Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De Amerikaanse rechtspraktijk en het Nazi-regime.
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Heeft Rüter gelijk als hij de Amerikaanse rechtspraktjik met de praktijk van het Nazi-regime vergelijkt?
Ja, de vergelijking is volkomen terecht.
33%
 33%  [ 2 ]
De vergelijking is pas terecht als zou blijken dat de Amerikaanse rechtsstaat onvoldoende zelfreinigend vermogen bezit.
33%
 33%  [ 2 ]
Nee, de vergelijking gaat veel te ver.
16%
 16%  [ 1 ]
Anders, nl.
16%
 16%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 6

Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2005 21:56    Onderwerp: De Amerikaanse rechtspraktijk en het Nazi-regime. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lees De Uitholling van de Amerikaans rechtsstaat en geef je mening over de uitspraken van Rüter. Heeft hij gelijk of niet?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2005 10:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De VS begeven zich al geruime tijd op een hellend vlak als het om mensenrechten gaat. De situatie op Guantanamo-bay is daar een voorbeeld van. Het zou de VS sieren als zij ook voor de gevangen daar toegang tot een onafhankelijke rechter zouden bieden. Wat daar gebeurt is een zwaktebod van een land dat zich als ideaal vcoor de hele wereld opwerpt. De sterkte van een rechtssysteem is te meten aan de rechten die de grootste misdadigers er aan kunnen ontlenen. Dus ook terroristen uit Afganistan of waar dan ook vandaan hebben recht op een eerlijke procesgang.

De vergelijking met het nazi-regime vind ik enigszins mank gaan. In nazi-Duitsland werden willekeurig mensen opgepakt en weggestopt. Degene die in Cuba verblijven zijn geen willekeurige mensen, maar strijders die opgepakt zijn in de strijd in Afganistan tegen de Taliban.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2005 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over dit onderwerp staat in de NJB van afgelopen vrijdag (nummer 2) een interessant artikel van Elles van Sliedregt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: di 18 jan 2005 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die man heeft mij zeker horen praten? Mijn vader en ik praten hier (lees: discussiëren) weleens vaker over dit onderwerp en ik vind de vergelijking nog helemaal niet zo slecht. De Amerikanen hebben geloof ik zelfs toegegeven dat zij die mensen op dat eiland zetten, met het doel hun geen rechten tot rechtsbescherming te verlenen in het Amerikaanse en internationale rechtssyteem. Iemand een zo'n fundamenteel recht afpakken... dan ben je echt heel fout bezig. En hoezo is het niet willekeurig? Elke "terrorist" wordt opgepakt en onder terrorist wordt zeker iemand met een lange baard en een doek op zn hoofd verstaan????

Ik wil hier aan toevoegen dat ik (volgens mij ook op het RF, heel lang geleden) eerder de situatie in Irak al eens heb vergeleken met de Tweede Wereldoorlog. Ga maar na, Amerika heeft Irak onder valse voorwendselen bezet met de illusie dat zij de Irakezen konden helpen. De Irakezen pikten dit niet en gingen in het VERZET. Goh, klinkt dit bekend? Dus als ik nu de berichtgeving en de definities mag geloven, waren de verzetsstrijders in de 2e wereldoorlog allemaal terroristen? Want feitelijk gezien is in Irak precies hetzelfde aan de hand, alleen niet in Europa, nu is de Westerse wereld de "goede" en daarom heten de Irakezen nu terroristen en geen "verzetsstrijders".

Of mis ik soms iets???
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: di 18 jan 2005 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het niet zo willekeurig van de VS. Welk verstandig mens begeeft zich in een gebied waar gevochten wordt, tenzij hij zelf meedoet aan de strijd? Ik denk dat je als je een met wapens bepakt iemand op een slagveld tegenkomt toch wel mag veronderstellen dat je hier met een terrorist te maken hebt. Het was algemeen bekend dat Osama Bin Laden in Tora Bora zijn opleidingskampen had zitten, dus dat je daar dan terroristen tegen kan komen vind ik niet vreemd. Daarom vind ik de vergelijking met het nazi-regime niet helemaal sporen. Maar dat neemt niet weg dat wanneer je pretendeert een beschaafd land te zijn, je in ieder geval aan de meest basale regels van rechtsbescherming dient te houden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: di 18 jan 2005 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens degene die nu opgepakt worden in Irak gaan volgens mij niet naar Guantanamo.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds