Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Uitdiensttreding maar twee keer per jaar mogelijk ?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
2xC



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 12 jun 2017 18:40    Onderwerp: Uitdiensttreding maar twee keer per jaar mogelijk ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Mijn arbeidsovereenkomst lezende, las ik bij de paragraaf contractduur de volgende zin:
"Uit dienst treden is enkel op 30 juni of 31 december mogelijk". Ik heb ook een opzegtermijn van twee maanden volgens deze paragraaf, maar ik vraag mij af of deze bepaling m.b.t. de uitdiensttreding eigenlijk wel rechtsgeldig is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 13 jun 2017 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een langere opzegtermijn dan een maand, mag u overeenkomen. Maar dan moet die van uw werkgever twee keer zo lang zijn dus vier maanden. Staat dat in de overeenkomst? Zo nee, dan geldt een termijn van een maand.

Voor wat betreft de andere vraag, dit ben ik in meer dan 20 jaar nog niet tegengekomen.
In een tijdelijke overeenkomst vind ik zo'n constructie van bepaalde momenten van uitdienst treden op zich nog wel verdedigbaar. Want er zijn ook tijdelijke arbeidsovereenkomsten die je helemaal niet tussentijds kunt opzeggen. Staat er niets in je arbeidscontract over tussentijds opzeggen (dus geen tussentijds opzegbeding) dan kan dat simpelweg niet. Iets wat veel mensen zich niet realiseren.

Maar de opzegtermijn voor een werknemer maximaal zes maanden bedragen, dus wat dat betreft wringt de bepaling al. Immers, zeg je in mei op, dan ben je te laat voor een einde per 30 juni, maar duurt het meer dan 6 maanden tot het einde van het jaar. En dat mag niet.

In een 'vaste' overeenkomst, dus een contract voor onbepaalde tijd vind ik zo'n bepaling nog meer wringen, omdat je dan altijd moet kunnen opzeggen. En ook daar geldt natuurlijk een maximum van 6 maanden (met dan voor de werkgever maar liefst 12 maanden).

Kortom, in mijn ogen is deze constructie niet mogelijk als men maar twee keer per jaar uit dienst mag (behalve wanneer een cao dit toestaat) en is het alleen mogelijk op te nemen dat de opzegtermijn 6 maanden is voor werknemer én 12 maanden voor werkgever.

Een paar vragen:

Hebt u een tijdelijke overeenkomst?

Waarom heeft de werkgever die twee momenten van uitdiensttreding opgenomen?

Is er een cao van toepassing?
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
2xC



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 13 jun 2017 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:


Kortom, in mijn ogen is deze constructie niet mogelijk als men maar twee keer per jaar uit dienst mag (behalve wanneer een cao dit toestaat) en is het alleen mogelijk op te nemen dat de opzegtermijn 6 maanden is voor werknemer én 12 maanden voor werkgever.

Een paar vragen:

Hebt u een tijdelijke overeenkomst?

Waarom heeft de werkgever die twee momenten van uitdiensttreding opgenomen?

Is er een cao van toepassing?


Mijn dank voor uw reactie. Om antwoord te geven op uw vragen:

Het betreft een contract voor onbepaalde tijd en ik ben ook al enkele jaren in dienst bij deze werkgever. Het is niet gebonden aan een CAO.

Mijn vermoeden is dat deze bepaling is opgenomen omdat het bedrijf oorspronkelijk uit het buitenland stamt en men bepalingen heeft gekopieerd/opgenomen die daar kennelijk geldig zijn. Zo staat er ook een bepaling in over een proeftijd in van drie maanden, wat volgens mij in strijd is met de Nederlandse wet.

Er staat duidelijk een opzegtermijn vermeld van 2 maanden voor de werknemer in het contract, maar dat lijkt mij inderdaad te wringen met de bepaling dat je alleen "weg mag" op 30 juni of 31 december.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 13 jun 2017 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, dat het een buitenlandse overeenkomst is verklaart veel.

Een proeftijd van 3 maanden mag inderdaad nooit.

En de twee maanden opzegtermijn mag ook alleen maar als voor de werkgever een dubbel zo lange termijn is opgenomen in de overeenkomst.

Zo niet, dan geldt voor u slechts een opzegtermijn van een maand.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
2xC



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 13 jun 2017 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Ah, dat het een buitenlandse overeenkomst is verklaart veel.

Een proeftijd van 3 maanden mag inderdaad nooit.

En de twee maanden opzegtermijn mag ook alleen maar als voor de werkgever een dubbel zo lange termijn is opgenomen in de overeenkomst.

Zo niet, dan geldt voor u slechts een opzegtermijn van een maand.


Dat betekent dus dat deze bepaling "Uit dienst treden is enkel op 30 juni of 31 december mogelijk" in feite niet rechtsgeldig is en/of eventueel geen stand zal houden bij een rechter ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 13 jun 2017 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja. Zie mijn eerdere reactie waarin ik al antwoord gaf.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 20 jun 2017 23:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

2xC schreef:
Dat betekent dus dat deze bepaling "Uit dienst treden is enkel op 30 juni of 31 december mogelijk" in feite niet rechtsgeldig is en/of eventueel geen stand zal houden bij een rechter ?

In het geval van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd geldt:
art. 7:667 lid 6 BW schreef:
Voor de beëindiging van een voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst is voorafgaande opzegging nodig.

art. 7:672 BW schreef:
1. Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.
2. (...)
3. (...)
4. De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand.
5. (...)
6. (...)
7. Van de termijn, bedoeld in lid 4, kan schriftelijk worden afgeweken. De termijn van opzegging voor de werknemer mag bij verlenging niet langer zijn dan zes maanden en voor de werkgever niet korter dan het dubbele van die voor de werknemer.

Zoals al aangegeven, is de opzegtermijn van 2 maanden toegestaan als je arbeidsovereenkomst ook bepaalt dat de werkgever een opzegtermijn heeft van 4 maanden of langer. Vermoedelijk is dat niet het geval, maar dat moet je dus zelf controleren.

Wat betreft de einddata van 30 juni en 31 december... als je art. 6:672 lid 1 BW letterlijk neemt lijkt dit toegestaan:
Quote:
Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.

Je schriftelijke arbeidsoverenkomst bepaalt dat opzegging geschiedt tegen 30 juni of tegen 31 december.

Ik vermoed dat deze lezing van mij is onjuist is. Ik denk dat je lid 1 zo moet begrijpen dat de arbeidsovereenkomst een andere dag (of dagen) in de maand kan aanwijzen. Maar discussie lijkt hier mogelijk (tenzij iemand een duidelijke bron kent die op dit punt duidelijkheid verschaft).

Het argument dat de bepaling dat opzegging slechts mogelijk is tegen 30 juni of tegen 31 december in strijd is met de maximale opzegtermijn overtuigt mij niet. Bij een "normale" arbeidsovereenkomst met 1 maand opzegtermijn en opzegging tegen de laatste dag van de maand, zou ik vandaag pas kunnen opzeggen tegen 31 juli. En dat is gerekend vanaf nu langer dan 1 maand. Toch werkt het zo: de opzegging "tegen" 31 juli moet ik doen uiterlijk 1 maand vóór 31 juli.

Dus als art. 7:672 lid 1 BW letterlijk moet worden uitgelegd en de 30 juni/31 december bepaling rechtsgeldig is, dan moet je uiterlijk 31 mei opzeggen tegen 30 juni of uiterlijk 30 november opzeggen tegen 31 december (aangenomen dat je opzegtermijn inderdaad 1 maand bedraagt wegens ongeldigheid van de opzegtermijn van 2 maanden).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2017 9:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is heel simpel, als je in juni (deze maand) wil opzeggen, dan kan dat volgens deze overeenkomst pas per eind december. En dat kan natuurlijk niet.

Onderstaande relaas overtuigt mij niet.
bona fides schreef:
Het argument dat de bepaling dat opzegging slechts mogelijk is tegen 30 juni of tegen 31 december in strijd is met de maximale opzegtermijn overtuigt mij niet. Bij een "normale" arbeidsovereenkomst met 1 maand opzegtermijn en opzegging tegen de laatste dag van de maand, zou ik vandaag pas kunnen opzeggen tegen 31 juli. En dat is gerekend vanaf nu langer dan 1 maand. Toch werkt het zo: de opzegging "tegen" 31 juli moet ik doen uiterlijk 1 maand vóór 31 juli.

Dus als art. 7:672 lid 1 BW letterlijk moet worden uitgelegd en de 30 juni/31 december bepaling rechtsgeldig is, dan moet je uiterlijk 31 mei opzeggen tegen 30 juni of uiterlijk 30 november opzeggen tegen 31 december (aangenomen dat je opzegtermijn inderdaad 1 maand bedraagt wegens ongeldigheid van de opzegtermijn van 2 maanden).

_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2017 9:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is heel simpel, als je in juni (deze maand) wil opzeggen, dan eindigt het dienstverband volgens deze overeenkomst pas per eind december. En dat mag natuurlijk niet. Als werknemer moet je elke maand kunnen opzeggen.

Onderstaande relaas overtuigt mij niet.
bona fides schreef:
Het argument dat de bepaling dat opzegging slechts mogelijk is tegen 30 juni of tegen 31 december in strijd is met de maximale opzegtermijn overtuigt mij niet. Bij een "normale" arbeidsovereenkomst met 1 maand opzegtermijn en opzegging tegen de laatste dag van de maand, zou ik vandaag pas kunnen opzeggen tegen 31 juli. En dat is gerekend vanaf nu langer dan 1 maand. Toch werkt het zo: de opzegging "tegen" 31 juli moet ik doen uiterlijk 1 maand vóór 31 juli.

Dus als art. 7:672 lid 1 BW letterlijk moet worden uitgelegd en de 30 juni/31 december bepaling rechtsgeldig is, dan moet je uiterlijk 31 mei opzeggen tegen 30 juni of uiterlijk 30 november opzeggen tegen 31 december (aangenomen dat je opzegtermijn inderdaad 1 maand bedraagt wegens ongeldigheid van de opzegtermijn van 2 maanden).

_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2017 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Onderstaande relaas overtuigt mij niet.
bona fides schreef:
Het argument dat de bepaling dat opzegging slechts mogelijk is tegen 30 juni of tegen 31 december in strijd is met de maximale opzegtermijn overtuigt mij niet. Bij een "normale" arbeidsovereenkomst met 1 maand opzegtermijn en opzegging tegen de laatste dag van de maand, zou ik vandaag pas kunnen opzeggen tegen 31 juli. En dat is gerekend vanaf nu langer dan 1 maand. Toch werkt het zo: de opzegging "tegen" 31 juli moet ik doen uiterlijk 1 maand vóór 31 juli.

Dus als art. 7:672 lid 1 BW letterlijk moet worden uitgelegd en de 30 juni/31 december bepaling rechtsgeldig is, dan moet je uiterlijk 31 mei opzeggen tegen 30 juni of uiterlijk 30 november opzeggen tegen 31 december (aangenomen dat je opzegtermijn inderdaad 1 maand bedraagt wegens ongeldigheid van de opzegtermijn van 2 maanden).

Wel, de eerste paragraaf is toch echt gewoon juist. Dus als opzegging slechts per 30 juni of 31 december mogelijk is, dan betekent een maand opzegtermijn niet meer en niet minder dan dat je uiterlijk 30 november moet opzeggen. Precies zo werkt het trouwens ook met andere contracten; denk aan de telefooncontracten van een paar jaar geleden met een opzegtermijn van zeg een maand, maar waar opzegging slechts 1x per jaar mogelijk was.

De vraag is hier alleen hoe art. 7:672 lid 1 BW, "tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.", moet worden begrepen. Ik denk dat de rechter er uiteindelijk een draai aan zal geven die tegen de letterlijke bewoording ingaat.

Quote:
Het is heel simpel, als je in juni (deze maand) wil opzeggen, dan eindigt het dienstverband volgens deze overeenkomst pas per eind december. En dat mag natuurlijk niet. Als werknemer moet je elke maand kunnen opzeggen.

Dat is gewoon te simpel. Waar in de wet staat dat de werknemer elke maand kan opzeggen? Staat dat in art. 7:672 lid 1 BW? Vermoedelijk wel, maar het staat er in ieder geval niet erg duidelijk. Staat het ergens anders in de wet? Nee, het staat nergens anders in de wet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2017 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De opzegtermijn en de datum waartégen kan worden opgezegd zijn niet hetzelfde.

Afwijken van de hoofdregel TEGEN welke datum kan worden opgezegd is binnen wettelijke grenzen mogelijk. Dus men mag ook kiezen voor een andere dag in de maand.
Lid 1 van 7:671 BW luidt: Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag (MD: in de maand) daarvoor is aangewezen.

En de opzegtermijn op zich mag maximaal 6 maanden bedragen (mits voor werkgever het dubbele, dus 12 maanden) is vastgelegd).
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl


Laatst aangepast door UwJurist.nl op vr 23 jun 2017 10:38, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2017 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dat is gewoon te simpel. Waar in de wet staat dat de werknemer elke maand kan opzeggen? Staat dat in art. 7:672 lid 1 BW? Vermoedelijk wel, maar het staat er in ieder geval niet erg duidelijk. Staat het ergens anders in de wet? Nee, het staat nergens anders in de wet.

Ja, dat staat daar, zeker in combinatie met de overige leden, zoals lid 7. Lees Tekst & Commentaar etc. even. Het zit in het systeem van de wet besloten, ter bescherming van de werknemer. En dan hebben we het nog niet over het recht op vrije arbeidskeuze (art. 19 Grondwet), waar dit mee botst.
Een werknemer mag zijn arbeidscontract óp iedere dag opzeggen. Op dat moment begint de opzeggingstermijn. Hij hoeft dus niet tot een bepaalde dag te wachten voordat hij kan opzeggen. En dat is iets anders dan tégen welke dag van de maand je kan opzeggen.
Ná de bepaling van de opzeggingstermijn kan bepaald worden wat de laatste werkdag dan is.
Wil je een werknemer veel belemmeringen opwerpen dan biedt de wet daartoe meer dan voldoende mogelijkheden door de termijn te verlengen naar - máximaal - 6 maanden.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 23 jun 2017 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
De opzegtermijn en de datum waartégen kan worden opgezegd zijn niet hetzelfde.

Juist.

Je kunt een opzegtermijn van 1 maand hebben, terwijl je pas kunt opzeggen tegen een datum die nog ver in de toekomst ligt.

Dus, zoals ik schreef, het feit dat je vandaag pas tegen 31 december zou kunnen opzeggen levert geen strijd op met het feit dat de opzegtermijn 1 maand bedraagt. Uit "opzegtermijn is 1 maand" of zelfs "opzegtermijn is maximaal 6 maanden" valt dus niet af te leiden dat het in strijd met de wet is dat je vandaag pas tegen 31 december zou kunnen opzeggen.

Verder is het helemaal juist dat als de bepaling "opzeggen kan slechts tegen 30 juni of 31 december" ongeldig is, dat uit één of andere wettelijke bepaling zou moeten volgen. En de enige bepaling die daarvoor in aanmerking komt is art. 7:672 lid 1 BW. En als je die bepaling leest is het direct duidelijk dat er in ieder geval geen strijd is met de letterlijke bewoording van art. 7:672 lid 1 BW.

Quote:
Afwijken van de hoofdregel TEGEN welke datum kan worden opgezegd is binnen wettelijke grenzen mogelijk. Dus men mag ook kiezen voor een andere dag in de maand.
Lid 1 van 7:671 BW luidt: Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag (MD: in de maand) daarvoor is aangewezen.

Vermoedelijk moet je daar inderdaad "in de maand" inlezen, zoals ik in mijn eerste bericht in deze draad al heb aangegeven.

Maar discussie is hier mogelijk, tenzij, zoals ik schreef, "iemand een duidelijke bron kent die op dit punt duidelijkheid verschaft".

De parlementaire geschiedenis is op dit punt toch wat vaag. De bepaling vindt zijn oorsprong in SER-advies 88/12, p. 20/21. Het idee was einddatum te laten aansluiten bij de begindatum van de volgende dienstbetrekking.
Quote:
Voor zover in een bedrijfstak een ander aannemingsbeleid wordt gevolgd, moet echter de mogelijkheid openstaan van deze regel af te wijken. De cao of de schriftelijke arbeidsovereenkomst is daarvoor het aangewezen instrument.

Dit lijkt toch de mogelijkheid open te laten dat er, bijvoorbeeld, slechts tegen het einde van het kwartaal kan worden opgezegd, mocht het bijvoorbeeld in een bepaalde bedrijfstak gebruikelijk zijn om mensen per de 1e dag van het kwartaal aan te nemen. Dus het SER-advies geeft, als ik het goed zie, geen aanleiding om "in de maand" in te lezen. (Verder stelt art. 7:672 lid 1 BW duidelijk niet de voorwaarde dat de afwijking gebruikelijk moet zijn in de bedrijfstak.)

Quote:
Ja, dat staat daar, zeker in combinatie met de overige leden, zoals lid 7.

Lid 7 gaat over de opzegtermijn en heeft dus niets te maken met de dag waartegen kan worden opgezegd.

Quote:
Lees Tekst & Commentaar etc. even. Het zit in het systeem van de wet besloten, ter bescherming van de werknemer.

Zo kan ik heel veel stellingen onderbouwen.
Als je een mooie zin vindt in T&C houd ik me aanbevolen.

Quote:
En dan hebben we het nog niet over het recht op vrije arbeidskeuze (art. 19 Grondwet), waar dit mee botst.

Een tijdelijke arbeidsovereenkomst kan helemaal niet tussentijds opgezegd worden, dus ik zie niet in hoe hier sprake zou kunnen zijn van strijd met art. 19 Gw.

Ik acht de kans klein dat de bepaling "opzeggen kan slechts tegen 30 juni of 31 december" bij de rechter stand zal houden, maar de wet is op dit punt m.i. voor meerdere uitleg vatbaar en ik heb tot nu toe geen rechterlijke uitspraak of passage uit de parlementaire geschiedenis gevonden waarin duidelijk wordt gemaakt dat "in de maand" moet worden ingelezen.

De reden dat ik geen uitspraak heb gevonden is vermoedelijk dat er vrijwel geen arbeidsovereenkomsten zijn waarin zo'n vreemde bepaling is opgenomen. Maar het kan ook dat ik niet goed genoeg heb gezocht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds