Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 20 apr 2024 16:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overeenkomst van opdracht of arbeidscontract?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
postpersoon



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 22 apr 2016 18:00    Onderwerp: Overeenkomst van opdracht of arbeidscontract? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag wil ik jullie mening, gaat het in de volgende case volgens jullie om een OVO of om een verkapt arbeidscontract?

De werksituatie is als volgt:

Bezorg al meerdere jaren dezelfde postwijk.

In het contract staat, dat ze tijdelijk beroep doen op externe ondersteuning, alleen 4 jaar is in mijn ogen niet echt tijdelijk en ook voor die tijd deden ze al "tijdelijk" beroep op iemand voor precies dezelfde werkzaamheden. Sowieso hebben ze altijd mensen nodig voor alle wijken die bezorgd moeten worden.

Ik heb geen onderhandelingsmogelijkheden over wanneer de post bezorgd moet worden, dit moet op vaste dagen tussen vaste tijden.

Over hoogte van de vergoeding kan niet onderhandeld worden

volgens postwet mag een brievenbus niet verder staan dan 10 meter van de openbare weg, ik ben echter verplicht om ook post te bezorgen bij brievenbussen die veel verder staan dan die 10 meter anders sturen ze me de laan uit. (ik heb dit nagevraagd)

In contract staat dat er nadrukkelijk is overeengekomen, dat er geen gezagsverhouding bestaat, voor mij voelt het echter wel degelijk dat er wel een gezagsverhouding is. Altijd als ik ergens over wil onderhandelen, dan wordt er gezegd, dat kan niet.

Als je het om gaat rekenen naar uurloon kom je op amper 4,5 euro bruto per uur uit, maar er zijn dus geen onderhandelingsmogelijkheden hierover.

Er staat precies omschreven hoe je retouren moet terugsturen

Ik maak gebruik van materialen van het postbedrijf (fietstassen, zetblok, retourstickers, elastieken ed)

in het contract staat dat ik opdracht naar eigen inzicht mag uitvoeren, maar direct na het verlopen de afgesproken tijd beginnen ze met steekproefsgewijs nabellen of mensen de post wel hebben ontvangen.

Bovenstaande komt op mij over, dat het postbedrijf eigenlijk gewoon misbruik maakt van overeenkomst van opdracht en dat het eigenlijk gewoon een arbeidscontract hoort te zijn en dat zij zelf de gene zijn, die zich niet aan het contract houden. (zoals bv wel gezagsverhouding, terwijl er in het contract staat, dat dit nadrukkelijk niet zo is)

Echter ben ik bang voor 1 punt, bij een overeenkomst van opdracht, staat dat je iemand anders je werk mag laten doen, als je zelf niet kan. Ik heb nog nooit zelf voor vervanging gezorgd, bij ziekte/vakantie altijd doorgegeven, dat ik dan en dan niet kon het postbedrijf zorgde dan voor vervanging. Echter in het contract staat dus wel een punt, dat als ik zelf voor vervanging zorg, dat ik dan verantwoordelijk ben voor die vervanging. Nogmaals, ik heb hier nog nooit gebruik van gemaakt, maar het staat dus wel in het contract.

Wat weegt dan zwaarder? Dat het bedrijf zich zelf niet aan het contract houdt en er dus wel degelijk een gezagsverhouding is, of dat ik iemand anders mijn werk mag laten doen, waar ik dus nog nooit gebruik van heb gemaakt?

Ps, alsjeblieft niet reageren met: zoek dan iets anders, je hebt er zelf voor getekend etc. Soms is je financiële situatie zodanig dat je alles aan moet nemen, wat je kan krijgen en ik ben ook al heel lang op zoek naar iets anders, maar toe nu toe helaas nog zonder succes. Nu wil ik dus kijken, of ik recht heb op minimaal het minimum loon met terugwerkende kracht tot 5 jaar terug.

Ik heb mijn vraag ook al voorgelegd aan een instantie, maar tijdens de wachttijd, dat ik daar antwoord terug krijg, ben ik dus ook zelf al op zoek op internet naar antwoorden en vandaar dus mijn vraag hier...

Ik snap, dat jullie niet een definitief antwoord kunnen geven, zonder alle papieren gezien te hebben en alleen het verhaal van mijn kant weten, maar alsnog hoop ik, dat jullie je aan kunnen geven of het volgens jullie een OVO of een arbeidscontract is....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
postpersoon



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 22 apr 2016 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even een aanvulling, ik sta niet ingeschreven bij de kamer van koophandel, heb geen eigen onderneming, krijg alleen uitbetaald van dat ene postbedrijf, schrijf geen facturen uit aan dat bedrijf (moet alleen doorgeven hoeveel eigen post ik heb, de rest van de post krijg ik geteld aangeleverd), krijg maandelijks een brief van het postbedrijf met hoeveel ik die maand ervoor verdiend heb en krijg het dan uitbetaald, Geen VAR-verklaring.
Ik heb het toendertijd gewoon aangenomen als een bijbaan, om het hoofd boven water te kunnen houden. (de rest van mijn inkomen is en uitkering, ga ik verder niet op in, bijverdiensten zijn allemaal netjes doorgegeven aan het UWV, valt allemaal binnen het bedrag dat ik bij mag verdienen zonder gekort te worden op mijn uitkering. Uiteindelijk de bedoeling om dit uit te breiden en de uitkering aan de kant te kunnen gooien, maar ja, dan moet ik wel eerst het juiste werk vinden)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
postpersoon



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 23 apr 2016 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand hier die meer weet van verkapte arbeidscontracten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: za 23 apr 2016 19:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ongetwijfeld, maar ik zou iets meer dan 20 uur geduld hebben als ik jou was.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat hier gewoon sprake is van een arbeidsovereenkomst. Het valt inderdaad pas met zekerheid te zeggen als alle stukken ingezien zijn en jouw situatie besproken is, maar op basis van hetgeen jij nu stelt, denk ik dat de kans groot is dat je een rechtszaak zou winnen.

Ga eens langs bij een advocaat in de buurt en zoek dan van tevoren op een advocaat die op basis van een toevoeging wil procederen. Dat houdt namelijk in dat je een groot deel van de kosten niet zelf hoeft te betalen als je weinig geld hebt.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Noord-Holland/Nieuws/Paginas/Arbeidscontract-pakketbezorgers-PostNL.aspx

Hier staan wat uitspraken
Bekijk profiel Stuur privé bericht
postpersoon



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Het lijkt mij dat hier gewoon sprake is van een arbeidsovereenkomst. Het valt inderdaad pas met zekerheid te zeggen als alle stukken ingezien zijn en jouw situatie besproken is, maar op basis van hetgeen jij nu stelt, denk ik dat de kans groot is dat je een rechtszaak zou winnen.

Ga eens langs bij een advocaat in de buurt en zoek dan van tevoren op een advocaat die op basis van een toevoeging wil procederen. Dat houdt namelijk in dat je een groot deel van de kosten niet zelf hoeft te betalen als je weinig geld hebt.


Dank je voor je antwoord, ik wacht op antwoord van een organisatie die ik te hulp heb gevraagd (een vakbond) later misschien een advocaat. Maar omdat het natuurlijk altijd even duurt voor een intakeformulier verwerkt is, was ik dus ook al op andere plaatsen naar antwoorden gaan zoeken...

Ik ben vooral een beetje bang voor het puntje in het contract, waarin staat, dat ik mij mag laten vervangen, wat betreft die andere punten kwam ik zelf dus uit op een verkapt arbeidscontract, ook omdat ze zich wat betreft het punt geen gezagsverhouding, zelf niet aan het contract houden... Ik hoop snel antwoord te krijgen van de vakbond.

Advocaat op basis van toevoeging ken ik inderdaad, evenals de mogelijkheid van bijzondere bijstand via de gemeente voor dergelijke kosten. Maar hoop eigenlijk, dat het niet nodig zal zijn en postbedrijf zelf inziet dat ze (understatement) niet zo netjes bezig zijn, maar dat zal helaas wel niet...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
postpersoon



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Noord-Holland/Nieuws/Paginas/Arbeidscontract-pakketbezorgers-PostNL.aspx

Hier staan wat uitspraken


Die had ik inderdaad zelf ook al gevonden op internet en dat geeft mij enerzijds wel hoop, maar anderzijds, zitten er ook best wel verschillen tussen hun situatie en mijn situatie:
Ik heb geen auto moeten kopen, en mag gewoon in mijn eigen kleding bezorgen, anderszijds hebben wij dan wel weer de fietstassen van het bedrijf.
De naam subcontractor heb ik nog nooit horen vallen in mijn situatie...

Oftewel, mijn situatie, lijkt er op, maar is toch ook weer anders, dus afwachten...

Het enige wat ik zeker weet, is dat het geen eerlijke situatie is, waar ik in zit...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds