|
Auteur |
Bericht |
engelsK
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: di 24 aug 2010 19:53 Onderwerp: Problemen met Belcompany |
|
|
Afgelopen donderdag heb ik bij Belcompany een Sony Ericsson Xperia X10 Mini Pro gekocht (hele mond vol). Ze hadden er nog maar één, dus heb ik die uit de vitrine meegenomen. Ik heb nog gevraagd of ze me kon verzekeren of hij helemaal in orde was. De verkoopster zei dat dit zo was en dat ik sowieso binnen 14 dagen de telefoon terug kon brengen als hij niet beviel.
De volgende dag bleek al dat de telefoon kapot was: toen hij eenmaal leeg was, kon ik hem niet meer opladen en ging hij niet meer aan. Ik ging naar de winkel (1 dag na de aankoop dus), kreeg een nieuwe batterij mee, en moest het daarmee proberen. Dit werkte weer niet. De dag erop ben ik dus weer teruggegaan. Dit keer kreeg ik een nieuw opladerblokje mee en moest ik het weer opnieuw proberen. Ook dit werkte niet.
Vandaag heb ik gebeld over het probleem (ik ben ziek dus kon niet zelf gaan), en kreeg ik te horen dat ze hem wel kunnen opsturen voor reparatie. De telefoon weer terugnemen kon niet, want "er zaten lichte krasjes op het scherm"... die krasjes zie ik dus niet. Daarnaast was ik al teruggegaan met de telefoon vóór ik deze uberhaupt had gebruikt, en hebben zij mij telkens weer naar huis gestuurd met nieuwe onderdeeltjes.
Ik wil mijn telefoon geen maand kwijt zijn, zeker aangezien ik de telefoon nog geen uur heb aangehad en zéér op tijd de problemen heb aangegeven.
Wat zijn mijn rechten? Ik ga morgen opnieuw terug en wil graag weten wat ik kan aanvoeren.
Bij voorbaat dank! |
|
|
|
 |
BartjeD
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 24 aug 2010 20:21 Onderwerp: |
|
|
In de regel mag je de koop ontbinden nadat je de verkoper de kans hebt gegeven om het gebrek te herstellen.
Dit valt onder de wettelijke garantie, zogenaamd de product conformiteit. Een telefoon die na een keer gebruik(?) niet meer kan opladen valt daar wel onder lijkt me omdat zo'n apparaatje minstens een paar jaar moet kunnen mee gaan.
Ik weet niet of de pogingen die ze tot nu gedaan hebben kunnen worden gekwalificeerd als het verhelpen van het gebrek. (Hiermee bedoel ik het meegeven van een nieuwe batterij en andere spulletjes om te fixen. )
Waarschijnlijk wel omdat het toch lijkt op een poging van hun kant om het gebrek te verhelpen, maar ik weet niet zeker of hiermee al aan het criterium "mogelijkheid geven om het gebrek te verhelpen & het product conform te maken" is voldaan.
Vanuit de veronderstelling dat dit wel zo is: Op basis van de wettelijke garantie regeling & bevoegdheid tot ontbinding (zoals te lezen in Boek 7 artikel 22 en 17 burgelijk wetboek) kan je de koop ontbinden.
Ontbinden doe je door middel van een schriftelijke verklaring zoals te lezen in artikel 267 hieronder. Een aangetekende brief is dan voldoende lijkt me.
Quote: | Artikel 267
1. De ontbinding vindt plaats door een schriftelijke verklaring van de daartoe gerechtigde. Indien de overeenkomst langs elektronische weg is totstandgekomen, kan deze tevens door een langs elektronische weg uitgebrachte verklaring worden ontbonden. Artikel 227a lid 1 is van overeenkomstige toepassing.
2. Zij kan ook op zijn vordering door de rechter worden uitgesproken. |
Quote: | Artikel 22 (Ontbinding na mogelijkheid herstel)
1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om: a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt; b. de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
2. De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3 .
3. Voorzover daarvan in deze afdeling niet is afgeweken zijn op de in lid 1 onder b bedoelde bevoegdheid de bepalingen van afdeling 5 van titel 5 van Boek 6 omtrent ontbinding van een overeenkomst van overeenkomstige toepassing. 4. De rechten en bevoegdheden genoemd in lid 1 en de artikelen 20 en 21 komen de koper toe onverminderd alle andere rechten en vorderingen. |
Quote: | Artikel 17
1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
3. Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt.
4. Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden.
5. De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn. Ook kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van grondstoffen afkomstig van de koper, tenzij de verkoper hem voor deze gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen.
6. Bij koop van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat de zaak daaraan behoeft te beantwoorden. |
|
|
|
|
 |
engelsK
|
Geplaatst: di 24 aug 2010 20:41 Onderwerp: |
|
|
Maar ik moet ze dus eerst de kans geven om het gebrek te herstellen? Dat zou dan namelijk toch reparatie zijn, terwijl ik dat juist niet wil. |
|
|
|
 |
BartjeD
|
Geplaatst: di 24 aug 2010 21:20 Onderwerp: |
|
|
Dat is wat ik me afvraag: Hebben ze al een kans gehad om het gebrek te herstellen door jouw spullen te geven... om het gebrek te herstellen. (reparatie is overigens kosteloos en als het goed is krijg je een tijdelijk vervangend toestel)
Bij ontbinding krijg je het geld terug (alles) en moet je de telefoon weer terug geven. Dan kan je een andere kopen.
Er is ook nog de mogelijkheid tot het vragen van vervanging voor een product dat wel conform is (7: 21) alleen het lastige daarbij is dat het product wel zorgvuldig behandeld moet zijn (iets wat die zaak dus betwist zo te horen)
In principe klinkt het niet alsof de telefoon: "teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd" omdat de telefoon nog in oude staat behouden is en enkel een paar kleine sporen heeft van gebruik. (iets wat in de lijn der verwachting ligt lijkt me, als die krasjes er niet al waren --> showroom model)
Het probleem met deze optie is dat er misschien geen product is om het mee te vervangen, aangezien je het showroom model moest nemen.
Quote: | Artikel 21
1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen; (kostenloos, die lid 2)
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2. De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3. De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4. Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5. Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6. Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen. |
|
|
|
|
 |
engelsK
|
Geplaatst: di 24 aug 2010 21:26 Onderwerp: |
|
|
Dankjewel voor de snelle reacties! Hiermee kom ik wel verder hoop ik. |
|
|
|
 |
engelsK
|
Geplaatst: wo 25 aug 2010 17:18 Onderwerp: |
|
|
Hierbij een update: ik ben vandaag langsgeweest en het probleem is opgelost. Achter de balie stond dit keer een heel behulpzame medewerker die mij direct gelijk gaf en zijn collega ongelijk: mijn mobiel wordt nu opgestuurd ter reparatie, maar ik heb gewoon een (vast) nieuw toestel gekregen.
Grote complimenten voor de goede service vandaag dus! |
|
|
|
 |
BartjeD
|
Geplaatst: wo 25 aug 2010 19:39 Onderwerp: |
|
|
Fijn om te horen dat het goed is afgelopen, gefeliciteerd! |