Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoofdpijndossier
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
webbouwer



Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2019 19:00    Onderwerp: Hoofdpijndossier Reageer met quote Naar onder Naar boven

In januari 2018 heb ik een programmeeropdracht aangenomen, waarbij overeengekomen werd dat betaling in termijnen plaats zou vinden. 
De eerste ruwe versie van deze software was in mei 2018 beschikbaar. 

De klant had wensen m.b.t. de user interface, dus die is aangepast en (gratis) iets uitgebreid.

Afgesproken was dat de software een onderhoudsmodule zou bevatten, zodat de klant altijd zelf instellingen en inhoud aan kan passen.

In juli 2018 heb ik aangegeven dat de software klaar was voor gebruik, maar dat de inhoud incompleet was en de rekenregels onjuist.
Klant heeft een deelfactuur betaald.

Ik heb hem geadviseerd de software pas in gebruik te nemen zodra alle inhoud correct was, om te voorkomen dat er anders allerlei credittransacties moesten plaatsvinden, omdat de berekeningen verkeerde uitkomsten zouden geven. De klant heeft toen (telefonisch) toegezegd de benodigde aanpassingen te gaan doen (via de onderhoudsmodule).

Een maand later kreeg ik een mail waarom het allemaal zo lang moet duren voordat de software in gebruik genomen kon worden. Ik heb de klant gewezen op ons telefoongesprek en dat het initiatief aan zijn kant lag. Klant heeft daar niet op gereageerd. Vanaf dat moment heb ik laten weten communicatie alleen nog per e-mail plaats te laten vinden om misverstanden mbt afspraken te voorkomen. 

Weer een maand (!) later krijg ik een e-mail met excuses voor de verlate reactie en de vraag wat er allemaal nog moet gebeuren om de software in gebruik te nemen. Wederom referereerde ik aan de eerder gemaakte afspraak over het toevoegen van de juiste rekenregels. Met veel pijn en moeite weet ik hem zover te krijgen een tweede deelfactuur te betalen.

Het blijft daarop weer een maand stil. Vervolgens krijg ik een mail "dat het allemaal veel te lang duurt" en dat "het tijd wordt om
knopen door te haken
", want anders "ga ik uitkijken naar een andere programmeur". 

Wederom heb ik aangegeven dat de software wat mij betreft helemaal klaar was, maar inhoudelijk incompleet. Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat de vertraging niet bij mij heeft gelegen, maar dat een andere programmeur inschakelen wat mij betreft een prima idee was.

Eind november krijg ik weer een mail die begint met excuses voor de vertraging die "zeker niet aan jou heeft gelegen". Klant geeft aan geen tijd te willen vrijmaken om de inhoud zelf te completeren en vraagt wat de kosten zijn als ik dat voor hem zou doen. Ik geef aan wat dat kost en dat wordt per ommegaande geakkoordeerd. Uiteraard alles per e-mail.....

De klant levert de inhoud en de rekenregels aan, maar.... niet allemaal. Zo'n 80% voer ik meteen door, stuur hem vervolgens een factuur en vertel daarbij dat het toevoegen van de overige 20% van regels uiteraard voor mijn rekening is, zodra hij deze aanlevert.  Wederom stilte...

Na 2 maanden heb ik een betalingsherinnering gestuurd. Helaas zonder reactie. Een maand later heb ik nog een herinnering gestuurd  met het verzoek om te betalen omdat ik anders de vordering uit handen moet geven.

Ik krijg daarop een boze e-mail terug (mail werkt dus gelukkig wel!) met het verwijt "dat al die extra's niet waren afgesproken", hoewel hij deze zelf per e-mail heeft goedgekeurd. Als ik de vordering uit handen zou geven, zou hij naar de rechter stappen en mij in gebreke stellen, omdat ik de software niet op tijd geleverd zou hebben en ik zou ook aansprakelijk zijn voor de kosten van een nieuwe programmeur (waar hij nog steeds niet naar op zoek was gegaan), inkomstenderving etc. etc.  Er wordt niet gerept over het feit dat de betalingen al maanden op zich laten wachten.

Ik herinner hem er nogmaals aan dat ik al die tijd op zijn input heb gewacht om de software in gebruik te kunnen nemen, want zoals ik al meerdere malen heb aangegeven: de software is klaar!

Ik geef hem daarbij 2 opties: 

1) hij neemt de software in gebruik, maar neemt zelf verantwoordelijkheid voor de foute inhoud en de logistieke afhandelingen die daarbij komen kijken. En hij besteedt verdere uitbreidingen uit aan een nieuwe programmeur (die de volledige broncode van mij krijgt).  Ik blijf uiteraard wel beschikbaar voor het (gratis) oplossen van bugs en beantwoorden van vragen van die nieuwe programmeur.

2) we beeindigen het project en ik crediteer hem voor het volledige betaalde bedrag en scheld de niet betaalde vorderingen kwijt, m.a.w. het kost hem niets. Weliswaar een verliespost aan mijn kant, maar die heb ik er in dit stadium graag voor over.

Tot op heden (alweer een paar weken) geen reactie.

Mijn vraag (sorry voor het lange verhaal) is nu: kan IK rechtsmatig eenzijdig de samenwerking beeindigen? 

Hij is qua betalingen toch duidelijk in gebreke gebleven EN heeft meermaals toegegeven zelf voor de vertraging te hebben gezorgd? Of heb ik iets fout gedaan dat ik zelf over het hoofd zie? Ben ik zelf in gebreke gebleven wellicht?

Uiteraard crediteer ik hem bij beeindiging nog steeds voor het betaalde bedrag. De werkrelatie is immers al zo verstoord, dat toekomstige overeenkomsten uitgesloten zijn. Overigens is dit de eerste keer in 15 jaar ondernemerschap dat ik dit meemaak.   

Ik beschik over algemene voorwaarden (waar in elke offerte en elke factuur aan gerefereerd wordt), waarin duidelijk vermeld staat dat ik niet aansprakelijk ben voor niet tijdig aangeleverde gegevens, niet aansprakelijk ben voor niet gebruikte producten, niet aansprakelijk voor indirecte schade zoals inkomstenderving etc.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor alle reacties!
En mocht dit bericht in het verkeerde forum staan: excuses daarvoor.

Groeten,


W. uit Oldenzaal
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: za 11 mei 2019 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uw verhaal komt bij mij een beetje over als hoe maak je van een eenvoudig probleem een ingewikkeld probleem.

U heeft diensten geleverd en die zijn niet geheel betaald: een eenvoudige zaak. aanmanen en eventueel een gerechtelijke procedure.
Ik snap ook niet waarom u zich druk maakt om onvolledige date nu dat toch echt binnen de risicosfeer van de opdrachtgever ligt en zolang u de broncode van de software heeft komt de betaling vanzelf tenzij goedkopere en/of betere alternatieven voor uw klant voorhande zijn.

Nu gaat uzelf allerlei mutatie aanbrengen in de overeenkomst zodat u wel naar de rechter moet om te laten bepalen wie gelijk heeft of niet en nu staat u met de handen in het haar. Goee voor de boterham van de rechter maar inderdaad hoofdpijn voor u.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds