Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Artikel 61a RVV, 1 juli 2019, vasthouden vs bedienen.
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Is een elektronisch apparaat op een fiets bedienen strafbaar, zolang deze in een houder zit?
Nee, bedienen is geen vasthouden. Zolang je verder geen gevaar vormt mag dit.
75%
 75%  [ 3 ]
Ja, aanraken/intikken zal worden gezien als een overtreding van 61aRVV.
0%
 0%  [ 0 ]
Onduidelijk, tot een rechtszaak hier over gevoerd zal worden.
25%
 25%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 4

Auteur Bericht
Regelrechteleek



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 02 jul 2019 18:07    Onderwerp: Artikel 61a RVV, 1 juli 2019, vasthouden vs bedienen. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds gisteren is het herziene artikel 61a RVV in werking getreden, welke vooral duidelijk maakt dat je een smartphone (of ander mobiel elektronisch apparaat) niet mag vasthouden tijdens het besturen. Dat mocht al niet in de auto maar nu ook niet meer op de fiets en andere voertuigen.

Waar echter wat onduidelijkheid over lijkt te bestaan is of je nu nog een apparaat handmatig zou mogen bedienen op de fiets als deze zich in een houder bevindt. Denk aan:
-Het veranderen van volume
-Het wisselen van een nummer
-Invoeren adres (navigatiesysteem/app)
-Tikken van een bericht
Ook in de nieuwsberichtgeving wordt hier verschillend over gedacht/geschreven naar mijn beleving.

Wat is jullie kijk op de zaak?

De tekst.
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0004825&hoofdstuk=II&paragraaf=30&artikel=61a&z=2019-07-01&g=2019-07-01
Artikel 61a
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.

De poll is natuurlijk enkel dat, ik ben meer geïnteresseerd in wat over te zeggen en vinden valt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 04 jul 2019 2:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voorheen luidde artikel 61a RVV 1990:
Quote:
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.

Nu luidt het:
Quote:
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.

Aan "vasthouden" is dus niets veranderd.

In een auto mag je tijdens het rijden een mobiele telefoon handsfree bedienen. Op een fiets mag dat dus ook.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: do 04 jul 2019 8:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik verbaas me (misschien ook niet, ambtenaren...) over deze totaal zinloze update van de wet. Het probleem is niet het al dan niet vasthouden van het apparaat maar de manier waarop het gebruikt wordt. Je zal zien dat vooral jongeren straks hun smartphone in een houdertje op de fiets zetten en dan al fietsend alsnog druk met hun 'social media' bezig zijn. Als men de formulering van het kapstokartikel 5 aan de eerste zin had toegevoegd was er direct meer bevoegdheid om daadwerkelijk effectief te handhaven: "vast te houden of zodanig te gebruiken dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.â€
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regelrechteleek



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 04 jul 2019 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
Als men de formulering van het kapstokartikel 5 aan de eerste zin had toegevoegd was er direct meer bevoegdheid om daadwerkelijk effectief te handhaven: "vast te houden of zodanig te gebruiken dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.â€


Maar kan een agent of rechter zich dan daar niet op beroepen? Althans op het moment dat deze bijvoorbeeld een slingerende of onoplettende fietser ziet (die met een houder werkt)? Maw kan je iemand bestraffen zuiver op artikel 5?


Laatst aangepast door Regelrechteleek op do 04 jul 2019 14:19, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regelrechteleek



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 04 jul 2019 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

In een auto mag je tijdens het rijden een mobiele telefoon handsfree bedienen. Op een fiets mag dat dus ook.


Dat idee had ik dus ook. De stuurhouder wordt nu dus of een maas in de wet, of een punt van discussie bij een agent die een boete wil uitdelen (bij iemand die een mobiel bedient, of een complete tekst stuurt* in een houder). Althans dat vermoeden heb ik.

*Overigens zie ik lichte bediening (nummer overslaan, volume veranderen, pop-up van navigatie met OK beantwoorden) nog weer anders als een tekst van een paar 100 tekens intikken of lezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: do 04 jul 2019 20:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regelrechteleek schreef:
Maar kan een agent of rechter zich dan daar niet op beroepen? Althans op het moment dat deze bijvoorbeeld een slingerende of onoplettende fietser ziet (die met een houder werkt)? Maw kan je iemand bestraffen zuiver op artikel 5?

De lat ligt redelijk hoog om alleen artikel 5 toe te passen, die krijg je niet heel snel aan je broek. Het lijkt me dat als je dezelfde formulering direct koppelt aan een goed gedefinieerde handeling je de lat een stuk lager legt omdat je dan al duidelijk aangeeft dat gebruik van een elektronisch apparaat in het verkeer al snel tot een beboetbare gevaarlijke situatie kan leiden. Maar ik ben geen jurist...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 12 aug 2019 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
Ik verbaas me (misschien ook niet, ambtenaren...) over deze totaal zinloze update van de wet. ....â€[/b][/i]


Zinloos is het niet aangezien het nu ook voor fietsers geldt en eerst niet.

Met wetgeving alle ongewenste situaties uitsluiten is lastig. Maar ik denk dat het voor velen een drempel zal zijn om een stuurhouder te gaan kopen en installeren. Het gaat bovendien ook met name om de bewustwording dat het gewoon niet verstandig is om je te laten afleiden op de fiets door je mobiel. Dat gaan steeds meer mensen vinden en op den duur wordt het als onfatsoenlijk beschouwd dat fietsers met een mobiel bezig zijn. Net als dat het inmiddels onfatsoenlijk is om op plaatsen waar veel mensen zijn binnen te gaan roken bijvoorbeeld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 13 aug 2019 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezellig zo'n artikel 5-je er bij halen. Rij je lekker solitair op een fietspad waar niemand te bekennen is te mazen-in-de-wet met een telefoonhouder en dan vindt oom agent het nodig je dan maar te bekeuren omdat je slingert.

En dan beroepen op artikel 5. Voor wie zou je op dat moment een gevaar zijn dan?

Als ik in de keuken met een mes sta te zwaaien waar niemand bij is ben ik ook een potentieel gevaar. Staat de ME ook niet op mijn deur te bonken...

Gewoon een strikte lijn waar niks subjectiefs aan toe te voegen valt is een prima wet.

Het is niet voor niks dat de uitspraak 'ga boeven vangen' ooit is uitgesproken. Als je een diender op een slechte dag treft of zijn/haar bonnenquota nog niet heeft gehaald dan kom je er met die mazen in de wet ook niet mee weg. Tenzij je het op een rechtzaak laat aankomen.. maar de kans dat iemand dat gaat doen is zo mogelijk nog kleiner dan dat artikel 5 zou worden toegepast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 13 aug 2019 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vermeulen_J schreef:
Gezellig zo'n artikel 5-je er bij halen. Rij je lekker solitair op een fietspad waar niemand te bekennen is te mazen-in-de-wet met een telefoonhouder en dan vindt oom agent het nodig je dan maar te bekeuren omdat je slingert.

En dan beroepen op artikel 5. Voor wie zou je op dat moment een gevaar zijn dan?

Als het gedrag niet onder artikel 5 valt, valt het er niet onder. Ik zie het probleem niet?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds