|
Auteur |
Bericht |
MartinJan
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 okt 2008 10:00 Onderwerp: Geldigheid finantieele over1komst indien geen AFM vergunning |
|
|
Ik kreeg afgelopen dinsdag een vraag van een mede ondernemer, waar ik niet direct antwoord op had.
Casus, zij heeft prive voor haar bedrijf bij een finantieele instelling (geen bank) geld geleend op basis van een rekening courant verhouding, echter dat bedrijf blijkt geen AFM (Autoriteit Finantieele Markten) vergunning te hebben.
Ik weet dat er richtlijnen zijn die de AFM opsteld en dat finantieele instellingen zich daar aan moeten houden, maar de vraag of een contract geldig is, indien de instellingen geen vergunning daartoe heeft, is mij niet duidelijk, kan iemand hier duidelijkheid over scheppen?
Alvast bedankt. _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 24 okt 2008 11:26 Onderwerp: |
|
|
Het wel of niet bestaan van de vergunning doet toch niets af aan het feit dat er een lening is? Wat wilt u bereiken met uw vraag? |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: vr 24 okt 2008 13:48 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Het wel of niet bestaan van de vergunning doet toch niets af aan het feit dat er een lening is? Wat wilt u bereiken met uw vraag? |
Dat er een lening is dat stat vast, maar of de condities in strijd zijn met de regels van de AFM is voor mij ook een vraag, ik heb de Algemeene voorwaarden van dat contract niet gezien was een feestje
Maar ik las overigens op de website van de AFM dat er ook een meldingsplicht is, voor de verstrekker , ik denk dat zij die maar eens moet opvragen bij die finantieele instelling wellicht beantwoord dat ook haar vraag.
Volgens mij mag een contract niet in strijd zijn met Wft van 1 jan 2007, de AFM houd daar toezicht op als gedragstoezichthouder. _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: di 30 jun 2009 19:07 Onderwerp: |
|
|
Kleine update:
de AFM heeft de verstrekker aan gepakt,
1) moet binnen een gestelde termijn aan vergunningplicht voldoen onder dwangsom.
2) mag geen leningen meer verstrekken zonder vergunning, onder dwangsom.
3) uit staande leningen worden herzien en aangepast onder toezicht van de AFM , het gaat hier om verantwoorde rente en aflossing verplichtingen.
e.e.a . heeft geresulteerd in:
1) Lager maandbedrag
2) Lager rente percentage
3) kortere looptijd zonder boettes bij extra aflossing.
Toch handig dat instrument AFM
btw: de eene lening is de andere niet  _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
|