Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aanklacht tegen AH wegens leeftijdsdiscriminatie
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arjanne



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: do 06 jan 2005 18:57    Onderwerp: Aanklacht tegen AH wegens leeftijdsdiscriminatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk zelf bij de Albert Heijn, en nu is het contract van een collega van mij niet verlengd omdat ze mensen geen vast contract meer willen geven. Haar contract was al twee of drie keer verlengd dus moest het een vast contract worden. Het beleid van AH is zo dat je sowieso geen vast contract krijgt, en als je negentien of ouder bent wordt je contract ook niet verlengd. M. (collega) wil nu de AH aanklagen wegens leeftijdsdiscriminatie. Ik vroeg me af of ze dat erdoor kan krijgen... wat denken jullie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 06 jan 2005 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik betwijfel het. Dan zouden de meeste ondernemers, zeker de winkeliers, de aanklachten om de oren vliegen!

Het feit is dat het het bedrijf niet gaat op de leeftijd, maar om het kostenplaatje. Het minimum loon stijgt naarmate de werknemer ouder wordt en daarom moeten bedrijven meer betalen aan de werknemer. Als ze dan de keuze hebben tussen een oudere werknemer langer in dienst houden of een jongere werknemer (die wel weer ingewerkt moet worden) in dienst nemen is voor het bedrijf de keuze makkelijk gemaakt.

Ze zullen zich hier altijd op kostenbesparing beroepen en niet op de leeftijd en waarom zouden ze dit niet als reden aan mogen voeren om het contract niet te verlengen?
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arjanne



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: do 06 jan 2005 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk zelf ook niet dat het haar zal lukken. Het gaat inderdaad om kostenbesparing. Ze deed geen werk wat iemand van 16 ook niet zou kunnen. Daarnaast vraag ik me af wat ze ermee wil bereiken... zelfs al zou ze haar werk terug krijgen, dan is de sfeer niet echt geweldig natuurlijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 06 jan 2005 19:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betreft de werkwijze, het is geen beleid wat voor alle winkels geldt, maar de winkels die het gebruiken doen dat ook voor oudere werknemers met een tijdelijk contract. Leeftijdsdiscriminatie lijkt me daarom ook niet erg makkelijk en ik denk ook dat het een probleem is dat ze een contract heeft met Albert Heijn B.V. en dus naar de gehele organisatie zou moeten kijken en niet naar één winkel.

Werk zelf ook bij AH maar had voor mijn 19de al een vast contract.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 06 jan 2005 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alleen wanneer AH ook echt aangeeft dat leeftijd de reden is, kun je er iets mee beginnen.

Wanneer '3e verlenging' als reden opgegeven wordt, kun je er niks mee beginnen; da's nu eenmaal de grote makke van de flexwet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2005 1:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het hogere loon dat ze iemand zouden moeten betalen kwalificeert m.i. ruimschoots als redelijke, objectieve rechtvaardiging voor het gemaakte onderscheid. Ik vind dan ook helemaal niet dat er sprake is van discriminatie in dit geval. Het zou pas discriminatie kunnen zijn als aantoonbaar zou zijn dat AH iemand niet voor vast aanneemt enkel en alleen vanwege diens leeftijd. In principe mag AH namelijk volledig zelf weten of ze iemand voor vast aanneemt, en omdat dat zo is, is het moeilijker om aan te tonen dat er sprake zou zijn van discriminatie.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2005 5:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Het hogere loon dat ze iemand zouden moeten betalen kwalificeert m.i. ruimschoots als redelijke, objectieve rechtvaardiging voor het gemaakte onderscheid.

Is dat zo ? De enige reden voor het hogere loon is de leeftijd. Ik denk dat dat wel degelijk een verboden discriminatie is.

In jouw redenering mag je ook een vrouw weigeren met de reden dat ze vaker ziek zijn ? Statistisch klopt dit, maar wordt het primair veroorzaakt door zwangerschap en alle daaromheen bestaande kleine en grote problemen ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2005 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoger loon is 100 % en altijd zo. Vaker ziek is misschien statistisch wel zo, maar vormt volgens mij geen redelijke objectieve rechtvaardiging. Je weet namelijk helemaal niet of deze vrouw ook wel duurder gaat zijn. Nadelige kenmerken van een groep die zich statistisch manisfesteren mag je volgens mij niet individueel tegenwerpen. Het verschil is dus dat hoger loon altijd iedereen duurder maakt, en hogere ziekte niet. Bovendien mag je volgens mij een ot-contract weigeren als iemand de laatste tijd erg vaak ziek jis geweest.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2005 21:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet daarbij wel uitkijken Dutch, ziekte noemen in een zin met weigering van een contract kan de werkgever duur komen te staan. Werkgever moet als hij geen contract voor onbepaalde tijd wil geven denk ik om safe te spelen een andere reden opwerpen.

Het is echt een manco van de flexwet dat dit mogelijk is. Voordeel is wel dat je niet meer aan het lijntje gehouden kan worden, maar een stevig lijntje om vast te blijven liggen zal je nu niet meer vaak toegeworpen krijgen.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
dAAb

dAAb

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: do 13 jan 2005 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hmmz als ik het goed begrijp zou nu zijn contract voor het 3e jaar verlengd moeten worden? Ik werk zelf ook al enige jaren (5) in een supermarkt (de concurrent helaas) maar het idee blijft hetzelfde. Als bij mij op de afdeling iemand te oud wordt en hij/zij geen duidelijk onderscheid kan "bieden" ten opzichte van jongere (dus goedkopere) collega's dan wordt zijn contract bij ons ook simpel weg niet verlengd. Daarentegen ben ik het niet eens met de stelling dat alleen leeftijd een hogere loon met zich meebrengt. Zelf verdien ik op dit moment net zoveel als een collega die 10 jaar ouder is. Het verschil zit hem ook in het aantal jaren dat je er werkt en de ervaring die je hebt en vooral wat je ermee doet. Ik heb gemerkt dat je naast je verjaardag ook aan het begin van een nieuw jaar en op het moment dat je er weer een jaartje langer werkt je loon omhoog gaat. Maar misschien is dit niet zo bij jou supermarkt, al lijkt mij dit wel.

Daarnaast zou ik die vriend van je willen aanraden om er niet tegen in te gaan. Simpelweg om het volgende. Als een medewerker ontslagen wordt (om wat voor een reden dan ook) en hij gaat dit met succes aanvechten, waardoor hij/zij weer terugkeert op de werkvloer van de supermarkt, dan zal hij/zij echt niet meer naar zijn zin hebben. Dit klinkt heel hard, maar het werkt nu eenmaal wel zo . Hij zal dan zo danige vervelende taken (of zelfs klusjes) krijgen, of de meest zinloze tijden moeten komen werken, dat hij uit zichzelf ander werk gaat zoeken.
Kortom: als ze je weg willen hebben in een supermarkt, dan ga je. Hoe dan ook.

Kortom..
Wij nemen mensen boven de 18 ook niet meer aan. Te duur. Personeel wat echter al vanaf <18 jaar er werkt krijgt een verlenging mits hij een duidelijke toegevoegde waarde kan leveren t.o.v. bijvoorbeeld 16 jarige.
Het simpele ongeschreven-supermarkt-personeelsbeleid.

Suc6! Houd ons op de hoogte.
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2005 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechtennieuws brengt een stuk over twee uitspraken die dit topic weer nieuw leven in kunnen blazen.


http://www.rechtennieuws.nl/forum/portal/title/Dure+vakkenvuller+onterecht+ontslagen/article/4634/
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 06 okt 2005 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dAAb schreef:
Daarentegen ben ik het niet eens met de stelling dat alleen leeftijd een hogere loon met zich meebrengt. Zelf verdien ik op dit moment net zoveel als een collega die 10 jaar ouder is. Het verschil zit hem ook in het aantal jaren dat je er werkt en de ervaring die je hebt en vooral wat je ermee doet.


Het gaat hier om het minimumjeugdloon, jij bent 23 dus dat geldt niet meer voor jou en je oudere collega.
Het gaat echt om jonge mensen die supergoedkoop ingezet kunnen worden om eenvoudig werk te doen, dan is (werk)ervaring minder relevant.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 06 okt 2005 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Rechtennieuws brengt een stuk over twee uitspraken die dit topic weer nieuw leven in kunnen blazen.


http://www.rechtennieuws.nl/forum/portal/title/Dure+vakkenvuller+onterecht+ontslagen/article/4634/

Ik ben benieuwd naar het vervolg. Ik heb de indruk dat uitspraken van de CGB in het algemeen direct aan de kant worden geschoven. Ze zijn immers ook niet bindend. Afwachten dus of de betrokkenen nu naar de rechter stappen...

Overigens interessant dat zuiver financiële argumenten nooit een onderscheid op non-discriminatiegronden kunnen rechtvaardigen. Hetzelfde speelt in de kwestie hogere collegegelden voor 30+-ers. Als het HvJEG dit inderdaad vindt kan men er toch moeilijk meer omheen.

Ik vraag me wel af hoe het leeftijdsonderscheid in de hoogte van het minimumloon valt te rechtvaardigen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 06 okt 2005 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als iemand een bt-contract heeft en het loopt af en men wil het niet verlengen, moet er dan uberhaupt een reden van niet-verlengen opgegeven worden? Da's toch het hele voordeel van een bt-contract dat je bij afloop betreffend persoon er zonder moeite uit kan kicken?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 06 okt 2005 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Als iemand een bt-contract heeft en het loopt af en men wil het niet verlengen, moet er dan uberhaupt een reden van niet-verlengen opgegeven worden? Da's toch het hele voordeel van een bt-contract dat je bij afloop betreffend persoon er zonder moeite uit kan kicken?

In dit geval werd op het getuigschrift van de persoon wiens contract niet werd verlengd vermeld dat leeftijd de reden was. Ik denk dat je altijd recht hebt op zo'n getuigschrift, en het is duidelijk dat als het echt om de leeftijd gaat, dat dan ook eerlijk vermeld moet worden. Het is dus afwachten om welke andere eerlijke reden AH in de toekomst contracten van 19-jarigen niet zal verlengen.

Inmiddels begrijp ik dat de wet op het minimumloon niet in strijd met de WGBL wordt geacht, omdat deze wet als doel heeft voor bepaalde leeftijdsgroepen een effect op de arbeidsmarkt te bereiken. Ik vind het merkwaardig dat dit wel zou mogen (dwz niet in strijd is met de Europese richtlijn waarop de WGBL is gebaseerd), maar dat het (voor de hand liggende) directe effect weer niet is toegestaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds