Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ex eist hoop held na scheiding
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mikey1234



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2022 8:50    Onderwerp: Ex eist hoop held na scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik heb nogal een flink probleem. Een half jaar geleden zijn ik en mijn ex uit elkaar gegaan. We hadden een samenleving overeenkomst, koophuis met flinke overwaarde, auto en wat leningen lopen.
Ik heb altijd hard gewerkt voor mijn inkomen. Mijn ex heeft altijd een uitkering gehad en geen dag in der leven gewerkt.
Nu heeft zij een advocaat ingeschakeld en eist met achterlijke eisen een flink bedrag van mij.
Omdat ze geld van der ouders heb gekregen tijdens onze relatie en een erfenis gehad heeft, wat op is gegaan aan over de jaren heen., vinden ze dat ik dat maar terug moet betalen omdat dat voor haar was en niet rekeningen enz. Ook vragen ook 10.000 voor de auto terwijl die zoals de rest gewoon 50/50 verdeeld moet worden en ik die auto gewoon dan verkoop. Ook willen ze omdat dat ik haar bankpas/rekening gebruikt heb al dat geld terug betaal. We hebben altijd elkaars bankrekeningnummer en pas van elkaar gebruikt. We waren tenslotte 10 jaar samen.
Nu is het naar mij weten zo beschreven dat alle betalingen tijdens de relatie niet uit zou moeten maken, dat alle inkomsten en bezittingen van ons beide zijn, enkel alleen de schulden en overwaarde na het ontbinden van de overeenkomst dat telt.
Ik zit nu nog in het huis en maak flinke kosten. Volgens mij zou zij toch ook mee moeten betalen aan de hypotheek Aangezien ze mede-eigenaar is. Zij zit bij haar ouders en heeft verder geen kosten.
Nu kreeg ik een brief van haar advocaat dat ik elke maand 1500,- moet gaan aflossen omdat ze anders een incasso inschakelen. Ook heb ik het gevoel dat ze zonder mijn toestemming de volledige overwaarde in een depot willen laten zetten. Dat zal voor mij een groot probleem worden aangezien ik straks particulier moet huren en geen geld overhoud om de waarborgsom van soms wel 2 of 3x de huur te betalen. Dat zal betekenen dat ik eerst een maand op straat moet gaan wonen om de waarborgsom te sparen. Ik weet dat haar ouders in een dispuut met een familielid ook een geldbedrag in een depot hebben gezet en daarna jaren uit gerekt om het geld niet te betalen waar die familielid recht op had.
Echt geld voor een advocaat heb ik niet over omdat ik nu alle rekeningen alleen moet betalen.

Nu de vragen:
Kan een advocaat zonder dat een onafhankelijk iemand hier over beslist heeft zomaar geld eisen en een incasso inschakelen?
Mag ze zonder mijn toestemming of via een omweg de overwaarde vast laten zetten?
Klopt het dat mijn ex mee moet betalen aan de hypotheek?
Kan mijn ex zomaar geld terug eisen van geërfde bedragen die niet beschreven zijn geweest?
Mogen zij de volledige waarde van de auto vragen ook als ik het wil verkopen en verdelen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mikey1234



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2022 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben vergeten het 1 en ander uit te leggen.

De auto waar ze het volledige bedrag van opeisen, komt omdat haar ouders die auto aan mij gegeven hebben. Nu beweren ze dat ze het aan mijn ex gegeven hebben en vandaar de volledige waarde willen.

Ik ben ook nog een vraag vergeten te stellen over een geldlening. Tijdens de koop van het huis 10 jaar geleden hebben haar ouders 40.000 geïnvesteerd. Onder aandringen van mij hebben we het laten beschrijven. Nu staat er dus ook in de brief van de advocaat dat het bedrag nu terug betaald moet worden omdat de samenleving beindiging is. Probleem alleen is dat ik al maanden aangeef het huis te willen verkopen maar als reactie van de advocaat kreeg ik enkel dat ik dat niet zonder toestemming van mijn ex mag doen en ik moet wachten tot ze instemt. Dit hebben ze nu blijven rekken tot een maand na het beindigen van de overeenkomst. Nu is het punt dus dat ik 20.000 moet terug betalen voordat het huis verkocht is. Het huis moet nu nog te koop gezet worden maar ze eisen wel dat het bedrag binnen 2 weken erop staat anders schakelen ze een incasso in.

als iemand hier ervaring mee heeft en me kan helpen ben ik u echt eeuwig dankbaar.


Bij voorbaat dank
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 13 okt 2022 1:17    Onderwerp: Re: Ex eist hoop held na scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mikey1234 schreef:
Kan een advocaat zonder dat een onafhankelijk iemand hier over beslist heeft zomaar geld eisen en een incasso inschakelen?

Een incassobureau inschakelen kan iedereen, maar een incassobureau kan je niet tot betaling dwingen en kan ook geen beslag leggen. Een deurwaarder kan dat wel, maar alleen als er een uitspraak van de rechter is.

Quote:
Mag ze zonder mijn toestemming of via een omweg de overwaarde vast laten zetten?

Na de verkoop van het huis? Nee, als jullie samen dat huis hebben gekocht en samen de hypotheeklening zijn aangegaan, heb jij er natuurlijk ook iets over te zeggen.

Quote:
Klopt het dat mijn ex mee moet betalen aan de hypotheek?

Als jullie daar onderling niets over hebben afgesproken, zou ik het zo zien:

1. Jullie zijn samen de hypotheeklening aangegaan, in de onderlinge verhouding vermoedelijk ieder voor de helft, en jullie zijn daarom in de onderlinge verhouding nog steeds aansprakelijk voor de helft van de hypotheekbetalingen. (Ik zeg "in de onderlinge verhouding" omdat de bank jullie ieder waarschijnlijk kan aanspreken op het volledige bedrag.)

2. Omdat jij nu het volledige woongenot van de woning hebt, is het redelijk dat jij je ex daarvoor een vergoeding betaalt. Je zou kunnen denken aan de helft van een redelijke huurprijs (want zij is voor de helft eigenaar). Of preciezer: de helft van de huur die je zou kunnen krijgen door de woning tijdelijk (nl. tot de verkoop) te verhuren. Het alternatief is immers dat jjij ook de woning verlaat en jullie de woning tijdelijk verhuren. In dat geval is duidelijk dat jullie ieder de helft van de hypotheekkosten betalen en ieder de helft van de huur ontvangen.

Quote:
Kan mijn ex zomaar geld terug eisen van geërfde bedragen die niet beschreven zijn geweest?

Als jullie echt alleen een samenlevingscontract hadden en niet een geregistreerd partnerschap, is er geen sprake van een algemene gemeenschap van goederen. De erfenis die zij heeft ontvangen is daarom in haar vermogen gekomen, en daar heeft zij in principe dus recht op.

Mocht het samenlevingscontract iets anders zeggen, wie weet kan het je helpen, maar ik denk dat zij hier sterk staat.

Quote:
Mogen zij de volledige waarde van de auto vragen ook als ik het wil verkopen en verdelen

Hier speelt dus ook dat er geen sprake was van een algemene gemeenschap van goederen.

Van wie de auto is, is een bewijskwestie. Als de auto op jouw naam staat, wordt de auto vermoed van jou te zijn en is het aan je ex om te bewijzen dat de auto geheel of gedeeltelijk van haar is. Ik denk dat je hier sterk staat, en ik zou als ik jou was niet direct instemmen met een verdeling van de opbrengst van de auto.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 13 okt 2022 1:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mikey1234 schreef:
Ik ben ook nog een vraag vergeten te stellen over een geldlening. Tijdens de koop van het huis 10 jaar geleden hebben haar ouders 40.000 geïnvesteerd. Onder aandringen van mij hebben we het laten beschrijven. Nu staat er dus ook in de brief van de advocaat dat het bedrag nu terug betaald moet worden omdat de samenleving beindiging is. Probleem alleen is dat ik al maanden aangeef het huis te willen verkopen maar als reactie van de advocaat kreeg ik enkel dat ik dat niet zonder toestemming van mijn ex mag doen en ik moet wachten tot ze instemt. Dit hebben ze nu blijven rekken tot een maand na het beindigen van de overeenkomst. Nu is het punt dus dat ik 20.000 moet terug betalen voordat het huis verkocht is. Het huis moet nu nog te koop gezet worden maar ze eisen wel dat het bedrag binnen 2 weken erop staat anders schakelen ze een incasso in.

Tja, dat is wel zeer onredelijk van jouw ex/haar advocaat.

Het lijkt mij nogal wiedes dat die 20.000 wordt verrekend bij de verdeling van de opbrengst van het huis. Maar ik weet niet hoe die 40.000 euro investering precies beschreven.

Wat ik hier en hierboven schrijf is slechts mijn mening en niet noodzakelijk de absolute waarheid, en ik heb natuurlijk niet een volledig overzicht van de situatie (en de inhoud van het samenlevingscontract). Misschien moet je toch overwegen om een advocaat in de hand te nemen. Wellicht heb je recht op rechtsbijstand.
https://www.rechtsbijstand.nl/mediation-rechtsbijstand/gesubsidieerde-rechtsbijstand/
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds