Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verborgen gebrek bij tweedehands fiets via Marktplaats
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wimmel



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2010 11:49    Onderwerp: Verborgen gebrek bij tweedehands fiets via Marktplaats Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gisteren via Marktplaats bij een particuliere verkoper een tweedehands fiets voor mijn dochter gekocht. Mijn dochter is langer dan 1m80, waardoor zij een hoge fiets (61cm frame) nodig heeft. De spoeling van goede, hoge fietsen is dun. Uiteindelijk hebben we een fiets gevonden op een afstand van 235KM bij mijn woonplaats vandaan. Mijn dochter en ik zijn samen de fiets gaan halen en zij heeft ter plaatse een proefrit gemaakt. Bij het afstappen verschoof het zadel iets, maar ik heb daar geen aandacht aan geschonken en gemeld dat ik dat thuis wel even zou aandraaien. Bij thuiskomst wil ik het zadel op de juiste hoogte instellen en kom er dan achter dat de framebuis is verzaagd en dat daardoor de borging van het zadel onvoldoende houvast heeft.

Ik heb direct de verkoper telefonisch van dit probleem op de hoogte gesteld waarbij ik duidelijk liet blijken dat ik ontstemd was (ondertussen had ik er bijna 6 uur reistijd op zitten). Hij antwoorde via de mail met enkele mogelijke oplossingen:

Quote:

Op de eerste plaats was ik niet op de hoogte van dit euvel. Bied je hiervoor mijn welgemeende excuses aan.

Ben ook niet zo cru geweest door je te zeggen dat je als koper altijd een onderzoeksplicht hebt. Dit is door je dochter wel gebeurd waarbij zij constateerde dat zadel los zat.
Als antwoord hierop gaf je aan dat dit een kwestie is van vaster draaien. Dus bekend ?

Maar ja ik kan zeggen bekijk het maar. Je hebt de fiets onderzocht bereden en akkoord bevonden. We moeten hier uitkomen.
Heb al diep over nagedacht en overlegd gehad met een handige monteur.

Hij gaf de3 volgende opties :

Zet er een grotere opvul bus in. In frame zit schijnbaar een dun busje als opvulling maat zadelpen en fiets. Zadelpen heeft een maat die moet overeenstemmen met maat van de fiets.
Monteer een nieuwe ring die je dan beter kunt aandraaien.

Een andere optie is een stukje op te lassen op huidige frame ca. zoals je aangaf 3 cm. Jammer dat het bijkbaar scheef is afgezaagd.
Dit maakt voor de totale lengte van de fiets niets uit., Een fiets van 61 cm. heeft ook een andere verhouding stuur tov zadelpen etc.
De zadelpen kun je instellen tot die hoogte wat je zelf het fijnste vindt. Dus ( helaas) een stukje eraf maakt niet uit voor totale hoogte, Wel stand van zadelpen !

Ik hoop dat wij dit voor beide partijen naar behoren en tevredenheid kunnen oplossen.


Ten aanzien van de onderzoeksplicht, zoals op de eerste foto te zien is, zijn de problemen niet direct zichtbaar. Pas bij demontage van het zadel ziet men dat de framebuis verzaagd is, waardoor de borgring onvoldoende houvast heeft om te blijven zitten (foto 2 t/m 4). Dit betekent ook nog eens dat de fiets nu geen 61 maar een 58 cm framebuis bezit, gelukkig maakt dit geen verschil voor de geometrie van het frame. Ik had vantevoren telefonisch van de verkoper begrepen dat de fiets in goede staat was. Hij vertelde dat hij mij niet die hele afstand zou laten rijden voor een fiets met mankementen.






De door de verkoper aangedragen oplossingen vind ik onaanvaardbaar. Volgens mijn buurman die fietsenmaker is, is het niet mogelijk een andere binnenbuis te plaatsen. De mogelijkheid om een vervangend stuk aan het frame te lassen zie ik niet zitten ivm de kosten van het lassen van aluminium en het aantasten van zowel de lak als mogelijk de integriteit van het frame door de warmteontwikkeling bij het lassen.

Ik wil nu graag de koop ontbinden maar dit betekent dat ik wederom een dag in de auto moet zitten en dat me dit weer een tank benzine gaat kosten waardoor ik uiteindelijk alleen al aan directe kosten 100 euro kwijt ben. Kunt U mij vertellen of ik mogelijk een deel van de kosten op de koper kan verhalen en zoja, hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Voor de duidelijkheid:
Het gaat om een Gazelle Orange waar ik 325 euro voor heb betaald. Dit is een normale prijs voor een in goede staat verkerende fiets van dit type. Ik heb enkele vergelijkbare fietsen tussen de 275 en 375 euro zien staan waarbij de leeftijd meestal de bepalende factor is.


EDIT: Vermeld dat het om een particuliere verkoper gaat.


Laatst aangepast door Wimmel op zo 02 mei 2010 12:05, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 312


BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2010 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die verkoper, is dat een particulier of een winkel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wimmel



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2010 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat om een particuliere verkoper.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MikkieMuis



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 29


BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dan maakt u weinig kans. verborgen gebreken gelden meestal alleen bij onroerende goederen. in geval van tweedehands aankoop bij een particulier wordt u geacht het goed te kopen in de staat waarin het zich bevindt.

spijtig maar het is niet anders. een advocaat hier op zetten zal u alleen maar veel kosten en bitter weinig opbrengen.

bij deze het advies om volgende keer een goede winkel te zoeken waar u professioneel advies krijgt en garantie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010 0:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MikkieMuis schreef:
dan maakt u weinig kans. verborgen gebreken gelden meestal alleen bij onroerende goederen. in geval van tweedehands aankoop bij een particulier wordt u geacht het goed te kopen in de staat waarin het zich bevindt.

Daar klopt niet veel van. De regeling van non-conformiteit geldt voor zowel roerende als onroerende zaken en geldt ook voor tweedehands gekochte zaken.

De vraag is of de gekochte zaak de eigenschappen bezit die je ervan mocht verwachten. Om precies te zijn zie art. 7:17 lid 2 BW. Dat een zaak tweedehands is gekocht betekent dat je er niet hetzelfde van mag verwachten als van een nieuw gekochte zaak, maar betekent niet dat je er niets van mag verwachten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zal het hier om gaan:
een gedeelte van 7:17 lid 2 schreef:
....De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen....


Nu jij wel ter plaatse hebt opgemerkt dat er iets met het zadel was, had je eraan moeten twijfelen of dat wel snor zat. Met andere woorden: jij had nadere invulling moeten geven aan je onderzoeksplicht. Nog anders gezegd: je had de aanwezigheid van een perfect werkend zadel moeten betwijfelen. Nu je dit niet gedaan hebt, komt dit voor jouw rekening. Zo zal de verkoper zich opstellen lijkt mij.

Maar jij kunt er wellicht tegen inbrengen dat de verkoper aan jou mededelingen heeft gedaan of had moeten doen over dat zadel omdat hij het wist of behoorde te weten dat dit zadel niet helemaal goed was. De mededelingsplicht van de verkoper gaat voor op de onderzoeksplicht van de koper. Maar bewijs dat maar eens en bewijs ook maar eens dat het zadel niet deugdelijk genoeg was (je hebt er immers op gefietst en dat ging goed).

Op basis van de informatie die je hebt gegeven zou ik je adviseren om in der minne te schikken voor zover verkoper hiertoe bereid is (hij was bereid om er samen uit te komen heeft hij gezegd). Vraag alsnog korting zodat hij dat bedrag kan overmaken aan jou. Mocht de verkoper nergens toe bereid zijn, dan laat je het m.i. het beste rusten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hoeft m.i. ter plekke niet een wat loszittend zadel te verstellen om te controleren of de framebuis niet verzaagd is, zeker niet als gesteld is dat de fiets in goede staat verkeerde. Je mag afgaan op zo'n mededeling, ook als de verkoper achteraf niet op de hoogte blijkt te zijn geweest van de niet zo goede staat. Die mededeling komt voor zijn rekening (en lijkt me hier verder te gaan dan een algemene aanprijzing, omdat het werd gezegd met het oog op de lange reistijd).

De koper mag verwachten dat de fiets geschikt is voor normaal gebruik, en dat lijkt hier niet het geval te zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De mededeling die de verkoper telefonisch heeft gedaan telt inderdaad wel voor iets. Het volgende is ook relevant en spreekt weer in het nadeel van TS:
Quote:
Mijn dochter en ik zijn samen de fiets gaan halen en zij heeft ter plaatse een proefrit gemaakt. Bij het afstappen verschoof het zadel iets, maar ik heb daar geen aandacht aan geschonken en gemeld dat ik dat thuis wel even zou aandraaien.


Ik denk eigenlijk niet dat op voorhand met zekerheid te zeggen is hoe een rechter over deze feitelijke gang van zaken zal oordelen, zeker niet omdat je niet weet wat verkoper allemaal nog gaat stellen )en ook niet wat TS nog aan zou vullen). Maar ik zou niet direct al mijn geld op TS zetten denk ik. TS heeft de fiets gezien en kunnen inspecteren en er is een proefrit op gemaakt die naar tevredenheid is verlopen (aanduiding voor normaal gebruik geschikt) én je hebt opgemerkt dat het zadel verschoof bij het afstappen waarover je niet hebt doorgevraag en naar aanleiding waarvan de verkoper ook niet nog eens expliciet heeft gemeld dat dat een loszittend schroefje zou zijn. Ik vind dit allemaal niet ten voordele van TS spreken. In gedachten mag worden gehouden dat het hier gaat om een tweedehands fiets waarbij het feit dat het zadel een beetje los zat van tevoren is bemerkt en toch akkoord is bevonden.

Edit: ik heb nog eens nagelezen wat technisch het gebrek was en op basis hievan zou je toch inderdaad ook wel moeten kunnen oordelen dat dit verborgen gebrek van dusdanige aard is dat de fiets non-conform is. Je mag in beginsel verwachten dat er zich niet zo'n gebrek voordoet als dat TS heeft beschreven. De fiet zou in deze optiek dus non conform zijn, zo kunnen we stellen. Maar dan nog is de feitelijke gang van zaken over wat er over en weer is gezegd n.a.v. constatering van het loszittende zadel van belang. Immers, wat koper mocht verwachten hangt mede af van de invulling van onderzoek en mededelingen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wimmel



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allen, bedankt voor de reacties. Ik heb ondertussen wederom contact gehad met de verkoper. Vooralsnog lijkt hij erop aan te sturen dat ik de fiets laat lassen. Ik heb bij een constructiebedrijf een offerte aangevraagd, de uitslag zal bepalend zijn voor verdere acties.

De verkoop verliep in een gemoedelijke sfeer, de verkoper is een oudere (gepensioneerde) man die op zijn gemak de fiets met mij naliep en mij rustig de kans gaf om de bewegende onderdelen te inspecteren. Dat het zadel bij het afstappen meedraaide vond ik niet alarmerend. Wie heeft niet eerder meegemaakt dat een stuur of zadel onvoldoende was aangedraaid waardoor er nog beweging in zat? Ik heb wel eens eerder een krom, afgebroken of loszittend boutje vervangen danwel aangedraaid om dit soort problemen op te lossen. Vandaar mijn opmerking dat ik dat wel even zou aandraaien. Nogmaals, pas bij het verwijderen van de borging valt op dat de framebuis dermate is beschadigd dat alleen aandraaien niet meer afdoende is.

De opmerking via de mail dat de verkoper ook niet op de hoogte van het probleem was, geeft misschien voldoende houvast om te kunnen stellen dat een verborgen gebrek is (mag deze term gebuikt worden?).

De verkoper heeft naar aanleiding van mijn vraag naar de staat van de fiets vantevoren heel duidelijk aangegeven dat er niets met de fiets mis was. Helaas heb ik dit niet zwart op wit omdat de verkoper een probleem met de mailcliënt op zijn nieuwe machine had (dat ik ter plaatse voor hem heb opgelost) waardoor hij de mail waarin ik de vraag stelde nooit ontvangen heeft. Ik heb daarop de vraag telefonisch gesteld en een positief antwoord van hem ontvangen. Ik geloof dan ook niet dat er kwade opzet in het spel is.

Op dit moment weet ik niet wat de verkoper nu verder wil. Zodra ik weet wat een eventuele reparatie gaat kosten treed ik weer in contact met hem. Het gaat mij er nu vooral om erachter te komen wat mijn opties zijn en of ik eventueel het recht heb om de koop te ontbinden vanwege de geconstateerde gebreken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De eenvoudigste verklaring, waarbij men zo min mogelijk aannames hoeft te maken, voor het feit dat de zadel verschoof bij het afstappen is m.i. dat deze los zat. Hiervoor hoeft namelijk niet aangenomen te worden dat de mededeling van de verkoper onjuist was. Daarom denk ik dat de koper er bij de koop nog steeds van mocht uitgaan dat de fiets alle eigenschappen bezat die noodzakelijk waren voor normaal gebruik.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
CareerSwitcher



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2010 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je de gleuf die in de stang zit nu eens wat dieper zou uitzagen, dan kan de beugel de buis verder dicht duwen, en dan zit het zadel strakker. Ik denk niet dat de paar millimeter die de beugel niet om de buis zit het probleem is, maar eerder dat de buis niet genoeg dicht kan klemmen omdat de gleuf grotendeels weg is gezaagd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Niko Stolwijk



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 13 jun 2023 11:21    Onderwerp: Verborgen gebrek gevonden bij fiets gekocht bij partiuculier Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen antwoord maar een vraag.


Ik heb voor mijn Zoon een batavus fiets aangeschaft bij een particulier.

Deze heb ik zo snel mogelijk laten onderhouden bij een fietsenmaker en deze constateerde dat er na verwijderen vande verlichting (die wilde ik vervangen) er een scheur in het frame zat die anders niet had kunnen opmerken.

Ik ben benieuwed hoe het recht hier tegenover staat. (ik ben geen jurist)

Ik heb de verkoper dit gemeld en gevraagd om de koop ongedaan te maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds