Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eenmanszaak = natuurlijke persoon?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peos



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2018 21:08    Onderwerp: Eenmanszaak = natuurlijke persoon? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik kom helaas niet verder met mijn Google search. Via een zoektocht op de betekenis van natuurlijke persoon kwam ik op dit forum terecht. Een zoektocht op het forum gaf me helaas ook (nog) niet het antwoord dat ik zoek.

Bij het lezen van de AVG worden er veel begrippen gebruikt waar geen definitie tegenover staat.

In artikel 14 van de AVG staat "De bescherming die door deze verordening wordt geboden, heeft betrekking op natuurlijke personen, (...), in verband met de verwerking van hun persoonsgegevens. Deze verordening heeft geen betrekking op de verwerking van gegevens over rechtspersonen (...)".

Voor rechtspersonen is dit een helder verhaal. Maar hoe zit het met eenmanszaken en personenvennootschappen?

De meeste berichten op internet stellen zonder enige onderbouwing dat eenmanszaken, vof's, maatschappen, etc. natuurlijke personen zijn.

Een voorbeeld is het bel-me-niet register. Enerzijds stellen ze voor consumenten te zijn, maar in de FAQ staat ook "De Telecommunicatiewet regelt onder meer de instelling van het Bel-me-niet Register. Het Bel-me-niet Register regelt de inschrijving van natuurlijke personen die geen ongevraagde telecommunicatie willen ontvangen. Het Bel-me-niet Register is dus alleen voor natuurlijke personen. Dat zijn consumenten en bepaalde bedrijven zoals vennootschappen onder firma, maatschappen en eenmanszaken. Een BV, NV, of ander rechtspersoon kan geen telefoonnummers blokkeren in het Bel-me-niet Register."

In de Telecomwet kan ik echter niets vinden over de gelijkstelling van natuurlijke personen aan eenmanszaken, vof's, etc.

Er zijn situaties waarin eenmanszaken als consument worden beschouwd (reflexwerking?), echter in mijn ogen is dit in het geval van de AVG niet van toepassing.

Vervolgens heb ik gekeken naar de Handelsregisterwet. In artikel 5 wordt gesproken over een onderneming. Sub a beschrijft o.a. een vof en maatschap. Sub b lijkt een eenmanszaak te beschrijven. Maar nergens wordt de onderneming gelijkgesteld aan een natuurlijke persoon.

Heeft iemand een idee of een eenmanszaak, vof, etc. inderdaad gelijk zijn aan een natuurlijke persoon en waar dit in de wet wordt beschreven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: do 10 mei 2018 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een eenmanszaak, is de eigenaar, een mens, hoofdelijk aansprakelijk voor zijn zaak.
Mogelijk dat vandaar de eenmanszaak als een natuurlijk persoon wordt beschouwd?

Mens = ziel, vlees, en bloed.
Persona = naam die aan de mens gekoppeld is.

But, een mens is njet zijn persona.
Een mens heeft een naam, heeft een persona.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 10 mei 2018 13:03    Onderwerp: Re: Eenmanszaak = natuurlijke persoon? Reageer met quote Naar onder Naar boven

peos schreef:
De meeste berichten op internet stellen zonder enige onderbouwing dat eenmanszaken, vof's, maatschappen, etc. natuurlijke personen zijn.

Een eenmanszaak is een natuurlijke persoon die een bedrijf voert. Als een eenmanszaak een rechtshandeling uitvoert of een verplichting aangaat, is het de natuurlijke persoon die de eenmanszaak drijft die de rechtshandeling uitvoert of de verplichting aangaat. Het rechtssubject is de natuurlijke persoon. Je spreekt de eenmanszaak in rechte aan door die natuurlijke persoon aan te spreken.

Een VoF is een aantal natuurlijke personen die gezamenlijk een bedrijf voeren. Iets soortgelijks geldt voor een maatschap. Die personen handelen gezamenlijk en gaan gezamenlijk verplichtingen aan.

Een rechtspersoon is een juridische constructie waaraan de wet (rechts)persoonlijkheid toekent in de zin dat de rechtspersoon als constructie rechtshandelingen kan uitvoeren en verplichtingen kan aangaan (en dus ook over een eigen vermogen beschikt). De directeur van een BV handelt niet in eigen naam maar namens de BV.

Je moet "natuurlijke persoon" niet verwarren met "consument". Een natuurlijke persoon die ten behoeve van zijn eensmanszaak spullen koopt, handelt daarbij niet als consument.

Quote:
Een voorbeeld is het bel-me-niet register. Enerzijds stellen ze voor consumenten te zijn, maar in de FAQ staat ook "De Telecommunicatiewet regelt onder meer de instelling van het Bel-me-niet Register. Het Bel-me-niet Register regelt de inschrijving van natuurlijke personen die geen ongevraagde telecommunicatie willen ontvangen. Het Bel-me-niet Register is dus alleen voor natuurlijke personen. Dat zijn consumenten en bepaalde bedrijven zoals vennootschappen onder firma, maatschappen en eenmanszaken. Een BV, NV, of ander rechtspersoon kan geen telefoonnummers blokkeren in het Bel-me-niet Register."

Dat lijkt me een duidelijke uitleg.

Quote:
In de Telecomwet kan ik echter niets vinden over de gelijkstelling van natuurlijke personen aan eenmanszaken, vof's, etc.

Dat hoeft ook niet. Het is niet de Telecomwet die bepaalt dat een eenmanszaak een natuurlijke persoon is.

Quote:
Er zijn situaties waarin eenmanszaken als consument worden beschouwd (reflexwerking?), echter in mijn ogen is dit in het geval van de AVG niet van toepassing.

Met AVG bedoel je de Algemene verorderning gegevensbescherming, als ik het goed gok. Dat is dus niet de Telecomwet maar een Europese verordening. Hoe dan ook, de AVG heeft over natuurlijke personen en niet over consumenten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 10 mei 2018 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens denk ik niet dat "eenmanszaak is natuurlijke persoon" betekent dat ieder gegeven betreffende een "geidentificeerde of identificeerbare eenmanszaak" daarmee ook een persoonsgegeven is.

Een eenmanszaak is een natuurlijke persoon in de zin dat waar de eenmanszaak handelt, in juridische zin de natuurlijke persoon handelt. Waar de Wet bescherming persoonsgegevens en de Avg het hebben over een "natuurlijke persoon", hebben zij het over die persoon en niet over het bedrijf dat door die persoon wordt gevoerd.

Uiteraard kan een gegeven over de eenmanszaak wel óók een persoonsgegeven zijn over de natuurlijk persoon achter die eenmanszaak.

In de Telecommunicatiewet gaat het volgens mij vooral over de abonnee: is het abonnement afgesloten door een natuurlijke persoon of door een rechtspersoon. Gaat het om een eenmanszaak, dan is het de eigenaar van de eenmanszaak die partij is bij de overeenkomst met het telecombedrijf.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
peos



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Paul en bona fides,

Dank voor jullie reactie!

@bona fides,

Je schrijft precies waarmee ik worstel "(...) de natuurlijke persoon achter die eenmanszaak". Is er nu sprake van gelijkstelling of niet.

Wij zijn een B2B groothandel en acquireren via telefoon. Onze interesse gaat uit naar de onderneming en niet naar de natuurlijke persoon.

De informatie die wij gebruiken is afkomstig uit het Handelsregister en heeft betrekking op de onderneming.

Wanneer de onderneming daadwerkelijk als iets anders wordt gezien als een natuurlijke persoon (en dat is in mijn ogen het geval als ik de Handelsregisterwet artikel 5 lees), dan is de AVG per definitie niet van toepassing.

Mocht de gelijkstelling wel gelden, dan kan de AVG alleen niet van toepassing zijn wanneer de gegevens die wij gebruiken geen persoonsgegevens zijn. Op zich aan te tonen, maar al meer voor discussie vatbaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

peos schreef:
Mocht de gelijkstelling wel gelden, dan kan de AVG alleen niet van toepassing zijn wanneer de gegevens die wij gebruiken geen persoonsgegevens zijn. Op zich aan te tonen, maar al meer voor discussie vatbaar.

Als het persoonsgegevens zijn, dan zijn de Wet bescherming persoonsgegevens (nu) en de Algemene verordening gegevensbescherming (vanaf 25 mei) sowieso van toepassing.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds