurd. TS stuurt het product terug en dan weigert Bol.com om het aankoopbedrag aan TS te betalen.

Bol.com kan partijen voorstellen om de koop te ontbinden met wederzijds goedkeuren, maar kan dat uiteraard niet afdwingen. Wat Bol.com kan zelf wel een aanbod doen om het product te kopen. Dat laatste heeft Bol.com kennelijk gedaan, zodat TS nu een vordering op Bol.com heeft ter hoogte van het aankoopbedrag.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2023 17:31    Onderwerp: Re: Contractrecht/ontbind. koopovk/b*l.c*m (kort vraagje) (kuch) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Bol.com verkoopt zelf producten en staat derden toe om producten op haar platform ter verkoop aan te bieden. De consument koopt van een derde op dit platform.

Ik begrijp het verhaal als volgt: TS heeft iets gekocht van een verkoper op het platform van Bol.com. Het product is defect geraakt binnen X maanden en TS correspondeert hierover met de Bol.com. Bol.com geeft dan het aankoopbedrag wordt gerestitueerd, als TS het product naar Bol.com stuurd. TS stuurt het product terug en dan weigert Bol.com om het aankoopbedrag aan TS te betalen.

In deze situatie is het m.i. de vraag wat Bol.com in deze situatie precies belooft in de algemene voorwaarden. Garandeert Bol.com dat het de consument bijstaat bij problemen?

Quote:
Bol.com kan partijen voorstellen om de koop te ontbinden met wederzijds goedkeuren, maar kan dat uiteraard niet afdwingen. Wat Bol.com kan zelf wel een aanbod doen om het product te kopen. Dat laatste heeft Bol.com kennelijk gedaan, zodat TS nu een vordering op Bol.com heeft ter hoogte van het aankoopbedrag.

Dat Bol.com zou hebben aangeboden het product van de consument over te kopen zie ik geen aanwijzing voor. Het lijkt er meer op dat Bol.com voor zijn beurt heeft gesproken en dat de consument dit had moeten begrijpen (maar de algemene voorwaarden van Bol.com zouden hier een ander licht op kunnen werpen).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: do 27 apr 2023 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gekeken naar de algemene voorwaarden, maar alleen standaard thuiswinkelwaarborg voorwaarden gezien.

Bol.com bemiddeld wel en toont zich ook bereid om zelf te compenseren. Toen een product van mij non-conform was meende de verkoper te kunnen volstaan met het terugbetalen van het geld en heeft Bol.com het verschil met de dekkingskoop voor zijn rekening gekomen. Ik schat in dat ze daar niet juridisch toe gehouden zijn.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds