Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Ner閑
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie is eigenaar technische installatie koopappartement
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
super1255



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2022 14:51    Onderwerp: Wie is eigenaar technische installatie koopappartement Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

situatie:
Nieuwbouw koopappartement in 2008 aangekocht via Koopgarant (oplevering was 2010), binnen het appartement bevind zich een warmtepomp installatie inclusief boilervat voor enkel warm tapwater. Centrale verwarming (vloerverwarming) verloop via centraal WKO systeem, soort stadsverwarming dus met individuele meters in de woning. De woningstichting van wie het appartement met Koopgarant is aangekocht is ook de exploitant van het centrale WKO systeem.

Nu ruim 12 jaar later is het warmtepomp systeem voor tapwater in de woning defect geraakt, vervanging van het systeem kost bijna 5000 euro. Ons als is altijd verteld dat de tapwater warmtepomp installatie eigendom is van de appartementseigenaar, om die reden heb ik zelf ook altijd het onderhoud daarvan betaald inclusief reparaties.

Nu doe ik onlangs de ontdekking dat in zowel mijn koopakte, splitsingsakte en technische omschrijving van het appartement helemaal niet gesproken word over het lokale warmtepomp systeem in de woning. Er staat zelfs letterlijk in het koopakte en technische omschrijving het volgende:

WKO
Artikel 29
In de appartementen bevinden zich geen individuele CV installaties. Het warmtapwater en het warmwater ten behoeve van de cv installatie wordt door <naam woningsstichting> geleverd middels een collectief warmte- koude opsiag (WKO) systeem.

Dus feitelijk had mijn inziens dit lokale warmtepomp systeem helemaal niet aanwezig moeten zijn in onze appartementen, en had het tapwater ook via het centrale WKO systeem geleverd moeten worden. Dus hoe dan ook zou volgens mij de woningstichting verantwoordelijk zijn voor levering van warm tapwater naast CV.

Mag ik hieruit de conclusie trekken dat woningstichting dan ook verantwoordelijk voor het tapwater warmtepomp systeem in de woning? Even los van het feit waarom tapwater levering anders is als beschreven in de documenten. Want blijkbaar staat er dus een fout in het koopcontract, technische omschrijving en splitsingakte. Ook de VVE weet niet beter dat wij zelf eigenaar zijn van het systeem maar ik betwijfel dat nu dus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 13 okt 2022 3:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De installatie is waarschijnlijk duurzaam verenigd met appartement (waarschijnlijk moeilijk te verwijderen en staat er hoe dan ook in dienst van het gebouw), dus het maakt er deel van uit. Jij bent eigenaar.

(Zelfs al zou de installatiie een roerende zaak zijn, lijkt de conclusie mij nog steeds dat jij de eigenaar bent. Het is dan een deel van de inboedel die je bij de koopt hebt overgenomen.)

Mocht het aan jou geleverde apartement niet aan de koopovereenkomst voldoen, dan kun je in beginsel de verkoper aanspraken. Maar die mogelijke aanspraak lijkt me inmiddels verjaard te zijn. En de kans op succes lijkt me sowieso gering, want je had v贸贸r de koop de warmtepompinstallatie al kunnen zien zitten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
super1255



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2022 1:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]De installatie is waarschijnlijk duurzaam verenigd met appartement (waarschijnlijk moeilijk te verwijderen en staat er hoe dan ook in dienst van het gebouw), dus het maakt er deel van uit. Jij bent eigenaar.[/quote]

>> Is niet in dienst van het gebouw, enkel in dienst van mijn eigen appartement. Ieder appartement heeft zijn eigen warmtepompinstallatie voor warm tapwater.

[quote="bona fides"](Zelfs al zou de installatiie een roerende zaak zijn, lijkt de conclusie mij nog steeds dat jij de eigenaar bent. Het is dan een deel van de inboedel die je bij de koopt hebt overgenomen.)[/quote]

>> Ik heb niets overgenomen, tijdens aankoop bestond het complex nog niet eens. Het was een "nieuwbouw" appartement welke nog niet eens gebouwd was ten tijde van aankoop.

[quote="bona fides"]Mocht het aan jou geleverde apartement niet aan de koopovereenkomst voldoen, dan kun je in beginsel de verkoper aanspraken. Maar die mogelijke aanspraak lijkt me inmiddels verjaard te zijn. En de kans op succes lijkt me sowieso gering, want je had v贸贸r de koop de warmtepompinstallatie al kunnen zien zitten.[/quote]

>> Nogmaals het was een nieuwbouw appartement dat nog niet gebouwd was ten tijde van aankoop, je argument gaat hier dus niet op want ik heb niets kunnen zien zitten v贸贸r aankoop.

Daarnaast is de woningbouwvereniging waar ik het over heb ook de verkopende partij, het appartement is namelijk een "koopgarant" appartement. Diezelfde woningbouwvereniging is tevens ook exploitant van het centrale WKO systeem voor de vloerverwarming. Ik heb dus zowel een koopcontract als een leveringscontract met die woningbouwvereniging waarin staat dat warm tapwater via een centraal WKO systeem geleverd zou moeten worden en niet via een lokale warmtepomp installatie in mijn appartement En dat lokale warmtepomp systeem is nu dus defect.

Ik blijf van mening dat verkopende partij, dus de woningbouwvereniging, hiervoor aansprakelijk is. Want aanvankelijk had ik warm tapwater volgens contract via het WKO systeem geleverd moeten krijgen en niet via dit lokale warmtepomp systeem.

Hopelijk begrijp je de situatie nu wat beter.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds